הבדלים בין גרסאות בדף "זמן קבלת שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 105 בתים ,  14:14, 23 בדצמבר 2015
שורה 3: שורה 3:


==קבלת שבת בהדלקה==
==קבלת שבת בהדלקה==
===מחלוקת בה"ג ושאר ראשונים===
===דעת בעל הלכות גדולות וסייעתו===
כתב '''בעל הלכות גדולות''' הל' חנוכה [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&hilite=0c7a6136-088e-40f0-a0c0-301726f34c0a&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%94&pgnum=228 (ט ד"ה והיכא)] דבשבת חנוכה אם צריך להדליק [[נר חנוכה]] ו[[חיוב הדלקת נר שבת|נר שבת]], יש להדליק נר חנוכה ברישא, שאם ידליק קודם של שבת, לא יוכל כבר להדליק של חנוכה לפי שקיבל עליו שבת. וכן הביא '''הגהות מיימוניות''' (שבת ה ר) בשם '''ר' שמחה''' ובשם '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=%D7%A7%D7%A6%22%D7%98&pgnum=275 (קצט)], וכן כתב לבלכה ה'''אור זרוע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14580&st=&pgnum=10 (ערב שבת יא)].
כתב '''בעל הלכות גדולות''' הל' חנוכה [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&hilite=0c7a6136-088e-40f0-a0c0-301726f34c0a&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%94&pgnum=228 (ט ד"ה והיכא)] דבשבת חנוכה אם צריך להדליק [[נר חנוכה]] ו[[חיוב הדלקת נר שבת|נר שבת]], יש להדליק נר חנוכה ברישא, שאם ידליק קודם של שבת, לא יוכל כבר להדליק של חנוכה לפי שקיבל עליו שבת. וכן הביא '''הגהות מיימוניות''' (שבת ה ר) בשם '''ר' שמחה''' ובשם '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=%D7%A7%D7%A6%22%D7%98&pgnum=275 (קצט)].  


וה'''רמב"ן''' בחידושים [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52128&st=%D7%9B%D7%93+%D7%91&pgnum=27 (שבת כג ב ד"ה נר חנוכה)] כתב עליו שהוא טעם רחוק, דמה בכך שהדליק נר, והרי אינו עושה כן אלא כדי שלא יהיה טרוד וישכח, והביא ראיה מהגמ' שבת לה: שאחר תקיעה שלישית מדליקין את הנר ושוהה כדי צליית דג קטן או הדבקת פת בתנור. ומסיק שם דנר שבת קודם להדלקת נר חנוכה, כשם שהוא [[חיוב הדלקת נר שבת#קדימת נר שבת לנר חנוכה וליין לקידוש|קודם אצל מי שאין לו אלא נר אחד]], דכל התדיר והמשובח מחבירו קודם לחבירו.
וה'''רמב"ן''' בחידושים [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52128&st=%D7%9B%D7%93+%D7%91&pgnum=27 (שבת כג ב ד"ה נר חנוכה)] כתב עליו שהוא טעם רחוק, דמה בכך שהדליק נר, והרי אינו עושה כן אלא כדי שלא יהיה טרוד וישכח, והביא ראיה מהגמ' שבת לה: שאחר תקיעה שלישית מדליקין את הנר ושוהה כדי צליית דג קטן או הדבקת פת בתנור.  
 
אבל ה'''ר"ן''' שבדפי הרי"ף (י א ד"ה מדאמרינן) הליץ בעד בעל הלכות גדולות ודחה דברי [[#דעת רוב הראשונים|הרמב"ן]] שהשיג עליו, והביא חבילת ראיות שהמלאכה האחרונה הסמוכה לשבת אצל האמוראים היתה הדלקת הנר, וכתב דכיוון שכן תקנו חכמים שהדלקת הנר תהיה המלאכה האחרונה, הרי המדליק גומר בדעתו שלא יעשה שום מלאכה אחריה, ואין לך קבלת שבת גדולה מזו. וע' גם ב'''ר"ן''' בחידושים (שבת כג ב) שהביא דברי בה"ג ודברי הרמב"ן ולא השיג עליו כלום.
<BR/>וב'''אור זרוע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14580&st=&pgnum=10 (ערב שבת יא)] הביא דברי '''רבנו שמשון''' שחלק על בה"ג, והביא את לראיה את הגמרא שהביא הרמב"ן, דאחרי הדלקה יש עוד שהות לצלות דג קטן, ומסיק דלא הויא קבלת שבת עד שיתפלל. אבל האור זרוע שם דחה ראייתו, דלא אמרו שם שצולה אלא רק ששוהה כדי לצלות, ומכריע כבה"ג ומביא כמה ראיות לקיים שיטתו.<BR/>
 
===דעת רוב הראשונים===
 
הרמב"ן שם אחר שהקשה על בה"ג, מסיק שם דנר שבת קודם להדלקת נר חנוכה, כשם שהוא [[חיוב הדלקת נר שבת#קדימת נר שבת לנר חנוכה וליין לקידוש|קודם אצל מי שאין לו אלא נר אחד]], דכל התדיר והמשובח מחבירו קודם לחבירו.


גם ה'''רשב"א''' בחידושים (כג ב) כתב לדחות דברי בה"ג, והביא ג"כ ראיית הרמב"ן הנ"ל, והוסיף להקשות דאם כדברי בה"ג, אסור היה להדליק יותר על נר אחד כיון שבהדלקת הראשון כבר נאסר עליו להדליק את השני. וכן כתב גם בתשובה (א תתרע). וכ"ד ה'''ריטב"א''' (כג ב).
גם ה'''רשב"א''' בחידושים (כג ב) כתב לדחות דברי בה"ג, והביא ג"כ ראיית הרמב"ן הנ"ל, והוסיף להקשות דאם כדברי בה"ג, אסור היה להדליק יותר על נר אחד כיון שבהדלקת הראשון כבר נאסר עליו להדליק את השני. וכן כתב גם בתשובה (א תתרע). וכ"ד ה'''ריטב"א''' (כג ב).


אבל ה'''ר"ן''' שבדפי הרי"ף (י א ד"ה מדאמרינן) הליץ בעד בעל הלכות גדולות ודחה דברי הרמב"ן, והביא חבילת ראיות שהמלאכה האחרונה הסמוכה לשבת אצל האמוראים היתה הדלקת הנר, וכתב דכיוון שכן תקנו חכמים שהדלקת הנר תהיה המלאכה האחרונה, הרי המדליק גומר בדעתו שלא יעשה שום מלאכה אחריה, ואין לך קבלת שבת גדולה מזו. וע' גם ב'''ר"ן''' בחידושים (שבת כג ב) שהביא דברי בה"ג ודברי הרמב"ן ולא השיג עליו כלום.
<BR/>וב'''אור זרוע''' שם הביא דברי '''רבנו שמשון''' שחלק על בה"ג, והביא את לראיה את הגמרא שהביא הרמב"ן, דאחרי הדלקה יש עוד שהות לצלות דג קטן, ומסיק דלא הויא קבלת שבת עד שיתפלל. והאור זרוע שם דחה ראייתו, דלא אמרו שם שצולה אלא רק ששוהה כדי לצלות, ומצדד כבה"ג ומביא כמה ראיות לקיים שיטתו.<BR/>
אבל ה'''רא"ש''' (ב כד) כתב כר' שמשון דאין קבלת שבת תלויה בהדלקת הנר אלא בתפילת ערבית, וכן עמא דבר שכשאומר החזן ברכו פורשים ממלאכה.
אבל ה'''רא"ש''' (ב כד) כתב כר' שמשון דאין קבלת שבת תלויה בהדלקת הנר אלא בתפילת ערבית, וכן עמא דבר שכשאומר החזן ברכו פורשים ממלאכה.


תפריט ניווט