הבדלים בין גרסאות בדף "קנין חצר במציאה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,543 בתים ,  12:32, 8 בפברואר 2016
שורה 22: שורה 22:


==אם צריך שיהיה בתוכה או חוצה לה==
==אם צריך שיהיה בתוכה או חוצה לה==
ה'''גמרא''' (עירובין צב ב) מביאה ברייתא שאם אשה עומדת בחצר גדולה, וזרק לה בעלה גט לחצר קטנה שנפרצה לחצר הגדולה, האשה מגורשת. אבל אם עומדת בקטנה וזרק לה את הגט לגדולה אינה מגורשת.
<BR/>וכתבו '''תוספות''' שם (ד"ה אשה) שמדובר ששתי החצרות שלה, ואפילו הכי בעינן שתעמוד בתוכה. וכתבו שלפי"ז צ"ל שמה שכתוב במשנה בגיטין עז: שהזורק גט לאשתו והיא בתוך ביתה מגורשת, זהו דווקא כשהיא בתוכה, ולא מספיק שתעמוד בצדה, שהרי אם עומדת בקטנה אינה קונה גט שנזרק לגדולה, אף שעומד בצדה.
<BR/>אבל דעת '''ר"י''' שם, שאפשר להעמיד הברייתא לא בחצר שלה, אלא שהשאילו לה את החצר. ולכן אם השאילוה את הגדולה, גם הקטנה נקראת על שמה ומגורשת. אבל אם השאילוה הקטנה, אין הגדולה נקראת על שמה, ולכן גט שנמצא שם אינו שלה. ולפי"ז אפשר שבחצר שהיא שלה, אף שאינה עומדת בתוכה ממש אלא רק בצדה קונה, ורק כאן לא קנתה לפי שהגט בחצר שאינו שלה.
ה'''מגיד משנה''' (גזילה ואבידה יז ח) הביא דברי תוס' הראשונים גם לגבי מציאה, שדווקא בעומד בתוך השדה קונה, והביא דבריו ה'''בית יוסף''' (רסח ד"ה וכתב הרב המגיד).
וב'''שלחן ערוך''' (חושן משפט ר א) כתב לגבי מקח וממכר, שלא בעינן שיהיה בתוכו, אלא אפילו עומד בצדו. אבל ה'''רמ"א''' שם כתב שיש אומרים שבעינן דווקא בתוכו. וב'''באור הגר"א''' שם (ו) תלה בשתי הדעות בתוספות הנזכרים לעיל.
<BR/>וכתב הרב '''נתיבות המשפט''' (ביאורים ג, חידושים ה) שאף לדעת מרן שאף בעומד בצדה קנה, זהו דווקא כשעומד בסמוך, אבל אם עומד בריחוק קצת אפילו יכול לשמרו, אינו מועיל, דזה לא חשיב יד. וכן בעומד בתוכו, אינו מועיל אם אינו יכול לשומרו, ונפ"מ לחצר גדולה והוא עומד בצדה האחד, אינו קונה מציאה שנמצאת בצידה השני.
==מציאה שאינו יודע בה==
==מציאה שאינו יודע בה==
==מציאה שהגיע לחצר קודם ייאוש==
==מציאה שהגיע לחצר קודם ייאוש==

תפריט ניווט