הבדלים בין גרסאות בדף "נאמנות האב על בנו לבכורה ולאיסורים (דין 'יכיר')"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 138: שורה 138:
ה'''קצוה"ח''' (ד) וה'''נתיה"מ''' (ד) הסיקו מדברי הרמ"ה שמתי שיש סתירה לדין של 'יכיר', הוא לא יהיה נאמן, ולא אומרים פלגינן.
ה'''קצוה"ח''' (ד) וה'''נתיה"מ''' (ד) הסיקו מדברי הרמ"ה שמתי שיש סתירה לדין של 'יכיר', הוא לא יהיה נאמן, ולא אומרים פלגינן.
====הבנת הקובץ הערות והשערי יושר====
====הבנת הקובץ הערות והשערי יושר====
ר' אלחנן ב'''קובץ הערות''' (מא ג - ד) וב'''קובץ שעורים''' (תנו) מסייג את דברי הרמ"ה ורק היכא שדין אחד הוא תולדה מהשני לא אומרים פלגינן, ולכן לא שייך להאמין שבנו ממזר ונכדו לא, או שהבן עבד והאם לא שפחה, אבל היכא שמעיד שני דברים ואין אחד מהם תולדה מהשני, אומרים פלגינן. וכך למד הגרש"ש ב'''שערי יושר''' (ו יג).
ר' אלחנן ב'''קובץ הערות''' (מא ג - ד) וב'''קובץ שעורים''' (תנו) מסייג את דברי הרמ"ה ורק היכא שדין אחד הוא תולדה מהשני לא אומרים פלגינן, ולכן לא שייך להאמין שבנו ממזר ונכדו לא, או שהבן עבד והאם לא שפחה, אבל היכא שמעיד שני דברים ואין אחד מהם תולדה מהשני, אומרים פלגינן. וכך למד הגרש"ש ב'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)].
===שיטת החזו"א שאומרים פלגינן===
===שיטת החזו"א שאומרים פלגינן===
ה'''חזו"א''' (נט כז) למד שלא כמו כל השיטות לעיל ואפשר לעשות 'פלגינן' ב'יכיר'.
ה'''חזו"א''' (נט כז) למד שלא כמו כל השיטות לעיל ואפשר לעשות 'פלגינן' ב'יכיר'.
שורה 150: שורה 150:
ויש נפק"מ להלכה בין ביאורו של הגר"א לחזו"א בדין של הרמ"ה, היכן שמעיד שבנו בן שפחה והאמא מתה. לפי הגר"א יכול האב להעיד שהרי היא כבר מתה ואין עדות עליה, ולפי החזו"א גם בזה הוא אינו נאמן שהרי אומר שהוא בנו המציאותי ולא הדיני.
ויש נפק"מ להלכה בין ביאורו של הגר"א לחזו"א בדין של הרמ"ה, היכן שמעיד שבנו בן שפחה והאמא מתה. לפי הגר"א יכול האב להעיד שהרי היא כבר מתה ואין עדות עליה, ולפי החזו"א גם בזה הוא אינו נאמן שהרי אומר שהוא בנו המציאותי ולא הדיני.
===ראיה מהגמ' לחזו"א===
===ראיה מהגמ' לחזו"א===
הגמ' ב'''יבמות''' (מז א) דנה באדם שאמר על עצמו שהוא גוי, ונוקטת שנאמן לפסול עצמו ולא לפסול בניו, והגמ' שואלת שיפסול בניו מדין 'יכיר'. '''תוס'''' מבאר שהכוונה שבניו יהיו ממזרים מדין עכו"ם הבא על בת ישראל. ומוכיח ה'''חזו"א''' (נט כז) שאומרים פלגינן שהרי על עצמו הוא לא נאמן, ורק נאסר מדין 'שוויא אנפשיה' ובכל זאת הגמ' נקטה שצריך להיות נאמן על בניו מדין 'יכיר'. וכן הוכיח '''אור גדול''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14583&st=&pgnum=53 (ב)]. '''שעורי ר' שמואל''' (ב"ב לא) דוחה ראיה זו, שמספיק שנאמן על עצמו מדין 'שוויא' כדי שזה לא ייחשב סתירה בין דינו לדין הבן. ומבסס דבריו על ה'''שערי יושר''' (ו יג).
הגמ' ב'''יבמות''' (מז א) דנה באדם שאמר על עצמו שהוא גוי, ונוקטת שנאמן לפסול עצמו ולא לפסול בניו, והגמ' שואלת שיפסול בניו מדין 'יכיר'. '''תוס'''' מבאר שהכוונה שבניו יהיו ממזרים מדין עכו"ם הבא על בת ישראל. ומוכיח ה'''חזו"א''' (נט כז) שאומרים פלגינן שהרי על עצמו הוא לא נאמן, ורק נאסר מדין 'שוויא אנפשיה' ובכל זאת הגמ' נקטה שצריך להיות נאמן על בניו מדין 'יכיר'. וכן הוכיח '''אור גדול''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14583&st=&pgnum=53 (ב)]. '''שעורי ר' שמואל''' (ב"ב לא) דוחה ראיה זו, שמספיק שנאמן על עצמו מדין 'שוויא' כדי שזה לא ייחשב סתירה בין דינו לדין הבן. ומבסס דבריו על ה'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)].


===נאמנות שבנו חלל===
===נאמנות שבנו חלל===
שורה 159: שורה 159:


===פלגינן מממון ליוחסין===
===פלגינן מממון ליוחסין===
ה'''רמב"ם''' (נחלות  ד ב) נוקט מסברא שאע"פ שאם יש בני בנים הוא לא נאמן לומר שבנו ממזר, זה רק לגבי פסול יוחסין, אבל לגבי הממון אפילו אם יש לבן בנים נאמן לומר שהוא אינו בנו ולא יירשנו. ובפשטות כוונתו שעושים פלגינן מממון ליוחסין, לגבי ממון מאמינים לו שהוא לא בנו, ולא לגבי היוחסין. וכן למדו בדבריו הגרש"ש ב'''שערי יושר''' (ו יג) וה'''חזו"א''' (נט כט). אבל ה'''חת"ס''' (סז) נוקט שלא עושים פלגינן בין ממון לאסורים, ומיישב בדוחק את דברי הרמב"ם שאין הכוונה שהאב אומר שהוא אינו בנו, וממזר, אלא הכוונה שהאב אומר שהוא לא בנו ולא בן אשתו, אלא בן של זוג אחר. <BR/>
ה'''רמב"ם''' (נחלות  ד ב) נוקט מסברא שאע"פ שאם יש בני בנים הוא לא נאמן לומר שבנו ממזר, זה רק לגבי פסול יוחסין, אבל לגבי הממון אפילו אם יש לבן בנים נאמן לומר שהוא אינו בנו ולא יירשנו. ובפשטות כוונתו שעושים פלגינן מממון ליוחסין, לגבי ממון מאמינים לו שהוא לא בנו, ולא לגבי היוחסין. וכן למדו בדבריו הגרש"ש ב'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)] וה'''חזו"א''' (נט כט). אבל ה'''חת"ס''' (סז) נוקט שלא עושים פלגינן בין ממון לאסורים, ומיישב בדוחק את דברי הרמב"ם שאין הכוונה שהאב אומר שהוא אינו בנו, וממזר, אלא הכוונה שהאב אומר שהוא לא בנו ולא בן אשתו, אלא בן של זוג אחר. <BR/>
ויש להוסיף שגם ה'''אמרי משה''' (יא) ו'''אבי עזרי''' (אסו"ב טו יב) סברו שעושים פלגינן מממון ליוחסין, שהרי נקטו שהאומר על זר שהוא בנו, נאמן רק לגבי הירושה ולא לגבי יוחסין.
ויש להוסיף שגם ה'''אמרי משה''' (יא) ו'''אבי עזרי''' (אסו"ב טו יב) סברו שעושים פלגינן מממון ליוחסין, שהרי נקטו שהאומר על זר שהוא בנו, נאמן רק לגבי הירושה ולא לגבי יוחסין.
==נאמנות בשאר דינים==
==נאמנות בשאר דינים==
שורה 165: שורה 165:
===ראיות מהגמ'===
===ראיות מהגמ'===
לכאורה מוכח שנאמנות של 'יכיר' זה גם כלפי אחרים, מזה שהאומר על בנו שהוא ממזר, הבן מותר בממזרת, רואים שהנאמנות גם כלפי הממזרת. ובאמת כך נקטו ה'''תשב"ץ''' (ג קב) '''חלקת יואב''' (אבה"ע לו ד) ו'''אמרי משה''' (יא). ה'''זכרון שמואל''' (פא) דחה שזה נחשב חלק מדיני הבן שיהיה מותר בממזרת. וה'''אור גדול''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14583&st=&pgnum=53 (ב)] דחה באופן אחר. <BR/>
לכאורה מוכח שנאמנות של 'יכיר' זה גם כלפי אחרים, מזה שהאומר על בנו שהוא ממזר, הבן מותר בממזרת, רואים שהנאמנות גם כלפי הממזרת. ובאמת כך נקטו ה'''תשב"ץ''' (ג קב) '''חלקת יואב''' (אבה"ע לו ד) ו'''אמרי משה''' (יא). ה'''זכרון שמואל''' (פא) דחה שזה נחשב חלק מדיני הבן שיהיה מותר בממזרת. וה'''אור גדול''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14583&st=&pgnum=53 (ב)] דחה באופן אחר. <BR/>
ויש להוכיח להיפך מ'''ב"ב''' (קלד ב) שהאומר יש לי בן פוטר את אשתו מיבום במיגו שיכל לגרשה, ולמה הגמ' לא אמרה שפוטר מדין 'יכיר', אלא וודאי שנאמנות האב כלפי הבן לא מועילה לגבי לפטור את האם מיבום, כך הוכיחו ונקטו רע"א [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1161&st=&pgnum=187 (שו"ת א קי)] ו'''שב שמעתתא''' (ב כ) וה'''שערי יושר''' (ו יג). '''חלקת יואב''' דחה שהגמ' מדברת לפי רבנן שאין נאמנות של 'יכיר' לומר זה בני.
ויש להוכיח להיפך מ'''ב"ב''' (קלד ב) שהאומר יש לי בן פוטר את אשתו מיבום במיגו שיכל לגרשה, ולמה הגמ' לא אמרה שפוטר מדין 'יכיר', אלא וודאי שנאמנות האב כלפי הבן לא מועילה לגבי לפטור את האם מיבום, כך הוכיחו ונקטו רע"א [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1161&st=&pgnum=187 (שו"ת א קי)] ו'''שב שמעתתא''' (ב כ) וה'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)]. '''חלקת יואב''' דחה שהגמ' מדברת לפי רבנן שאין נאמנות של 'יכיר' לומר זה בני.


===כמה נפק"מ===
===כמה נפק"מ===
הגרש"ש ב'''שערי יושר''' (ו יג) לשיטתו שהנאמנות רק כלפי הבן מחדש כמה דינים: '''א. ''' שבמעיד על זר שהוא בנו, בנו יורש אותו, אבל אין הוא יורש את בנו. '''ב. ''' למרות שמאמינים לאב להעיד על זר שהוא בנו, אין האב נאמן להעיד עליו דברים כגון שהוא ממזר וכדו'. '''ג. ''' מדייק מה'''ש"ג''' (קדושין עח ב) שאין הבי"ד מענישים את הבן ע"פ עדות 'יכיר', משום שזה לא מדיני הבן אלא דין על בי"ד. וה'''רי"ד''' (תשובות צב) נקט שמענישים. וכן נראה מסתימת לשונם של ה'''רמב"ם''' וה'''שו"ע'''.
הגרש"ש ב'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)] לשיטתו שהנאמנות רק כלפי הבן מחדש כמה דינים: '''א. ''' שבמעיד על זר שהוא בנו, בנו יורש אותו, אבל אין הוא יורש את בנו. '''ב. ''' למרות שמאמינים לאב להעיד על זר שהוא בנו, אין האב נאמן להעיד עליו דברים כגון שהוא ממזר וכדו'. '''ג. ''' מדייק מה'''ש"ג''' (קדושין עח ב) שאין הבי"ד מענישים את הבן ע"פ עדות 'יכיר', משום שזה לא מדיני הבן אלא דין על בי"ד. וה'''רי"ד''' (תשובות צב) נקט שמענישים. וכן נראה מסתימת לשונם של ה'''רמב"ם''' וה'''שו"ע'''.


==נדונים שונים==
==נדונים שונים==
שורה 178: שורה 178:


==='יכיר' בבת===
==='יכיר' בבת===
ה'''גרש"ש''' בשערי יושר (ו יג) מחדש שאין נאמנות של 'יכיר' לאב לומר על בתו שהיא ממזרת, חללה, וכדו'. ה'''תשב"ץ''' (ג רעב) נקט שאין כל הבדל בין בן לבת. וכן מדויק בש"ג (קדושין עח ב). וכן רוב האחרונים נקטו שאין הבדל בין בן לבת.
ה'''גרש"ש''' בשערי יושר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)] מחדש שאין נאמנות של 'יכיר' לאב לומר על בתו שהיא ממזרת, חללה, וכדו'. ה'''תשב"ץ''' (ג רעב) נקט שאין כל הבדל בין בן לבת. וכן מדויק בש"ג (קדושין עח ב). וכן רוב האחרונים נקטו שאין הבדל בין בן לבת.
==='יכיר' בעובר, ולפני ההיווצרות===
==='יכיר' בעובר, ולפני ההיווצרות===
'''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14656&st=&pgnum=224&hilite (שו"ת א קכח)] מחדש שאין האב נאמן להכיר את בנו בעודו עובר. '''דברי חיים''' (נחלות ד) ביאר את כוונתו לגבי הכרת בכורה, שהרי לגבי הכרת יוחסין המשנה '''קדושין''' (עח ב) אומרת להדיא שנאמן גם בעובר. '''מקור ברוך''' (מ) סובר שנאמן, אבל לפני יצירתו אינו נאמן. וכן נקט ה'''מהרש"ם''' (ד כו) והוסיף שעד מ' יום ליצירתו נחשב כמיא בעלמא ואינו נאמן. '''אור שמח''' (אסו"ב כ יג) נוקט שנאמן אף לפני יצירת הוולד על העתיד.
'''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14656&st=&pgnum=224&hilite (שו"ת א קכח)] מחדש שאין האב נאמן להכיר את בנו בעודו עובר. '''דברי חיים''' (נחלות ד) ביאר את כוונתו לגבי הכרת בכורה, שהרי לגבי הכרת יוחסין המשנה '''קדושין''' (עח ב) אומרת להדיא שנאמן גם בעובר. '''מקור ברוך''' (מ) סובר שנאמן, אבל לפני יצירתו אינו נאמן. וכן נקט ה'''מהרש"ם''' (ד כו) והוסיף שעד מ' יום ליצירתו נחשב כמיא בעלמא ואינו נאמן. '''אור שמח''' (אסו"ב כ יג) נוקט שנאמן אף לפני יצירת הוולד על העתיד.
138

עריכות

תפריט ניווט