הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הספירה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,261 בתים ,  14:31, 9 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:
==בלילה==
==בלילה==
ה'''ברייתא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=30&daf=66&format=pdf (מנחות סו א, מגילה כא א)] לומדת מן הפסוק 'שבע שבתות תמימות תהיינה', שיש למנות אתה העומר מבערב, שאם לא כן אין כאן תמימות.
ה'''ברייתא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=30&daf=66&format=pdf (מנחות סו א, מגילה כא א)] לומדת מן הפסוק 'שבע שבתות תמימות תהיינה', שיש למנות אתה העומר מבערב, שאם לא כן אין כאן תמימות.
<BR/>וב'''משנה''' (מגילה ב ו) מבואר שדבר שמצוותו בלילה כשר כל הלילה, וכן הדין בספירת העומר, שמותר לספור כל הלילה, וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (תפט א).
<BR/>וב'''משנה''' (מגילה ב ו) מבואר שדבר שמצוותו בלילה כשר כל הלילה, וכן הדין בספירת העומר, שמותר לספור כל הלילה. כן מפורש ב'''בעל הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=361 (הלכות ספירת העומר)] וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (תפט א).


כתבו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=30&daf=66&format=pdf (ד"ה זכר)] שכיון ש[[מצות ספירת העומר והחייבים בה#מדאורייתא או מדרבנן|ספירת העומר מדרבנן]] אפשר לספור כבר בבין השמשות, והוסיפו שאף עדיף לספור ביום סמוך לחשיכה משום [[מצות ספירת העומר והחייבים בה#גדר תמימות|'תמימות']], אמנם סיימו וכתבו על זה 'ואין נראה'. וב'''רא"ש''' (פסחים י מ) הביא דברים אלו בשם '''ר"י''' ולא כתב שאין נראה. וה'''טור''' (אורח חיים תפט) העתיק להלכה רק שאפשר לספור בספק חשיכה, ולא הזכיר ספירה ביום ממש.
כתבו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=30&daf=66&format=pdf (ד"ה זכר)] שכיון ש[[מצות ספירת העומר והחייבים בה#מדאורייתא או מדרבנן|ספירת העומר מדרבנן]] אפשר לספור כבר בבין השמשות, והוסיפו שאף עדיף לספור ביום סמוך לחשיכה משום [[מצות ספירת העומר והחייבים בה#גדר תמימות|'תמימות']], אמנם סיימו וכתבו על זה 'ואין נראה'. וב'''רא"ש''' (פסחים י מ) הביא דברים אלו בשם '''ר"י''' ולא כתב שאין נראה. וה'''טור''' (אורח חיים תפט) העתיק להלכה רק שאפשר לספור בספק חשיכה, ולא הזכיר ספירה ביום ממש.
שורה 48: שורה 48:


===לא ספר כל הלילה===
===לא ספר כל הלילה===
כתב '''בעל הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=361 (הלכות ספירת העומר)] שאם שכח ולא בירך בלילה יספור למחרת ביום. בחלק מהגירסאות בבה"ג מובא שיספור למחרת בברכה, ובחלקן כתוב שיספור ולא מוזכר ברכה. גם הראשונים שהביאו דבריו, חלקם הזכירו ברכה וחלקם לא הזכירו.


'''תוספות''' (מנחות סו א ד"ה זכר) הביאו דברי בה"ג וחלקו עליו, כי אף ששנינו (מנחות עב א) לגבי קצירת העומר שאם נקצר ביום כשר, מ"מ הגמרא שם מסיקה שהיא מחלוקת בתנאים, לפי שמהמשנה במגילה משמע שדווקא הלילה כשר כולו לקצירת העומר, אך היום לא. אמנם בתוספות במגילה (כ ב ד"ה כל הלילה) כתב בשם בה"ג שיספור ביום בלא ברכה, וכתב שכן הלכה, וכעין זה כתב גם ה'''רא"ש''' (פסחים י מא).
==באיזה שלב בתפילה==
==באיזה שלב בתפילה==
==ספירת היום הראשון בליל הסדר שני של גלויות==
==ספירת היום הראשון בליל הסדר שני של גלויות==

תפריט ניווט