9,780
עריכות
שורה 17: | שורה 17: | ||
== שלחן ערוך ואחרונים == | == שלחן ערוך ואחרונים == | ||
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים קלט ד) העתיק כדברי הרמב"ם, שנראה מדבריו שאינו צריך לגלול.<BR/> | |||
ה'''רמ"א''' הוסיף את המנהג המובא בכלבו שיהפוך פניו על הצד, כדי שלא יהא נראה כמברך מן התורה, ומוסיף שנראה לו שיהפוך פניו לצד שמאל דווקא. | |||
בהסבר הטעם שהורה הרמ"א להטות לצד שמאלו דווקא, כתב | <BR/>בהסבר הטעם שהורה הרמ"א להטות לצד שמאלו דווקא, כתב ה'''משנה ברורה''' (יט) שהוא מפני שצד שמאל של העולה הוא ימין של הקדוש ברוך הוא העומד לנגדו. | ||
אולם, הטורי זהב הביא את דברי הבית חדש (קלט, אות ג) שלא קיבל את מנהג הכלבו, והורה שאדרבה, אין להטות פניו כלל. וזה לשונו: "ויש אומרים שיש לו להפוך פניו שלא יראה כאלו ברכות כתובות בתורה ... ולא מסתבר כלל דבר זה, דאם כן קשה אמאי בעי רבי מאיר שיגלול קודם הברכה שהיא טרחה כמו שכתב בית יוסף, והיה לו להניחו פתוח רק יהפוך פניו. אלא דהפיכת פנים כאן אינו נכון, דמראה עצמו כאלו אינו מברך על מה שיקרא רק על מידי אחרינא, דהא מראה עצמו כאלו מסלק פניו ממנה. וכ"כ מו"ח ז"ל הגון שיהיה פתוח בשעת הברכה לגמרי ולא יהפוך פניו כלל, דכך היא דעת הפוסקים והגאונים המפורסמים וכן אני נוהג. עכ"ל". | אולם, הטורי זהב הביא את דברי הבית חדש (קלט, אות ג) שלא קיבל את מנהג הכלבו, והורה שאדרבה, אין להטות פניו כלל. וזה לשונו: "ויש אומרים שיש לו להפוך פניו שלא יראה כאלו ברכות כתובות בתורה ... ולא מסתבר כלל דבר זה, דאם כן קשה אמאי בעי רבי מאיר שיגלול קודם הברכה שהיא טרחה כמו שכתב בית יוסף, והיה לו להניחו פתוח רק יהפוך פניו. אלא דהפיכת פנים כאן אינו נכון, דמראה עצמו כאלו אינו מברך על מה שיקרא רק על מידי אחרינא, דהא מראה עצמו כאלו מסלק פניו ממנה. וכ"כ מו"ח ז"ל הגון שיהיה פתוח בשעת הברכה לגמרי ולא יהפוך פניו כלל, דכך היא דעת הפוסקים והגאונים המפורסמים וכן אני נוהג. עכ"ל". | ||