הבדלים בין גרסאות בדף "זמן נטילת לולב"

נוספו 997 בתים ,  22:44, 3 באוקטובר 2023
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
== בשבת ==
== בשבת ==
מדין תורה אין איסור ליטול לולב בשבת, שאין בנטילתו שום מלאכה מדאורייתא, ולכן בזמן בית המקדש היו נוטלים לולב ביום טוב ראשון אף אם חל בשבת. ולא רק במקדש, אלא בכל מקום שהיו יודעים בעיבור החודש, ולא היה להם ספק בזמנו של החג, היו נוטלים לולב ביום טוב ראשון שחל בשבת.
מדין תורה אין איסור ליטול לולב בשבת, שאין בנטילתו שום מלאכה מדאורייתא, ולכן בזמן בית המקדש היו נוטלים לולב ביום טוב ראשון אף אם חל בשבת. ולא רק במקדש, אלא בכל מקום שהיו יודעים בעיבור החודש, ולא היה להם ספק בזמנו של החג, היו נוטלים לולב ביום טוב ראשון שחל בשבת.
<BR/>אמנם לעשות מלאכה לצורך נטילת הלולב, כגון הוצאתו מרשות היחיד לרשות הרבים, או העברתו ארבע אמות ברה"ר, או חיתוכו מן המחובר אסור, ולכן היו מביאים אותו מבעוד יום לבית הכנסת או להר הבית, ולמחרת באים ונוטלים אותו ומקיימים בו מצות היום.
<BR/>ולדעת ר' אליעזר אף מכשירי לולב דוחים את השבת, שנאמר: 'ביום' ואפילו בשבת, ולכן אף קציצתו מן המחובר והוצאתו והעברתו מותרים בשבת.
אמנם בשאר ימי חול המועד אסרו חכמים ליטול לולב בשבת, אף שאין בו מלאכה, גזרה שמא ילך אצל בקי ללמוד ויוליכנו ד' אמות ברה"ר.<ref>לכאורה לר' אליעזר גזירה זו ליתא, שהרי לשיטתו מותר לטלטלו לכתחילה ברה"ר.</ref>