הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 474 בתים ,  13:59, 23 באפריל 2023
שורה 32: שורה 32:


=== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ===
=== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ===
ה'''גמרא''' (מד א) מביאה דין ודברים בין רב דימי לאביי בעניין היתר מצטרף לאיסור, ובתוך הדברים אומר רב דימי לאביי שאם יש בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס, גם חכמים מודים לר' אליעזר.  
בהמשך ה'''גמרא''' (מד א) מובא דין ודברים בין רב דימי לאביי בעניין היתר מצטרף לאיסור, ובתוך הדברים אומר רב דימי לאביי שאם יש בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס, גם חכמים מודים לר' אליעזר שאסור מדאורייתא.  
<BR/>הסיבה שהם חולקים עליו בכותח הבבלי (ובשאר הדוגמאות שבמשנה) היא מפני שאין בו כזית בכדי אכילת פרס, ואין הם סוברים שההיתר יצטרף לאיסור להתחייב על התערובת, אך לדעת ר' אליעזר כיוון שאוכל כזית מן התערובת אפילו מן ההיתר שבה, חייב כיוון שההיתר מצטרף לאיסור להתחייב עליו.
<BR/>הסיבה אם כן שהם חולקים עליו בכותח הבבלי (ובשאר הדוגמאות שבמשנה) היא מפני שאין בו כזית בכדי אכילת פרס, ואין הם סוברים שההיתר יצטרף לאיסור להתחייב על התערובת, אך לדעת ר' אליעזר כיוון שאוכל כזית מן התערובת אפילו מן ההיתר שבה, חייב כיוון שההיתר מצטרף לאיסור להתחייב עליו.


'''רש"י''' מסביר שמודים חכמים לר' אליעזר כאשר ישנו כזית אחד של חמץ בתערובת של ארבע ביצים (שהיא הכמות של כדי אכילת פרס לדעת רש"י), שאם אוכל את כל ארבע הביצים בזמן של כדי אכילת פרס, הרי שבוודאי אכל כזית חמץ ולכן חייב מן התורה גם לדעת חכמים.
'''רש"י''' מסביר שמודים חכמים לר' אליעזר כאשר ישנו כזית אחד של חמץ בתערובת של ארבע ביצים (שהיא הכמות של כדי אכילת פרס לדעת רש"י), שאם אוכל את כל ארבע הביצים בזמן של כדי אכילת פרס, הרי שבוודאי אכל כזית חמץ ולכן חייב מן התורה גם לדעת חכמים.
שורה 39: שורה 39:
<BR/>לעומת זאת לדעת ר' אליעזר לוקה מפני שההיתר מצטרף לאיסור, ודי בכך שאכל כזית שמעורב בו חמץ.
<BR/>לעומת זאת לדעת ר' אליעזר לוקה מפני שההיתר מצטרף לאיסור, ודי בכך שאכל כזית שמעורב בו חמץ.


פירוש נוסף לגמרא זו נמצא ב'''פני יהושע''' שמסביר שאין מדובר שאכל שיעור ארבע ביצים, אלא אכלל פרס אחד בלבד, אלא שזה גופא חידוש הגמרא, שאם יש בתערובת כזית בתוך כמות של ארבע ביצים, ואכל כזית מהתערובת, יש חשש שאכל את הכזית חמץ ולכן אסור מהתורה.
הראשונים נחלקו האם הלכה כר' אליעזר או כחכמים, ואף נחלקו המפרשים בביאור דעות התנאים, וכדלהלן.
הראשונים נחלקו האם הלכה כר' אליעזר או כחכמים, ואף נחלקו המפרשים בביאור דעות התנאים, וכדלהלן.