הבדלים בין גרסאות בדף "שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:
<BR/>דעה נוספת היא של רב כהנא ורב אסי, ששואלים את רב למה לא נעמיד את הטפח כנגד ראש תור? ורב שתק ולא ענה.
<BR/>דעה נוספת היא של רב כהנא ורב אסי, ששואלים את רב למה לא נעמיד את הטפח כנגד ראש תור? ורב שתק ולא ענה.
<BR/>דעה שלישית רב סימון וי"א ר' יהושע בן לוי - שצריך לעשות טפח שוחק, כלומר מעט יותר מטפח, ולהעמיד אותו בפחות משלושה סמוך לאחת הדפנות, והרי קיימא לן שכל פחות משלושה סמוך לדופן כלבוד דמי.
<BR/>דעה שלישית רב סימון וי"א ר' יהושע בן לוי - שצריך לעשות טפח שוחק, כלומר מעט יותר מטפח, ולהעמיד אותו בפחות משלושה סמוך לאחת הדפנות, והרי קיימא לן שכל פחות משלושה סמוך לדופן כלבוד דמי.
הפוסקים כולם פוסקים כדברי ר' יהושע בן לוי שעושה טפח שוחק ומעמידו בפחות משלושה סמוך לדופן, שבכך יש כאן מחיצה של ארבעה טפחים שהיא רוב דופן.


==== פירוש 'כנגד היוצא' ====
==== פירוש 'כנגד היוצא' ====
שורה 32: שורה 34:


=== סוכה העשויה כמבוי ===
=== סוכה העשויה כמבוי ===
בהמשך הגמרא מביאה דברי רב יהודה שסוכה העשויה כמבוי כשרה, ואת אותו טפח מעמיד לכל רוח שירצה.
בהמשך הגמרא מביאה דברי רב יהודה האומר שסוכה העשויה כמבוי כשרה, ואת אותו טפח מעמיד לכל רוח שירצה, ומסביר '''רש"י''' (ז א ד"ה כשרה) שסובר רב יהודה שגם שתי דפנות כמבוי נחשבות ל'שתים כהלכתן' ולכן די בדופן שלישית טפח.
<BR/>לעומת זאת, דעת ר' סימון וי"א ר' יהושע בן לוי שסוכה העשויה במבוי דינה שונה, ואין מספיק בה טפח לדופן שלישית, אלא עושה פס שהוא מעט יותר מארבעה טפחים, ומעמידו בפחות משלושה טפחים סמוך לדופן, וכיון שכל פחות משלושה כלבוד דמי, הרי שיש כאן דופן של ז' טפחים.
<BR/>לעומת זאת, דעת ר' סימון וי"א ר' יהושע בן לוי שסוכה העשויה במבוי דינה שונה, ואין מספיק בה טפח לדופן שלישית, אלא עושה פס שהוא מעט יותר מארבעה טפחים, ומעמידו בפחות משלושה טפחים סמוך לדופן, וכיון שכל פחות משלושה כלבוד דמי, הרי שיש כאן דופן של ז' טפחים.


על זה שואלת הגמרא מה ההבדל בין סוכה העשויה כמבוי שצריך בה פס ארבעה טפחים ומשהו, לבין סוכה העשויה כמין גא"ם ששתי הדפנות נוגעות זו בזו, שבזה לדופן השלישית די בטפח שוחק בלבד?
על זה שואלת הגמרא מה ההבדל בין סוכה העשויה כמבוי שצריך בה פס ארבעה טפחים ומשהו, לבין סוכה העשויה כמין גא"ם ששתי הדפנות נוגעות זו בזו, שבזה לדופן השלישית די בטפח שוחק בלבד?
<BR/>ומשיבה הגמרא, שכאשר יש שתי דפנות כהלכתן די בטפח להשלים לג' דפנות, אבל בסוכה העשויה כמבוי שאין שתי דפנות כהלכתן, צריך פס ארבעה ומשהו.
<BR/>ומשיבה הגמרא, שכאשר יש שתי דפנות כהלכתן די בטפח להשלים לג' דפנות, אבל בסוכה העשויה כמבוי שאין שתי דפנות כהלכתן, צריך פס ארבעה ומשהו. כלומר לדעת ר' יהושע בן לוי כשהדפנות זו מול זו כמבוי אין זה נחשב שתים כהלכתן, אלא דווקא כשהן שלמות כמין גאם.


=== צורת הפתח ===
=== צורת הפתח ===

תפריט ניווט