הבדלים בין גרסאות בדף "הנכנס ומצא ציבור מתפללים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 21: שורה 21:
אולם '''הרמב"ם''' (היד החזקה תפילה י טז) השמיט את דברי רב הונא, וכתב רק את דברי ריב"ל. ומשמע שסובר שריב"ל לא מקבל את דברי רב הונא. וכן כתבו בדעתו הלח"מ, '''השלט"ג והגמ"י, הב"י''' (קט א) '''והפמ"ג''' (משב"ז קט א). 
אולם '''הרמב"ם''' (היד החזקה תפילה י טז) השמיט את דברי רב הונא, וכתב רק את דברי ריב"ל. ומשמע שסובר שריב"ל לא מקבל את דברי רב הונא. וכן כתבו בדעתו הלח"מ, '''השלט"ג והגמ"י, הב"י''' (קט א) '''והפמ"ג''' (משב"ז קט א). 


'''בדרכ"מ''' (קט, א) כתב, '''שמהרי"ל''' (תפילה ב) נהג להתחיל אע"פ שלא היה מסיים קודם מודים. ונראה שהוא נוקט בדעת הרמב"ם, שריב"ל חולק על רב הונא, ולא חושש למודים. וכן כתב בדעתו '''בערוה"ש''' (קט, ד). אמנם בדרכ"מ כתב, שאפשר שזה משום שהשעה עוברת, היינו שאם ימתין אולי לא יספיק להתפלל בזמן תפילה. אך תמה עליו בערוה"ש, שמי לא יראה הדוחק לבארו כן, ומה שגם שידוע שהקדמונים היו מתפללים בבוקר.  
'''בדרכ"מ''' (קט א) כתב, '''שמהרי"ל''' (תפילה ב) נהג להתחיל אע"פ שלא היה מסיים קודם מודים. ונראה שהוא נוקט בדעת הרמב"ם, שריב"ל חולק על רב הונא, ולא חושש למודים. וכן כתב בדעתו '''בערוה"ש''' (קט ד). אמנם בדרכ"מ כתב, שאפשר שזה משום שהשעה עוברת, היינו שאם ימתין אולי לא יספיק להתפלל בזמן תפילה. אך תמה עליו בערוה"ש, שדוחק לבארו כן, ומה שגם שידוע שהקדמונים היו מתפללים בבוקר.  


'''בטור''' '''ובשו"ע''' (קט, א) נקטו כדעה שריב"ל מסכים עם רב הונא לעניין מודים, שכן כתבו שאין ליחיד שאיחר למניין להתחיל אם לא יספיק עד קדושה. ואם הגיע אחר קדושה, לא יתחיל אם לא יסיים עד מודים. וכן הסכימו '''הב"ח''' (קט, א), '''המ"א''' (קט, ב) '''ומשנ"ב''' (קט, ג). '''ובערוה"ש''' (קט, ד) תמה על הטור והשו"ע, שלא הביאו דעת הרמב"ם, ונקט למעשה שאין דין מודים כקדושה, ושנראה לו שכן המנהג גם עתה, שלא חוששים למודים. וכתב עוד, שממה שכתבו התוס' והרא"ש שר"ת כרע בלא אמירה כלל כשהיה באמצע תפילתו, והחזן הגיע למודים, משמע שר"ת סובר כרמב"ם, שאין לחשוש למודים, שאל"כ, כיצד התחיל בתפילה.  
'''בטור''' '''ובשו"ע''' (קט א) נקטו כדעה שריב"ל מסכים עם רב הונא לעניין מודים, שכן כתבו שיחיד שהגיע אחר קדושה, לא יתחיל אם לא יסיים עד מודים. וכן הסכימו '''הב"ח''' (קט א), '''המ"א''' (קט ב) '''ומשנ"ב''' (קט ג). '''ובערוה"ש''' (קט ד) תמה על הטור והשו"ע, שלא הביאו את דעת הרמב"ם, ונקט למעשה שאין דין מודים כקדושה, ושנראה לו שכן המנהג גם עתה, שלא חוששים למודים. וכתב עוד, שממה שכתבו התוס' והרא"ש שר"ת כרע בלא אמירה כלל כשהיה באמצע תפילתו, והחזן הגיע למודים, משמע שר"ת סובר כרמב"ם, שאין לחשוש למודים, שאם לא כן, כיצד התחיל בתפילה.  


'''ובבירור הלכה''' (קט, א) הרחיב את היריעה בנידון, וכתב שדעת המאירי ג"כ כרמב"ם, שאין לחשוש למודים, ושכן נראית דעת ר"ח, מחזור ויטרי, סמ"ג, פסקי הריא"ז, א"ח, כלבו וספר צידה לדרך, שלא הזכירו דין מודים. ותמה שם בבירור הלכה על ערוה"ש במ"ש בשיטת ר"ת, שהרי התוס' והרא"ש כתבו במפורש שלכתחילה אין לעשות כן, אא"כ צריך לסמוך גאולה לתפילה (אך נראה שהבין שהתוס' והרא"ש בארו שר"ת עשה כן כדי לסמוך גאולה לתפילה, ואילו ערוה"ש הבין שר"ת עשה כן כי סבר שאין לחוש למודים, ואילו התוס' והרא"ש חלוקים עליו וסוברים שיש לחוש למודים ולכן יוכל להתחיל רק אם נצרך לסמוך גאולה לתפילה. והאמת שכן נראה יותר לבאר, שהרי רק אם כבר חתם בא"ה גאל ישראל, צריך לסמוך מיד גאולה לתפילה כדלקמן, ונראה תמוה שכמה פעמים חתם ר"ת בטעות כן, שהרי כתבו שר"ת היה נוהג לעשות כן, משמע שהיה תדיר. אלא שאולי אפשר לומר, שר"ת התחיל את התפילה עם הציבור מתחילה, והיה מאריך בה כך שהיה באמצע התפילה כשהחזן כבר הגיע למודים, ואם כן אין ראיה שסובר כרמב"ם, שאולי רק מי שמתחיל תפילתו יכול לעשות כן גם אם לא יספיק לדברים שבקדושה, משא"כ המאחר לתפילה, וכפי שנראה דעה זאת כדלקמן. ומה שכתבו התוס' והרא"ש שאין לעשות כן לכתחילה, אולי כתבו שלמאחר אין לעשות כן, או שחולקים על ר"ת, וסוברים שאין להתחיל עם הציבור אם לא יסיים יחד איתם).  
'''ובבירור הלכה''' (קט א) הרחיב בנידון, וכתב שדעת '''המאירי''' ג"כ כרמב"ם, שאין לחשוש למודים, ושכן נראית דעת '''ר"ח, מחזור ויטרי, סמ"ג, פסקי הריא"ז, א"ח, כלבו ו'''ספר '''צידה לדרך''', שלא הזכירו דין מודים.  


ומאידך ציין שם בבירור הלכה ראשונים רבים שחולקים על הרמב"ם, וחוששים למודים: סידור רס"ג, האשכול, שיבולי לקט, ספר האורה, רא"ה, תוספות רבנו פרץ, המכתם, אגודה.  
ומאידך ציין שם בבירור הלכה ראשונים רבים שחולקים על הרמב"ם, וחוששים למודים: ס'''ידור רס"ג, האשכול, שיבולי לקט, ספר האורה, רא"ה, תוספות רבנו פרץ, המכתם ואגודה.'''


וכתב שם, שבספר '''נחלת דוד''' (ברכות כא, ב) סובר שהרמב"ם מסכים שיש לחשוש למודים, אך כתב עליו בהלכה ברורה, שאין דבריו נכונים.  
וכתב שם, שבספר '''נחלת דוד''' (ברכות כא ב) סובר שהרמב"ם מסכים שיש לחשוש למודים, אך כתב עליו בהלכה ברורה, שאין דבריו נכונים.  


והביא בבירור הלכה אפשרות לפרש את דעת הרמב"ם, עפ"י מ"ש בנו רבי אברהם (סב), שמותר לשחות בתחילת ברכה או בסופה, ומה שנאמר שמלמדים אותו שלא ישחה בתחילת ובסוך כל ברכה, אין הכוונה שאיסור יד בדבר, אלא שאין חיוב כמו באבות ובהודאה, וא"כ אולי גם הרמב"ם סובר כן, ולכן לא חשש למודים, שיוכל לשחות גם בתחילת ובסוף ברכה.
ובספר '''יוקח נא''' (קט ד) כתב ג"כ לתמוה על השו"ע שלא הזכיר דינו של הרמב"ם שלא חושש למודים. והסיק, שאם רוצה להתחיל אחר קדושה ומסתפק אם יספיק למודים, יתחיל להתפלל, שאף לסוברים שיש לחוש למודים, מ"מ במקום ספק יכול להתחיל.  
 
ובספר '''יוקח נא''' (קט, ד) כתב ג"כ לתמוה על השו"ע שלא הזכיר דינו של הרמב"ם שלא חושש למודים. והסיק, שאם רוצה להתחיל אחר קדושה ומסתפק אם יספיק למודים, יתחיל להתפלל, שאף הסוברים שיש לחוש למודים, מ"מ במקום ספק יכול להתחיל.  


= דיון בדין שאסור להתחיל אם לא יספיק למודים =
= דיון בדין שאסור להתחיל אם לא יספיק למודים =
משתמש אלמוני

תפריט ניווט