הבדלים בין גרסאות בדף "הכשרים למול"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 264 בתים ,  20:46, 4 בינואר 2023
אין תקציר עריכה
שורה 25: שורה 25:


=== מחלוקת האמוראים ===
=== מחלוקת האמוראים ===
עוד מביאה הגמרא מחלוקת אמוראים בעניין טעם הפסול במילת גוי.  
עוד מביאה הגמרא מחלוקת אמוראים מה מקור הפסול במילת גוי.  
<BR/>לדעת דרו בר פפא בשם רב, הלימוד הוא מן הפסוק 'ואתה את בריתי תשמור' (כפי שמובא בברייתא בשם ר' יהודה הנשיא), כלומר אתה ולא גוי.  
<BR/>לדעת דרו בר פפא בשם רב, הלימוד הוא מן הפסוק 'ואתה את בריתי תשמור' (וכפי דעת ר' יהודה הנשיא בברייתא), כלומר 'אתה' ולא גוי.  
<BR/>ואילו דעת ר' יוחנן שלומדים זאת מן הפסוק "המול ימול", ומסביר רש"י שהכוונה שרק מי שמהול יכול למול אחרים, יצא גוי שאינו מהול ולכן אינו יכול למול אחרים.
<BR/>ואילו דעת ר' יוחנן שלומדים זאת מן הפסוק "המול ימול", ומסביר רש"י שהכוונה שרק מי שמהול יכול למול אחרים, יצא גוי שאינו מהול ולכן אינו יכול למול אחרים.


הגמרא ממשיכה בחיפוש נפקא מינה בין הטעמים השונים, ומסיקה שאין ביניהם מחלוקת לא בגבעוני וערבי מהול, שאף שהם מהולים הם נחשבים 'ערלים' (כדברי המשנה בנדרים), ולכן גם ר' יוחנן יודה שפסולים הם למול.
הגמרא ממשיכה בחיפוש נפקא מינה בין הדעות, ומסיקה שהנפקא מינה ביניהן היא באישה, שלדעת רב אישה תהיה פסולה למול, שכן היא אינה בכלל 'ואתה את בריתי תשמור', ואילו לר' יוחנן כשרה היא למול אחרים, לפי שהיא נחשבת למהולה.
<BR/>וכן אין מחלוקת בישראל שמתו אחיו מחמת המילה ולכן לא אינו מהול, שהוא כשר למול אחרים, אפילו לר' יוחנן, מכיוון שישראל נחשבים מולים (גם זה ממשנה בנדרים).
<BR/>לשאלת הגמרא כיצד לדעת רב ציפורה מלה את בנה, מתרצת הגמרא שני תירוצים: תירוץ ראשון - שלא מלה בעצמה אלא אמרה למישהו אחר למול. תירוץ שני - שהיא התחילה את המילה, ומשה גמר אותה.
<BR/>לבסוף מסיקה הגמרא שהנפקא מינה בין שתי הדעות תהיה באישה, שלדעת רב אישה תהיה פסולה למול, שכן היא אינה בכלל 'ואתה את בריתי תשמור, ואילו לר' יוחנן כשרה היא למול אחרים, לפי שהיא נחשבת למהולה.
 
== אישה ==

תפריט ניווט