הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע בלא ברכות או בלא סדר בברכות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 12: שורה 12:


=== קריאת שמע בלא ברכות ===
=== קריאת שמע בלא ברכות ===
ראייה הפוכה מדברי רב האי גאון, מצאנו בתחילת פרק שני.  
ראייה הפוכה, לכאורה,<ref>ההשוואה בין המקורות והעמדת סתירה ביניהם מקורה בדברי הראשונים לכאורה. ויש להעמיד את השאלה האם המקורות סותרים בכלל, שכן הגמרא לעיל דיברה על השאלה אם הברכות מעכבות זו את זו, כלומר שאם בירך רק ברכה אחת אם יצא ידי חובת ברכות. ואילו המקור להלן מהמשנה ריש פ"ב והירושלמי מדברים על השאלה אם יוצא ידי חובת קריאת שמע כשאינו מברך כלל. ולכאורה יש פה שני הלכות שונות לגמרי, והעיר על זה כבר הב"ח. ראה להלן. וייתכן שהראשונים הבינו שאם מברך רק ברכה אחת ולא חוזר לברך את השניה אפילו לאחר מכן, הרי שהדיון הוא על יציאתו ידי חובה את הקריאת שמע ולא רק את הברכות.</ref> מדברי רב האי גאון, מצאנו בתחילת פרק שני.  
<BR/>ה'''משנה''' (ברכות ב א) אומרת שאדם שהיה קורא בתורה, והגיע לפרשת שמע, וכעת ראה שהגיע זמן קריאת שמע, אם כיוון ליבו לצאת ידי חובת הקריאה יצא ידי חובה.  
<BR/>ה'''משנה''' (ברכות ב א) אומרת שאדם שהיה קורא בתורה, והגיע לפרשת שמע, וכעת ראה שהגיע זמן קריאת שמע, אם כיוון ליבו לצאת ידי חובת הקריאה יצא ידי חובה.  
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות ב א) מדייק ר' בא מתוך המשנה, שברכות אינן מעכבות, שהרי הוא קורא בתורה בלי ברכות קריאת שמע, ואף על פי כן יוצא ידי חובה.
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות ב א) מדייק ר' בא מתוך המשנה, שברכות אינן מעכבות, שהרי הוא קורא בתורה בלי ברכות קריאת שמע, ואף על פי כן יוצא ידי חובה.

תפריט ניווט