הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת מין במינו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 253 בתים ,  22:33, 8 במאי 2018
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:


== מין במינו לעניין איסור והיתר ==
== מין במינו לעניין איסור והיתר ==
במסכת חולין (צז.) אומר רבא שאם התערבו מאותו סוג איסור והיתר שלא ניתן להבחין בטעמו, שיעור הביטול הוא בשישים. נחלקו הראשונים האם דין זה הוא מהתורה או מדברי חכמים. רש"י סובר שמין במינו לא בטל כלל, אפי' באלף. וכתב הב"י (יו"ד צח) שרוב הפוסקים חלוקים עליו וסוברים כדעת ר"ת שמן התורה בטל ברוב כיוון שאינו נותן טעם, אלא שחכמים הצריכו לבטל אותו בשישים. וכתב הב"י שגם הרא"ש סבר כר"ת, ומשמע שכך פוסק.     
'''במסכת פסחים''' (ל.) אומר רבא שהלכה חמץ בזמנו בין במינו בין שלא במינו- אסור במשהו. '''רש"י''' (שם) סובר שמין במינו לא בטל כלל, אפי' באלף. '''ור"ת''' (תוס' בפסחים ל. ד"ה אמר) שסובר שמן התורה בטל ברוב כיוון שאינו נותן טעם, אלא שחכמים הצריכו לבטל אותו בשישים.          
 
וכתב הב"י שגם הרא"ש סבר כר"ת, ומשמע שכך פוסק. וכך אכן כתב בשו"ע: "וכן אם הוא מין במינו, כיון שאין לעמוד על הטעם משערים בשישים" (תרגום מארמית).     
 
בביאור הגר"א שם (אות ו) סקר את כל הסוגיות שבש"ס שאליה מתייחסת הפסיקה הנ"ל, ונפתח בקצרה את הסוגיות השונות, ע"מ להבין את משמעות הפסיקה:         


== ראו גם ==
== ראו גם ==

תפריט ניווט