הבדלים בין גרסאות בדף "החייבים בקריאת המגילה והכשרים לקרותה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:


ה'''ר"ן''' (דפי הרי"ף מגילה ו ב ד"ה מתני') הביא דבריו וכתב עליהם, שאי אפשר לומר כן, כי היאך הן מוציאות אחרים ידי חובתן והן עצמן אינן מצטרפות, ולא דמי לברכת הזמון ששם אינן מוציאות את האנשים. והוסיף שאף שבדרך כלל חיישינן לפריצותא, הכא לא חיישינן כיון שאין צירופן ניכר, מפני שקריאתה לרבים כקריאתה ליחיד, מה שאין כן בזימון. ובאמת בזימון אם יש שלושה מלבד הנשים, מצטרפות הנשים לזימון, שכל שאין ניכר הדבר בברכה, לא חיישינן לפריצותא.
ה'''ר"ן''' (דפי הרי"ף מגילה ו ב ד"ה מתני') הביא דבריו וכתב עליהם, שאי אפשר לומר כן, כי היאך הן מוציאות אחרים ידי חובתן והן עצמן אינן מצטרפות, ולא דמי לברכת הזמון ששם אינן מוציאות את האנשים. והוסיף שאף שבדרך כלל חיישינן לפריצותא, הכא לא חיישינן כיון שאין צירופן ניכר, מפני שקריאתה לרבים כקריאתה ליחיד, מה שאין כן בזימון. ובאמת בזימון אם יש שלושה מלבד הנשים, מצטרפות הנשים לזימון, שכל שאין ניכר הדבר בברכה, לא חיישינן לפריצותא.
<BR/>ב'''בית חדש''' (ג) כתב לתרץ דברי בעל העיטור, שהוא סובר ש[[נשים מוציאות אנשים ידי חובה בברכת המזון]], וכדעת הראב"ד. ואעפ"כ אינן מצטרפות לזימון משום פריצותא, וה"ה הכא דאינן מצטרפות משום פריצותא.


=== שלחן ערוך ואחרונים ===
=== שלחן ערוך ואחרונים ===
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תרפט א) הביא הדין שהכל חייבים בקריאתה, אנשים, נשים וכו'. ובהמשך (ב) כתב שהשומע ממי שחייב בקריאתה, יצא ידי חובה, ויש אומרים שנשים אינן מוציאות את האנשים.
<BR/>ה'''רמ"א''' הוסיף שאשה הקוראת לעצמה [[ברכות קריאת המגילה|מברכת 'לשמוע מגילה']]. ומבואר מזה, שסובר כדעת היש אומרים, דהיינו בה"ג, שאין נשים מוציאות אנשים ידי חובתן.


ה'''לבוש''' (ב) פסק כהרמ"א שנשים לא יכולות להוציא אנשים ידי חובה, וכתב הטעם דלא אלימא חובתייהו להוציא אנשים.
<BR/>אמנם ה'''מגן אברהם''' (ה) כתב טעם אחר,  שפסולות מפני כבוד הציבור. אמנם הוסיף שגם את היחיד אינן מוציאות דלא פלוג חכמים. ועוד הוסיף המג"א (ו) שאיתא במדרש הנעלם 'רות', שנשים לא תקראנה לעצמן, אלא תשמענה מאיש.


=== קריאת בציבור של נשים  ===
=== קריאת בציבור של נשים  ===

תפריט ניווט