הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת מין במינו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 19: שורה 19:
'''בביאור סברת המחלוקת'''         
'''בביאור סברת המחלוקת'''         


[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%9F_%D7%91%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%91%D7%98%D7%9C הר"ן בנדרים] (נב. ד"ה וקשיא) מסביר את הסברות במחלוקת רבי יהודה וחכמים. הוא מסביר שהסיבה שרבי יהודה סובר שמין במינו לא בטל הוא מפני "לפי שכל דבר שהוא דומה לחבירו... מעמידו ומחזקו", ואילו חכמים סוברים שאין ללכת אחר הדמיון בעצם, אלא אחר איסורם והיתרם, וכיוון שאחד איסור ואחד היתר, הרי שאינם נחשבים מאותם המין, ואילו איסורים מאותם הסוג- כמו דמים שעולים על גבי המזבח, דווקא הם ייחשבו כמין במינו ולא יתבטלו זה בזה. ראה עוד בדעת הר"ן [http://www.etzion.org.il/he/%D7%AA%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95 בקישור.]         
[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%9F_%D7%91%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%91%D7%98%D7%9C '''הר"ן''' בנדרים] (נב. ד"ה וקשיא) מסביר את הסברות במחלוקת רבי יהודה וחכמים. הוא מסביר שהסיבה שרבי יהודה סובר שמין במינו לא בטל הוא מפני "לפי שכל דבר שהוא דומה לחבירו... מעמידו ומחזקו", ואילו חכמים סוברים שאין ללכת אחר הדמיון בעצם, אלא אחר איסורם והיתרם, וכיוון שאחד איסור ואחד היתר, הרי שאינם נחשבים מאותם המין, ואילו איסורים מאותם הסוג- כמו דמים שעולים על גבי המזבח, דווקא הם ייחשבו כמין במינו ולא יתבטלו זה בזה. ראה עוד בדעת הר"ן [http://www.etzion.org.il/he/%D7%AA%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95 בקישור. וכן ראה השלכות מדבריו לסוגיות בקודשים בשו"ת דובב מישרים ח"א סי' סו.]         


'''להלכה'''         
'''להלכה'''         
שורה 26: שורה 26:


== מין במינו לעניין איסור והיתר ==
== מין במינו לעניין איסור והיתר ==
'''במסכת פסחים''' (ל.) אומר רבא שהלכה חמץ בזמנו בין במינו בין שלא במינו- אסור במשהו. '''רש"י''' (שם) סובר שמין במינו לא בטל כלל, אפי' באלף. '''ור"ת''' (תוס' בפסחים ל. ד"ה אמר) שסובר שמן התורה בטל ברוב כיוון שאינו נותן טעם, אלא שחכמים הצריכו לבטל אותו בשישים.          
'''במסכת פסחים''' (ל.) אומר רבא שהלכה חמץ בזמנו בין במינו בין שלא במינו- אסור במשהו. '''רש"י''' שם מסביר שאף שרבא עסק בחמץ, אי"ז דין רק בחמץ אלא בכל האיסורים שמין במינו לא בטל כלל, אפי' באלף. '''ור"ת''' (תוס' בפסחים ל. ד"ה אמר) חולק וסובר שמה שאמר רבא הוא בחמץ בלבד, משום חומרא דחמץ אסרו בו אפילו משהו במין במינו, אך בשאר איסורים סובר שבטל בנותן טעם. וכ"כ בשם '''הרב רב יהודאי גאון'''. ובשם '''רב יוסף טוב עלם'''. והביאו בתוספות ראיות לכאן ולכאן. וכן דעת '''הרי"ף''' (חולין ק.) כר"ת. וביאר הב"י ועוד שמהתורה יש ביטול ברב וחכמים הצריכו ביטול בשישים. וכתב בשו"ע: "וכן אם הוא מין במינו, כיון שאין לעמוד על הטעם משערים בשישים" (תרגום מארמית).          
 
וכתב הב"י שגם הרא"ש סבר כר"ת, ומשמע שכך פוסק. וכך אכן כתב בשו"ע: "וכן אם הוא מין במינו, כיון שאין לעמוד על הטעם משערים בשישים" (תרגום מארמית).    
 
בביאור הגר"א שם (אות ו) סקר את כל הסוגיות שבש"ס שאליה מתייחסת הפסיקה הנ"ל, ונפתח בקצרה את הסוגיות השונות, ע"מ להבין את משמעות הפסיקה:         


== ראו גם ==
== ראו גם ==
* [סוגיה משיקה לסוגיה זו]
* העמדת גלידות (אייז קרים) בדברי איסור- השוואה למין במינו וחלוקה בינהם. שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב תשובה לב
* [עוד סוגיה שקרובה לה בתוכן]


== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==