הבדלים בין גרסאות בדף "חציצה בין המתפלל לבין הקיר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ה ב)] מביאה דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער שתהיה מיטתו לפני תפילתו. ומבארת הגמרא שאין הכוונה לפני המיטה ממש, שהרי אמר רב יהודה בשם רב ואיתימא ריב"ל, שהמתפלל צריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר, ולמד זאת מדברי חזקיהו, שנאמר עליו: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל".
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ה ב)] מביאה דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער שתהיה מיטתו לפני תפילתו. ומבארת הגמרא שאין הכוונה לפני המיטה ממש, שהרי אמר רב יהודה בשם רב ואיתימא ריב"ל, שהמתפלל צריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר, ולמד זאת מדברי חזקיהו, שנאמר עליו: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל".
<BR/>מגמרא זו לומדים שכאשר אדם מתפלל צריך שלא יהיה שום הפסק לכאורה בינו לבין הקיר. אמנם הראשונים דנו אילו דברים נחשבים חציצה לענין תפילה ואילו לא.
<BR/>מגמרא זו לומדים שכאשר אדם מתפלל צריך שלא יהיה שום הפסק לכאורה בינו לבין הקיר. אמנם הראשונים דנו אילו דברים נחשבים חציצה לענין תפילה ואילו לא.
=== ירושלמי ===
גם ב'''ירושלמי''' (ברכות ד ד) מובא שצריך אדם להסב פניו לכותל ולהתפלל, שנאמר: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל".


== מהם הדברים החוצצים ==
== מהם הדברים החוצצים ==
ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה שלא יהא)] כתב שדין זה הוא דווקא בדבר קבוע כגון ארון ותיבה, אבל מיטה נראה שאין זה קבוע ולא חשיב חציצה. ב'''תוספות רא"ש''' (ד"ה שלא יהא) כתב גם כן כדברי התוספות, אך מדבר על ארון קןדש ותיבה שמניחים עליה ספר תורה.
ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה שלא יהא)] כתב שדין זה הוא דווקא בדבר קבוע כגון ארון ותיבה, אבל מיטה נראה שאין זה קבוע ולא חשיב חציצה. ב'''תוספות רא"ש''' (ד"ה שלא יהא) כתב גם כן כדברי התוספות, אלא שמציין שמודבר על ארון קודש ותיבה שמניחים עליה ספר תורה.
<BR/>כן היא גם דעת ה'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=60 (עשין יט ד"ה ותניא אל יעמוד)].  


ה'''אבודרהם''' (דיני שמונה עשרה ד"ה ואמרינן נמי) מביא דברי הירושלמי והבבלי וכותב שהכוונה שאין להתפלל באמצע הבית. ושוב מביא בשם '''חידושי הרשב"ש''' שדווקא דבר שמהווה הפסק חוצץ כגון מיטה שהוא מקום חשוב, לפי שרחבה ד' וגובהה י', אבל דבר מועט אינו נקרא הפסק, שאם לא כן היאך מתפללים בבית הכנסת לפני הספסלים.
כותב בשם הרשב"ש, שהדברים החוצצים הם אותם שיש בהם גובה עשרה ורוחב ארבעה, וכן הביא מהר"י אבוהב בשם הראב"ד.
=== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים ===
=== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים ===


תפריט ניווט