הבדלים בין גרסאות בדף "אכילה לפני התפילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,004 בתים ,  11:25, 2 בספטמבר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:


== שתיית מים ==
== שתיית מים ==
כתב '''אבי העזרי'''(ברכות ל), שמותר לשתות מים בבוקר קודם התפילה, שכל האיסור דווקא דבר שמשכר מפני שמביא לידי גאוה, אבל מים מותר כיון שבמים לא שייך גאוה, והביאוהו ה'''רא"ש''' (י), '''הגהות מיימוניות''' (תפילה ו ד), '''מרדכי''' (ברכות א כג), '''כסף משנה''' שם ועוד.
כתב '''אבי העזרי'''(ברכות ל), שמותר לשתות מים בבוקר קודם התפילה, שכל האיסור דווקא דבר שמשכר מפני שמביא לידי גאוה, אבל מים מותר כיון שבמים לא שייך גאוה, והביאוהו ה'''רא"ש''' (י), '''הגהות מיימוניות''' (תפילה ו ד), '''מרדכי''' (ברכות א כג), '''ארחות חיים'''לוניל (א תפילה טו), '''כסף משנה''' שם ועוד.
<BR/>'''מהר"י אבוהב'''{{מקור}} ביאר שמזה הטעם שינו חז"ל את לשון הפסוק מ'גווך' ל'גאיך', דהיינו שאם מצד הגוויה היא אסור לשתות אפילו מים, שגם הוא צורך הגוף. אך כיון ששינוהו ללשון גאווה, אינו אסור.
<BR/>'''מהר"י אבוהב'''{{מקור}} ביאר שמזה הטעם שינו חז"ל את לשון הפסוק מ'גווך' ל'גאיך', דהיינו שאם מצד הגוויה היא אסור לשתות אפילו מים, שגם הוא צורך הגוף. אך כיון ששינוהו ללשון גאווה, אינו אסור.
בארחות חיים ובכלבו שם מביאים ש'''רבנו פרץ''' חולק על דבר זה, וסובר שאף בשאר הימים אסור, שכיון שמילא נפשו ורצונו ממה שהוא צריך, הרי זה נחשב לגאוה.
'''מהר"י אהוהב'''{{מקור}} הכריע כראבי"ה, וכן הוא ב'''בית יוסף''' (פט ד"ה וכתב רבנו הגדול מהר"חי אבוהב) וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (פט ג).
=== בשבת ===
=== בשבת ===
עוד כתב '''אבי העזרי'''{{מקור}} שדווקא ביום חול מותר לשתות מים, אבל בשבת אפילו מים אסור כיון שחייב הוא בקידוש. וה'''טור''' (אורח חיים פט) כתב שאביו הרא"ש היה שותה מים גם בשבת קודם התפילה, ולא חשש לקידוש, מפני שלא הגיע זמנו עד אחר תפילה.
ב'''ארחות חיים'''לוניל (א תפילה טו) וב'''כלבו''' (י) כתבו שהראבי"ה{{מקור}} התיר דווקא ביום חול, אבל בשבת אפילו מים אסור כיון שחייב הוא בקידוש. וה'''טור''' (אורח חיים פט) כתב שאביו הרא"ש היה שותה מים גם בשבת קודם התפילה, ולא חשש לקידוש, מפני שלא הגיע זמנו עד אחר תפילה, ועל זה כתב ה'''בית יוסף''' (ד"ה ומצאתי כתוב בשם רבנו טוביה) שכן נראה עיקר, ובמיוחד שיש הפוסקים שמותר [[לשתות מים אף אחרי התפילה קודם קידוש]].<BR/>
גם ב'''שלחן ערוך''' (פט ג) פסק להתיר לשתות מים קודם תפילה, אפילו בשבת.


== שיעור אכילה האסור ==
== שיעור אכילה האסור ==
שורה 34: שורה 40:
ה'''רמב"ם''' (תפילה ו ד) כתב גם כן שאינו אסור אלא משעלה השחר, אמנם לא ביאר להדיא דבריו אם צריך להפסיק אחר שהתחיל בהיתר.  
ה'''רמב"ם''' (תפילה ו ד) כתב גם כן שאינו אסור אלא משעלה השחר, אמנם לא ביאר להדיא דבריו אם צריך להפסיק אחר שהתחיל בהיתר.  
<BR/>אמנם ה'''טור''' (תפילה פט) למד בדברי הרמב"ם שאין צריך להפסיק.
<BR/>אמנם ה'''טור''' (תפילה פט) למד בדברי הרמב"ם שאין צריך להפסיק.
== החולה, הצמא והרעב ==
כתב ה''
== בשאר תפילות ==
== בשאר תפילות ==
כתב ה'''רי"ד''' (פסקים ברכות י ב) שהאיסור הוא לאו דווקא בתפילת שחרית, אלא כל תפילה כיון שהגיע זמנה, אסור לקבוע עצמו במאכל ומשתה קודם שיתפלל, שמתוך שהוא שבע אינו יכול להכניע עצמו כראוי לפני הקב"ה. אמנם תפילת השחר חמורה שאסור אפילו לטעום, מה שאין כן בשאר תפילות.
כתב ה'''רי"ד''' (פסקים ברכות י ב) שהאיסור הוא לאו דווקא בתפילת שחרית, אלא כל תפילה כיון שהגיע זמנה, אסור לקבוע עצמו במאכל ומשתה קודם שיתפלל, שמתוך שהוא שבע אינו יכול להכניע עצמו כראוי לפני הקב"ה. אמנם תפילת השחר חמורה שאסור אפילו לטעום, מה שאין כן בשאר תפילות.

תפריט ניווט