הבדלים בין גרסאות בדף "המוכר את השדה- מה נמכר עמה?"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 45: שורה 45:
הרמב"ם (מכירה כו,ב) גורס כגירסת ר"ח דמכר את השומירה העשויה בטיט אע"פ שאינה קבועה וכ"כ בשו"ע (רטו,ה) אומנם תמה שם הסמ"ע אמאי לא הגיה הרמ"א עכ"פ להזכיר אידך גירסא.
הרמב"ם (מכירה כו,ב) גורס כגירסת ר"ח דמכר את השומירה העשויה בטיט אע"פ שאינה קבועה וכ"כ בשו"ע (רטו,ה) אומנם תמה שם הסמ"ע אמאי לא הגיה הרמ"א עכ"פ להזכיר אידך גירסא.


==='''תבואה המחוברת לקרקע ושאינה מחוברת לקרקע'''===
===תבואה המחוברת לקרקע ושאינה מחוברת לקרקע===
בגמרא אמרו שתבואה המחוברת דאמרינן דמכר מיירי "אע"ג דמטאי למחצד", וביאר '''רשב"ם''' דאע"ג דס"ד לומר ד"כל העומד לקצור כקצור דמי" מ"מ לגבי מכירה מכורה בכלל שדה, וכ"כ ה'''נמו"י''' דאע"ג דבעלמא איכא מ"ד "כל העומד לקצור כקצור דמי" הכא לא אמר, אומנם ה'''ריטב"א''' חולק על כך וכותב, דמיירי הכא בתבואה שעדיין משבחת בקרקע אבל בלא"ה נחשבת כתלושה כדאמרינן בעלמא: "כל העומד לקצור כקצור דמי" ואינה טפילה לקרקע, ודעת הרמב"ם נראית כדעת רשב"ם שכתב: "מכר את התבואה המחוברת לקרקע אף על פי שהגיע להקצר", אומנם ה'''דרישה''' (רט"ו) כתב בדעת הרמב"ם דמיירי הכא דאע"פ שהגיע זמנה לקצור מ"מ צריכה עדיין מעט אל הקרקע אבל אם אינה צריכה כלל לקרקע אינה נמכרת עמה, (ואולי גם רשב"ם ונמו"י מודו בזה, וצ"ע).
בגמרא אמרו שתבואה המחוברת דאמרינן דמכר מיירי "אע"ג דמטאי למחצד", וביאר '''רשב"ם''' דאע"ג דס"ד לומר ד"כל העומד לקצור כקצור דמי" מ"מ לגבי מכירה מכורה בכלל שדה, וכ"כ ה'''נמו"י''' דאע"ג דבעלמא איכא מ"ד "כל העומד לקצור כקצור דמי" הכא לא אמר, אומנם ה'''ריטב"א''' חולק על כך וכותב, דמיירי הכא בתבואה שעדיין משבחת בקרקע אבל בלא"ה נחשבת כתלושה כדאמרינן בעלמא: "כל העומד לקצור כקצור דמי" ואינה טפילה לקרקע, ודעת הרמב"ם נראית כדעת רשב"ם שכתב: "מכר את התבואה המחוברת לקרקע אף על פי שהגיע להקצר", אומנם ה'''דרישה''' (רט"ו) כתב בדעת הרמב"ם דמיירי הכא דאע"פ שהגיע זמנה לקצור מ"מ צריכה עדיין מעט אל הקרקע אבל אם אינה צריכה כלל לקרקע אינה נמכרת עמה, (ואולי גם רשב"ם ונמו"י מודו בזה, וצ"ע).


ולגבי תבואה התלושה מן הקרקע אמרינן בגמרא דאינה נמכרת עם השדה אע"ג דצריכה לארעא, '''ו'''כתב רשב"ם דצריכא לארעא לשטחה בשדה לאחר הקצירה להינפח התבואה מריח הקרקע ולייבש, והנמו"י כתב שלא הגיע זמן קצירתה כשתלשן, ויש לציין דמ"מ יש עדיפות בתבואה הצריכה לקרקע יותר משאינה צריכה לעניין נותן מתנה, דלקמן (עא,א) כתוב שגם אותם דברים שאמרנו שלא מכר מ"מ בנותן מתנה נתן את כולן, ופירש שם רשב"ם  דמ"מ תבואה תלושה שאינה צריכה לקרקע לא נתן גם בנותנן מתנה.
ולגבי תבואה התלושה מן הקרקע אמרינן בגמרא דאינה נמכרת עם השדה אע"ג דצריכה לארעא, '''ו'''כתב רשב"ם דצריכא לארעא לשטחה בשדה לאחר הקצירה להינפח התבואה מריח הקרקע ולייבש, והנמו"י כתב שלא הגיע זמן קצירתה כשתלשן, ויש לציין דמ"מ יש עדיפות בתבואה הצריכה לקרקע יותר משאינה צריכה לעניין נותן מתנה, דלקמן (עא,א) כתוב שגם אותם דברים שאמרנו שלא מכר מ"מ בנותן מתנה נתן את כולן, ופירש שם רשב"ם  דמ"מ תבואה תלושה שאינה צריכה לקרקע לא נתן גם בנותנן מתנה.
----<br /><references />
----<br /><references />
23

עריכות

תפריט ניווט