הבדלים בין גרסאות בדף "זה וזה גורם"

הוסרו 18 בתים ,  11:49, 15 בינואר 2019
שורה 40: שורה 40:
==== שיטת רש"י ====
==== שיטת רש"י ====
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=27&daf=48b&format=pdf (מח ב ד"ה אם נטע)] סובר שההיתר בדיעבד מתייחס גם לנטיעה עצמה, שאם עבר ונטע אגוז של ערלה והאילן גדל ונתן פירות, כיון שהפירות הללו הם בגרמא של איסור והיתר (האגוז והקרקע) מותר, דהוי זה וזה גורם. <BR/>
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=27&daf=48b&format=pdf (מח ב ד"ה אם נטע)] סובר שההיתר בדיעבד מתייחס גם לנטיעה עצמה, שאם עבר ונטע אגוז של ערלה והאילן גדל ונתן פירות, כיון שהפירות הללו הם בגרמא של איסור והיתר (האגוז והקרקע) מותר, דהוי זה וזה גורם. <BR/>
ולהלן [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=27&daf=49&format=pdf (מט א ד"ה והבריך)] הביא גם את הפירוש האחר, שהנטיעה עצמה של אגוז הערלה אסורה, אבל אם הבריך או הרכיב נטיעה זו באילן של היתר מותר, אך דחה פירוש זה, שהרי דין זה וזה גורם קיים גם בלא ההרכבה וההברכה, שהרי גם באילן עצמו יש איסור שהוא פרי הערלה והיתר שהוא הקרקע.
ולהלן [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=27&daf=49&format=pdf (מט א ד"ה והבריך)] הביא גם את הפירוש האחר, שהנטיעה עצמה של אגוז הערלה אסורה, אבל אם הבריך או הרכיב נטיעה זו באילן של היתר מותר. אך דחה פירוש זה, שהרי דין זה וזה גורם קיים גם בלא ההרכבה וההברכה, שהרי גם באילן עצמו יש איסור שהוא פרי הערלה והיתר שהוא הקרקע.


מלבד זה בדיעבד מותר גם אם הבריך או הרכיב ענף של ערלה בענף של היתר או בקרקע, וכפי שמוזכר בברייתא, ודימה רש"י את הדבר ל[[ילדה שסיבכה בזקנה]] שקיימא לן שהילדה בטלה לגבי הזקנה.
בנוסף, את מה שהתירה הברייתא בדיעבד אם הבריך או הרכיב ענף של ערלה בענף של היתר או בקרקע, דימה רש"י את הדבר ל[[ילדה שסיבכה בזקנה]] שקיימא לן שהילדה בטלה לגבי הזקנה.


==== הקושיות על שיטת רש"י ====
==== הקושיות על שיטת רש"י ====