הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה על גרעיני דגן שלמים או שבורים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
== גרעינים שלמים ==
== גרעינים שלמים ==
=== ברכה ראשונה ===
=== ברכה ראשונה ===
מבואר מהגמרא לעיל, שכאשר הגרעינים הם שלמים, אינו נחשב מעשה קדרה לענין ברכה, ואין ברכתו מזונות אף שהוא מחמשת מיני דגן, ורק כאשר הגרעינים מחולקים, מקבלים הם דין של מעשה קדרה. ובאמת מיד בסמוך מביאה הגמרא ברייתא נוספת, שקובעת שהכוסס את החיטה מברך בורא פרי האדמה.  
מבואר מהגמרא לעיל, שכאשר הגרעינים הם שלמים, אינו נחשב מעשה קדרה לענין ברכה, ואין ברכתו מזונות אף שהוא מחמשת מיני דגן, ורק כאשר הגרעינים מחולקים, מקבלים הם דין של מעשה קדרה.
<BR/>ובסמוך מביאה הגמרא ברייתא נוספת, שקובעת שהכוסס את החיטה, כלומר כאשר הגרעינים חיים, מברך בורא פרי האדמה.
<BR/>כלומר עולה מדברי הברייתות, שגרעינים מחמשת מיני דגן שהם שלמים, בין אם בישלן ובין אם אכלן חיים, מברך בורא פרי האדמה.


וכן מבואר מתוך דברי ה'''רמב"ם''' (ברכות ג ד), שכתב שדגן שחילקו או או כתשו ובשלו בקדרה, כגון ריפות וגרש כרמל, הרי הם מעשה קדרה וברכתם מזונות. משמע שאם בישל את הגרעין שלם, אינו מברך מזונות.  
וכן מבואר לכאורה מתוך דברי ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=977&rtype=%D7%98%D7%A2%D7%A7%D7%A1%D7%98+-+%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%92 (ברכות ג ד)], שכתב שדגן שחילקו או או כתשו ובשלו בקדרה, כגון ריפות וגרש כרמל, הרי הם מעשה קדרה וברכתם מזונות. משמע שאם בישל את הגרעין שלם, אינו מברך מזונות.  
<BR/>וב'''תלמידי רבנו יונה''' כתבו (כו א), שדווקא על [[ברכה על תבשיל שיש בו מין דגן|חביץ קדרה מברך מזונות]], והיינו כשנכתשו החיטים ונדבקו, אבל אם בישל החיטים שלמים והגרעינים עומדים שלמים, אינו מברך עליהם אלא בורא פרי האדמה, כשם שמברך ה[[כוסס את החיטה]]. וכן למד ה'''בית יוסף''' (רח ד"ה והני מילי) בדעת ה'''תוספות''' (ד"ה הכוסס) וה'''רא"ש''' (ו ט).
<BR/>ו'''תלמידי רבנו יונה''' (כו א) כתבו להדיא, שדווקא על [[ברכה על תבשיל שיש בו מין דגן|חביץ קדרה מברך מזונות]], והיינו כשנכתשו החיטים ונדבקו, אבל אם בישל החיטים שלמים והגרעינים עומדים שלמים, אינו מברך עליהם אלא בורא פרי האדמה, כשם שמברך הכוסס את החיטה. וכן למד ה'''בית יוסף''' (רח ד"ה והני מילי) בדעת ה'''תוספות''' (ד"ה הכוסס) וה'''רא"ש''' (ו ט).
<BR/>גם ה'''מאירי''' (לז א ד"ה כל תבשיל שהוא) סובר שאם מבשל תבשיל מחמשת מיני דגן ולא נתבקעו, מברך עליו בורא פרי האדמה בתחילתו, ובורא נפשות בסופו. אבל אם נתבקעו בבישול, או שחלקן בעודם חיים לשנים או לשלוש או לארבע או לחמש, מברך מזונות ומעין שלוש.
<BR/>גם ה'''מאירי''' (לז א ד"ה כל תבשיל שהוא) סובר שאם מבשל תבשיל מחמשת מיני דגן ולא נתבקעו, מברך עליו בורא פרי האדמה בתחילתו, ובורא נפשות בסופו. אבל אם נתבקעו בבישול, או שחלקן בעודם חיים לשנים או לשלוש או לארבע או לחמש, מברך מזונות ומעין שלוש.


תפריט ניווט