הבדלים בין גרסאות בדף "טעות בתפילות שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 57 בתים ,  17:18, 19 בינואר 2016
שורה 22: שורה 22:


===התחיל תיבת 'אתה' בלבד===
===התחיל תיבת 'אתה' בלבד===
נשאל בעל '''תרומת הדשן'''[http://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=1835# יד] [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45311&st=&pgnum=29 (א יד)]  
נשאל בעל '''תרומת הדשן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1835&st=&pgnum=16&hilite= (א יד)]  
שאם אמר רק תיבת 'אתה' ולא המשיך 'חונן', האם נחשב לו לתפילת שבת שהרי גם תפילת ערבית מתחילה 'אתה קידשת' ומנחה מתחילה 'אתה אחד', וא"כ אינו צריך להשלים אתה חונן, אלא מיד להמשיך בתפילת שבת, או שנחשב לו הדבר לתפילה של חול שצריך לגמור את הברכה. והשיב שתלוי הדבר בכוונתו, שאם שכח שהוא שבת והתחיל תיבת 'אתה' צריך לסיים הברכה, אבל אם ידע שהוא שבת, ורק לשונו הכשילתו לקרוא כהרגלו ביום חול, אין זו טעות ולא חשיב כטעה בשל חול, ולכן ימשיך בתפילת שבת. וכתב שם שאפילו אם הוא בתפילת שחרית המתחלת 'ישמח משה', לא יסיים ברכת אתה חונן, כיון שנחשבת לו מילת 'אתה' כ[[#החליף תפילות שבת של זו בזו|טועה בתפילות שבת ומחליף בין זו לזו]] שאינו גומר הברכה.
שאם אמר רק תיבת 'אתה' ולא המשיך 'חונן', האם נחשב לו לתפילת שבת שהרי גם תפילת ערבית מתחילה 'אתה קידשת' ומנחה מתחילה 'אתה אחד', וא"כ אינו צריך להשלים אתה חונן, אלא מיד להמשיך בתפילת שבת, או שנחשב לו הדבר לתפילה של חול שצריך לגמור את הברכה. והשיב שתלוי הדבר בכוונתו, שאם שכח שהוא שבת והתחיל תיבת 'אתה' צריך לסיים הברכה, אבל אם ידע שהוא שבת, ורק לשונו הכשילתו לקרוא כהרגלו ביום חול, אין זו טעות ולא חשיב כטעה בשל חול, ולכן ימשיך בתפילת שבת. וכתב שם שאפילו אם הוא בתפילת שחרית המתחלת 'ישמח משה', לא יסיים ברכת אתה חונן, כיון שנחשבת לו מילת 'אתה' כ[[#החליף תפילות שבת של זו בזו|טועה בתפילות שבת ומחליף בין זו לזו]] שאינו גומר הברכה.
<BR/>וב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) העתיק דבריו, ופסקם ב'''שלחן ערוך''' (ג), וראה ב'''ביאור הגר"א''' (ג) שביאר שהחילוק הוא בין חיסרון כוונה לכוונה לדבר אחר.  
<BR/>וב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) העתיק דבריו, ופסקם ב'''שלחן ערוך''' (ג), וראה ב'''ביאור הגר"א''' (ג) שביאר שהחילוק הוא בין חיסרון כוונה לכוונה לדבר אחר.  

תפריט ניווט