הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 742 בתים ,  15:00, 11 באפריל 2023
שורה 12: שורה 12:
<BR/>(כ) '''כָּל-מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ''' בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ מַצּוֹת:
<BR/>(כ) '''כָּל-מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ''' בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ מַצּוֹת:
|מקור=שמות יב}}
|מקור=שמות יב}}
איתא ב'''מכילתא דרשב"י''' (יב כ) שהפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" בא לרבות איסור אכילה לכותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי וזיתום המצרי. אבל מ"מ עונש כרת אין בהם לפי שלא נאמר כרת אלא בחמץ גמור, אבל מכל מקום יש בהם איסור לאו.
<BR/>המכילתא הזו מובאת בברייתא ב'''בבלי''' (פסחים מג א), וכן הוא סתמא דמתניתין שם (פסחים ג א).
אלא שבגמרא שם מובאת ברייתא נוספת שממנה מתבאר שדין זה דעת ר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים של עירוב חמץ אין אפילו לאו. 
לדעת ר' אליעזר בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (פסחים מג א), הפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" (שמות יב כ) בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), ולומר שישנו לאו בפסח גם על אכילת תערובת חמץ, שהרי איסור על אכילת חמץ גמור כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה".  
לדעת ר' אליעזר בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (פסחים מג א), הפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" (שמות יב כ) בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), ולומר שישנו לאו בפסח גם על אכילת תערובת חמץ, שהרי איסור על אכילת חמץ גמור כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה".  
<BR/>אלא שבשונה מחמץ גמור שיש עליו עונש כרת, בתערובת חמץ לא מוזכר עונש כרת אלא לאו בלבד.  
<BR/>אלא שבשונה מחמץ גמור שיש עליו עונש כרת, בתערובת חמץ לא מוזכר עונש כרת אלא לאו בלבד.  

תפריט ניווט