הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 571 בתים ,  19:00, 28 בדצמבר 2015
שורה 13: שורה 13:
כתבו התוס' (שבת כה ב ד"ה חובה) בשם '''רבנו תם''' שאם היה לו נר דלוק מבעוד יום, צריך לכבותו ולחזור ולהדליקו בזמן, שהרי אמרינן 'ובלבד שלא יקדים ולא יאחר', והביאוהו להלכה ה'''טור''' (רסג), וה'''רמ"א''' (רסג ד).  
כתבו התוס' (שבת כה ב ד"ה חובה) בשם '''רבנו תם''' שאם היה לו נר דלוק מבעוד יום, צריך לכבותו ולחזור ולהדליקו בזמן, שהרי אמרינן 'ובלבד שלא יקדים ולא יאחר', והביאוהו להלכה ה'''טור''' (רסג), וה'''רמ"א''' (רסג ד).  
<BR/>וכתב '''ר' עקיבא איגר''' בגליון שלחן ערוך שרבנו תם איירי בשהודלק שלא לכבוד שבת, כדמוכח בדבריו שם, אך אם הדליקו לצורך שבת, אף שלכתחילה אין לו להדליק מוקדם, מ"מ בדיעבד אינו צריך לכבות, וכן משמע בספר '''עולת שבת''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19331&hilite=cb991d48-0b3d-405c-9865-8a1f33924f25&st=%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%99%D7%A7&pgnum=137 (ב)]. וזה דלא כ'''סידור דרך החיים''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42975&hilite=b5c10eb1-5d6f-4514-8651-f15d55c5ef37&st=%D7%A0%D7%A8+&pgnum=122 (זמן הדלקת הנר וקבלת שבת ג)] שכתב שאשה שהדליקה בפלג המנחה קודם זמן תוספת שבת, והתנתה שלא לקבל שבת בהדלקה, צריכה לכבות ולחזור ולהדליק בזמנה, לפי שאי אפשר להדליק בפלג המנחה בלא לקבל שבת. וב'''משנה ברורה''' (כ) הכריע כרעק"א, וביאר הכרעתו ב'''באור הלכה''' (ד"ה מבעוד), דאם נחייבו לכבות, נמצאת ברכתו הראשונה לבטלה {{ראה עוד|זמן הדלקת נר שבת|נר שהיה דלוק מבעוד יום}}.  
<BR/>וכתב '''ר' עקיבא איגר''' בגליון שלחן ערוך שרבנו תם איירי בשהודלק שלא לכבוד שבת, כדמוכח בדבריו שם, אך אם הדליקו לצורך שבת, אף שלכתחילה אין לו להדליק מוקדם, מ"מ בדיעבד אינו צריך לכבות, וכן משמע בספר '''עולת שבת''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19331&hilite=cb991d48-0b3d-405c-9865-8a1f33924f25&st=%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%99%D7%A7&pgnum=137 (ב)]. וזה דלא כ'''סידור דרך החיים''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42975&hilite=b5c10eb1-5d6f-4514-8651-f15d55c5ef37&st=%D7%A0%D7%A8+&pgnum=122 (זמן הדלקת הנר וקבלת שבת ג)] שכתב שאשה שהדליקה בפלג המנחה קודם זמן תוספת שבת, והתנתה שלא לקבל שבת בהדלקה, צריכה לכבות ולחזור ולהדליק בזמנה, לפי שאי אפשר להדליק בפלג המנחה בלא לקבל שבת. וב'''משנה ברורה''' (כ) הכריע כרעק"א, וביאר הכרעתו ב'''באור הלכה''' (ד"ה מבעוד), דאם נחייבו לכבות, נמצאת ברכתו הראשונה לבטלה {{ראה עוד|זמן הדלקת נר שבת|נר שהיה דלוק מבעוד יום}}.  
<BR/>וב'''שלחן ערוך הגר"ז''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16043&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=93 (ו)] משמע כדברי סידור דרך החיים שאפי' הדליקו לשם שבת, צריך לכבותו ולחזור ולהדליקו, שהרי מדבר על אדם שהדליק ולא כיוון לקבל שבת בהדלקתו, משמע דרק שבת לא קיבל, אבל ההדלקה היתה לכבוד שבת.


====הודלק קודם פלג המנחה====
====הודלק קודם פלג המנחה====


כתב ה'''באור הלכה''' (ד"ה מבעוד ) בשם ס' '''עולת שבת''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19331&hilite=cb991d48-0b3d-405c-9865-8a1f33924f25&st=%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%99%D7%A7&pgnum=137 (ב)] דאם הדליק קודם פלג המנחה, אפילו כיוון לקבל שבת, אין הדלקתו וקבלתו כלום, ויכבה ויחזור וידליק בברכה [ובעולת שבת שם אינו מפורש דמברך, אבל פשוט הוא מתוך דבריו].
כתב ה'''באור הלכה''' (ד"ה מבעוד ) בשם ס' '''עולת שבת''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19331&hilite=cb991d48-0b3d-405c-9865-8a1f33924f25&st=%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%99%D7%A7&pgnum=137 (ב)] דאם הדליק קודם פלג המנחה, אפילו כיוון לקבל שבת, אין הדלקתו וקבלתו כלום, ויכבה ויחזור וידליק בברכה [ובעולת שבת שם אינו מפורש דמברך, אבל פשוט הוא מתוך דבריו].
והרב '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קעו) הכריע שלא לברך משום ספק ברכות להקל.


===קבלת שבת בהדלקה===
===קבלת שבת בהדלקה===

תפריט ניווט