הבדלים בין גרסאות בדף "ממון המוטל בספק"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 429 בתים ,  11:44, 17 בינואר 2016
שורה 4: שורה 4:


==סוגי הספיקות==
==סוגי הספיקות==
===שנים אוחזין בטלית===
בגמרא מובאים כמה מקרים של ספיקות ממון, גאשר בכל מקרה הדין הוא שונה:


אומרת ה'''משנה''' (בבא מציעא א א) שאם באים שנים לבי"ד, ושניהם מחזיקים בטלית באופן שווה, וגם טענותיהם שוות אבל לאף אחד מהם אין ראיה, הדין הוא שיש לחלק ביניהם את הממון באופן שווה, אחר שיישבעו.
'''שנים אוחזין בטלית:''' אומרת ה'''משנה''' (בבא מציעא א א) שאם באים שנים לבי"ד, ושניהם מחזיקים בטלית באופן שווה, וגם טענותיהם שוות אבל לאף אחד מהם אין ראיה, הדין הוא שיש לחלק ביניהם את הממון באופן שווה, אחר שיישבעו.


===ההוא ארבא===
'''ההוא ארבא:''' ב'''גמרא''' (בבא בתרא לד ב) אומר רב נחמן שאם באים שנים לבית דין וטוען כל אחד מהם בעלות על ספינה מסויימת שנמצאת בנהר בטענה שהיא של אבותיו, שקיבל אותה מהם בירושה, הדין הוא 'דכל דאלים גבר', כלומר שמי שיהיה חזק יותר [בראיות או בכח], יזכה בממון.


ב'''גמרא''' (בבא בתרא לד ב) אומר רב נחמן דאם באים שנים לבית דין וטוען כל אחד מהם על ספינה מסויימת שנמצאת בנהר, שהיא של אבותיו, שקיבל מהם אותה ירושה, הדין הוא 'דכל דאלים גבר', כלומר שמי שיהיה חזק יותר [בראיות או בכח], יזכה בממון.
'''שני שטרות היוצאים ביום אחד:''' נחלקו רב ושמואל בגמרא (בבא בתרא לה א) מה הדין בשני שטרות מכר שבאו לפני בית דין, הכתובים על אותה קרקע אך על שני אנשים שונים, ושניהם יוצאים ביום אחד, כלומר שגם תאריכי השטר שווים. לדעת רב הדין הוא שחולקים את הקרקע באופן שווה, ולדעת שמואל הדין הוא שודא דדייני, כלומר שעושים הדיינים על פי ראות עיניהם.


===שני שטרות היוצאים ביום אחד===
'''מחליף פרה בחמור:''' מביאה ה'''משנה''' (בבא מציעא ח ד) על אדם שהחליף עם חבירו פרה תמורת חמור, ומשך הלה את החמור ובכך קנה השני את הפרה בכל מקום שהיא, וכשבאו למקום הפרה מצאוה שילדה, וכעת באים לבית דין, המוכר טוען עד שלא מכרתיה ילדה והולד שלי הוא, והלוקח טוען משלקחתי ילדה הפרה ושלי הוא הולד. אומרת המשנה שהדין הוא המוציא מחבירו עליו הראיה, ודעת סומכוס היא שחולקים בלא שבועה. ובגמרא (ק א) מבואר שבמקרה שאין אף אחד מהם מוחזק, ואף אין מרא קמא, גם לרבנן הדין הוא שחולקים בלא שבועה.


נחלקו רב ושמואל בגמרא (בבא בתרא לה א) מה הדין בשני שטרות מכר שבאו לפני בית דין, הכתובים על אותה קרקע אך על שני אנשים שונים, ושניהם יוצאים ביום אחד, כלומר שגם תאריכי השטר שווים. לדעת רב הדין הוא שחולקים את הקרקע באופן שווה, ולדעת שמואל הדין הוא שודא דדייני, כלומר שעושים הדיינים על פי ראות עיניהם.
'''מנה שלישי:''' המשנה (בבא מציעא ג ד) מביאה על שנים שהפקידו אצל אותו אדם ממון, אחד הפקיד מאה ואחד הפקיד מאתים, וכעת באים לבית דין וטוען כל אחד ששלו הם המאתים לפי שהוא הפקידם, ואילו חבירו הפקיד רק מנה. אומרת המשנה שהדין בזה הוא שכל אחד נוטל מאה, והמאה הנותרים יהיו מונחים עד שיבוא אליהו הנביא. ודעת ר' יוסי שם במשנה, שאין הדין כן לפי שאם כן מה הפסיד הרמאי, אלא הכל יהא מונח עד שיבוא אליהו.
 
===מחליף פרה בחמור===
 
מביאה ה'''משנה''' (בבא מציעא ח ד) על אדם שהחליף עם חבירו פרה תמורת חמור, ומשך הלה את החמור ובכך קנה השני את הפרה בכל מקום שהיא, וכשבאו למקום הפרה מצאוה שילדה, וכעת באים לבית דין, המוכר טוען עד שלא מכרתיה ילדה והולד שלי הוא, והלוקח טוען משלקחתי ילדה הפרה ושלי הוא הולד. אומרת המשנה שהדין הוא שחולקים בלא שבועה.
 
===מנה שלישי===
 
המשנה (בבא מציעא ג ד) מביאה על שנים שהפקידו אצל אותו אדם ממון, אחד הפקיד מאה ואחד הפקיד מאתים, וכעת באים לבית דין וטוען כל אחד ששלו הם המאתים, לפי שהוא הפקידם, ואילו חבירו הפקיד רק מנה. אומרת המשנה שהדין בזה הוא שכל אחד נוטל מאה, והמאה הנותרים יהיו מונחים עד שיבוא אליהו הנביא. ודעת ר' יוסי שם במשנה, שאם כן מה הפסיד הרמאי, אלא הכל יהא מונח עד שיבוא אליהו.


==שיטות הראשונים==
==שיטות הראשונים==

תפריט ניווט