הבדלים בין גרסאות בדף "פסל היוצא מן הסוכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 582 בתים ,  05:49, 18 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
'''רש"י''' (ד"ה מהו דתימא) הרגיש בדבר וכתב לבאר שההו"א של הגמרא היא שכיון שדופן אחת לא נמשכת עם הסכך, מוכח שמילתא בפני עצמה היא והרי אין בה ז' טפחים להכשר סוכה, קמ"ל שעל כל פנים נחשבת היא לחלק מן הסוכה והוי כשנים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, שאפילו שהדופן טפח לא נמשכת לאורך כל הסוכה אפילו הכי כשרה.   
'''רש"י''' (ד"ה מהו דתימא) הרגיש בדבר וכתב לבאר שההו"א של הגמרא היא שכיון שדופן אחת לא נמשכת עם הסכך, מוכח שמילתא בפני עצמה היא והרי אין בה ז' טפחים להכשר סוכה, קמ"ל שעל כל פנים נחשבת היא לחלק מן הסוכה והוי כשנים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, שאפילו שהדופן טפח לא נמשכת לאורך כל הסוכה אפילו הכי כשרה.   


ה'''מהרש"א''' התקשה בדברי רש"י, שאם מדובר שבפסל עצמו אין ז' טפחים, לא מובן למה ייפסל והרי סוף סוף בסוכה יש ז' טפחים ואם כן יתכשר הפסל מכח הסוכה, ואם כוונתו לומר שבסוכה עצמה אין ז' טפחים ללא הפסל, לא משמע כן בדברי הרא"ש, שביאר שכל ההו"א של הגמרא היא רק בסוכה שהמשיך את דפנותיה מעבר לז' טפחים, כלומר שעשה סוכה גדולה ובזה וגילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה ולכן הו"א דפסול, וכדלהלן בדברי הרא"ש.
ה'''מהרש"א''' התקשה בדברי רש"י, שאם כוונתו שבפסל עצמו אין ז' טפחים, לא מובן למה ייפסל והרי סוף סוף בסוכה יש ז' טפחים ואם כן יתכשר הפסל מכח הסוכה, ואם כוונתו לומר שבסוכה עצמה אין ז' טפחים ללא הפסל, לא משמע כן בדברי הרא"ש, שביאר שכל דברי הגמרא הם רק בסוכה שהמשיך את דפנותיה מעבר לז' טפחים, כלומר שעשה סוכה גדולה ובזה וגילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה ולכן הו"א דפסול, וכפי שיתבאר להלן.
<BR/>לכן כתב ה'''מהרש"א''' לבאר שבאמת כוונת רש"י על הפסל עצמו שאין לו הכשר סוכה, אך לא שאין בסכך ז' טפחים אלא שאין לפסל ג' דפנות וזו כוונת הגמרא שאין בה הכשר סוכה, ולכן הוה אמינא דפסול וקמ"ל דעל כל פנים נכשר הוא מכח הסוכה עצמה שהיא כשרה. וראה להלן בשיטת הרא"ש.
<BR/>לכן כתב ה'''מהרש"א''' לבאר שבאמת כוונת רש"י על הפסל עצמו שאין לו הכשר סוכה, אך לא שאין בסכך ז' טפחים אלא שאין לפסל ג' דפנות וזו כוונת הגמרא שאין בה הכשר סוכה, ולכן הוה אמינא דפסול וקמ"ל דעל כל פנים נכשר הוא מכח הסוכה עצמה שהיא כשרה. וראה להלן בשיטת הרא"ש.


שורה 33: שורה 33:
גם מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תרלא ז) העתיק כדברי הרא"ש והטור, וכפי שביארו בדבריו ה'''מגן אברהם''' (ד) ושאר אחרונים.
גם מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תרלא ז) העתיק כדברי הרא"ש והטור, וכפי שביארו בדבריו ה'''מגן אברהם''' (ד) ושאר אחרונים.


===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===
==אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא==
כדי להסביר את חידוש הברייתא, מסבירה הגמרא את דברי רבה ורב יוסף שמדובר שדופן אחת נמשכת עם הסכך והשניה לא, וקמ"ל דאפ"ה כשרה. ומתוך דברי הגמרא ניתן להבין שדווקא בכה"ג שיש דופן אחת שנמשכת עם הסכך הוא דאמרינן פסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה, אבל אם הסכך נמשך לבדו, אינו מועיל. אך מאידך אפשר לפרש בגמרא, שפסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה אפילו ללא דופן הנמשך עמו, אלא שדווקא כאשר יש דופן הנמשך יש הוה אמינא שאין הסוכה כשרה (כביאור רש"י או כביאור הרא"ש כנ"ל), אך אם אין דופן נמשכת פשיטא שנידון כסוכה דבזה אין חידוש כלל. ונחלקו האחרונים בדבר.
כדי להסביר את חידוש הברייתא, מסבירה הגמרא את דברי רבה ורב יוסף שמדובר שדופן אחת נמשכת עם הסכך והשניה לא, וקמ"ל דאפ"ה כשרה. ומתוך דברי הגמרא ניתן להבין שדווקא בכה"ג שיש דופן אחת שנמשכת עם הסכך הוא דאמרינן פסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה, אבל אם הסכך נמשך לבדו, אינו מועיל. אך מאידך אפשר לפרש בגמרא, שפסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה אפילו ללא דופן הנמשך עמו, אלא שדווקא כאשר יש דופן הנמשך יש הוה אמינא שאין הסוכה כשרה (כביאור רש"י או כביאור הרא"ש כנ"ל), אך אם אין דופן נמשכת פשיטא שנידון כסוכה דבזה אין חידוש כלל. ונחלקו האחרונים בדבר.


====שיטת הקרבן נתנאל ודעימיה====
===שיטת הקרבן נתנאל ודעימיה===
ה'''קרבן נתנאל''' על הרא"ש (ז) למד הן בדברי רש"י והן בדברי הרא"ש שבעינן עם הפסל היוצא מן הסוכה גם דופן ובלא זה אין הפסל כשר לשבת תחתיו. ולמד כן מדברי רש"י שהשווה זאת לסוכה שהיא ב' כהלכתן ושלישית אפילו טפח, והתם ודאי צריך שאחת הדפנות תהיה ארוכה. וכתב כן גם לעיל (א ג ר).
ה'''קרבן נתנאל''' על הרא"ש (ז) למד הן בדברי רש"י והן בדברי הרא"ש שבעינן עם הפסל היוצא מן הסוכה גם דופן ובלא זה אין הפסל כשר לשבת תחתיו. ולמד כן מדברי רש"י שהשווה זאת לסוכה שהיא ב' כהלכתן ושלישית אפילו טפח, והתם ודאי צריך שאחת הדפנות תהיה ארוכה. וכתב כן גם לעיל (א ג ר).


בדברי ה'''טור''' וה'''שלחן ערוך''' (תרלא ז) קשה להכריע, לפי שהם בעצם הביאו דברי הרא"ש שכתב שענין הדופן המתארכת עם הפסל הוא כדי להסביר את ההוה אמינא של הגמרא, שבכך שהאריך את הדפנות מוכח שרוצה הוא סוכה גדולה והפסל בפני עצמו עומד ואין לו אלא דופן אחת. ואם כן אפשר שלמסקנת הגמרא שאפילו הכי מועיל מדין פסל, יועיל אף ללא הדופן המתארכת עמו.
בדברי ה'''טור''' וה'''שלחן ערוך''' (תרלא ז) קשה להכריע, לפי שהם בעצם הביאו דברי הרא"ש שכתב שענין הדופן המתארכת עם הפסל הוא כדי להסביר את ההוה אמינא של הגמרא, שבכך שהאריך את הדפנות מוכח שרוצה הוא סוכה גדולה והפסל בפני עצמו עומד ואין לו אלא דופן אחת. ואם כן אפשר שלמסקנת הגמרא שאפילו הכי מועיל מדין פסל, יועיל אף ללא הדופן המתארכת עמו.
<BR/>אמנם מלשון הטור והמחבר באופן שבו העתיקו דברי הרא"ש משמע בדבריהם שבעינן דופן אחת נמשכת יחד עם הפסל, ובלאו הכי לא חשיב כפסל היוצא מן הסוכה, וכדעת הקרב"נ. וכן משמע ב'''לבוש''' (ז) ב'''טורי זהב''' (ה) וב'''גר"ז''' (ט).  
<BR/>אמנם מלשון הטור והמחבר באופן שבו העתיקו דברי הרא"ש משמע בדבריהם שבעינן דופן אחת נמשכת יחד עם הפסל, ובלאו הכי לא חשיב כפסל היוצא מן הסוכה, וכדעת הקרב"נ. וכן משמע ב'''לבוש''' (ז) ב'''טורי זהב''' (ה) וב'''גר"ז''' (ט).  
 
====ראיה מדף י"ד לשיטות שאין צורך בדופן====
===שיטת הסוברים שאין צורך בדופן===
ה'''ערוך לנר''' (ד א ד"ה בד"ה כשרה) כתב שכל מה שאמרה הגמרא דאיכא דופן זהו רק להוא אמינא שנחשוב את הפסל כסוכה בפני עצמה וכיון שאין בו שיעור סוכה פסול, קמ"ל דחלק מן הסוכה הוא, אבל אי ליכא דופן אחר פשיטא שהוא חלק מן הסוכה וכשר. וכתב שכן היא דעת רש"י לעיל ד., וכן מוכח מן הסוגיה דדף יד: וכן כתב להדיא תוספות בדף יז.
 
===ראיה מדף י"ד לשיטות שאין צורך בדופן===
ה'''גמרא''' (סוכה יד ב) מביאה מחלוקת אמוראים בענין סיכוך בנסרים רחבים ד' טפחים, שאם מניחו על צידו הרחב, לכולי עלמא אסור לישון תחתיו, אלא שנחלקו כאשר הניח את הנסר על צידו הצר, לדעת רב הונא פסולה ולדעת רב חסדא ורבה בר רב הונא כשרה. ובהמשך הגמרא מבואר שגם דעת רב נחמן כרב הונא לפסול, וטעם הדבר שאף שהניחו על צדו הצר, מ"מ כיון שהוא נסר שיש ברחבו ארבעה טפחים, נעשה הוא כשיפוד של מתכת.
ה'''גמרא''' (סוכה יד ב) מביאה מחלוקת אמוראים בענין סיכוך בנסרים רחבים ד' טפחים, שאם מניחו על צידו הרחב, לכולי עלמא אסור לישון תחתיו, אלא שנחלקו כאשר הניח את הנסר על צידו הצר, לדעת רב הונא פסולה ולדעת רב חסדא ורבה בר רב הונא כשרה. ובהמשך הגמרא מבואר שגם דעת רב נחמן כרב הונא לפסול, וטעם הדבר שאף שהניחו על צדו הצר, מ"מ כיון שהוא נסר שיש ברחבו ארבעה טפחים, נעשה הוא כשיפוד של מתכת.
<BR/>כעין ראיה לדעת הפוסלים מביאה הגמרא ברייתא האומרת שאם נתן על הסוכה נסר רחב ארבעה טפחים, אף על פי שלא הכניס לתוכה אלא שלושה פסולה, ולכאורה מדובר באופן שסיכך בנסרים על צידם הצר, שיש בו רק ג' טפחים. אך הגמרא דוחה ראיה זו ואומרת שכוונת הברייתא היא שהניח את הנסר בפתח הסוכה ולא באופן שטפח אחד נשאר בחוץ, וכיון שקיימא לן ש'פסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה' הרי שגם הטפח שיוצא החוצה נחשב הוא לחלק מן הסוכה, ואם כן יש בנסר ד' טפחים ופסול.
<BR/>כעין ראיה לדעת הפוסלים מביאה הגמרא ברייתא האומרת שאם נתן על הסוכה נסר רחב ארבעה טפחים, אף על פי שלא הכניס לתוכה אלא שלושה פסולה, ולכאורה מדובר באופן שסיכך בנסרים על צידם הצר, שיש בו רק ג' טפחים. אך הגמרא דוחה ראיה זו ואומרת שכוונת הברייתא היא שהניח את הנסר בפתח הסוכה ולא באופן שטפח אחד נשאר בחוץ, וכיון שקיימא לן ש'פסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה' הרי שגם הטפח שיוצא החוצה נחשב הוא לחלק מן הסוכה, ואם כן יש בנסר ד' טפחים ופסול.

תפריט ניווט