הבדלים בין גרסאות בדף "שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח"

שורה 43: שורה 43:
רבא קובע הסתייגות לדין זה ואומר שצריך בסוכה כזו צורת הפתח.  
רבא קובע הסתייגות לדין זה ואומר שצריך בסוכה כזו צורת הפתח.  
<BR/>דברי רבא נאמרים בגמרא בשלוש לשונות שונים:
<BR/>דברי רבא נאמרים בגמרא בשלוש לשונות שונים:
א. שאין הסוכה ניתרת אלא בצורת הפתח.
<BR/>א. שאין הסוכה ניתרת אלא בצורת הפתח.
ב. שניתרת גם בצורת הפתח.
<BR/>ב. שניתרת גם בצורת הפתח.
ג. שצריכה גם צורת הפתח.
<BR/>ג. שצריכה גם צורת הפתח.
<BR/>ומובא גם מעשה המסייע לדרך השלישית שבדברי רבא, שרב אשי מצא את רב כהנא שעשה טפח שוחק וגם צורת הפתח, ושאל אותו למה צריך את שניהם והרי די באחד, או בצורת הפתח או בטפח שוחק? ועונה לו רב כהנא שסובר הוא כלישנא בתרא, שצריך מלבד טפח שוחק גם צורת הפתח.
<BR/>ומובא גם מעשה המסייע לדרך השלישית שבדברי רבא, שרב אשי מצא את רב כהנא שעשה טפח שוחק וגם צורת הפתח, ושאל אותו למה צריך את שניהם והרי די באחד, או בצורת הפתח או בטפח שוחק? ועונה לו רב כהנא שסובר הוא כלישנא בתרא, שצריך מלבד טפח שוחק גם צורת הפתח.
<BR/>הראשונים פוסקים כלשון אחרון בדברי רבא שמלבד טפח צריך '''גם''' צורת הפתח, שכן מוכח ממעשה דרב כהנא. כן כתב '''רבנו חננאל''' וה'''רי"ף''' וכן פסקו כל הפוסקים.
<BR/>הראשונים פוסקים כלשון אחרון בדברי רבא שמלבד טפח צריך '''גם''' צורת הפתח, שכן מוכח ממעשה דרב כהנא. כן כתב '''רבנו חננאל''' וה'''רי"ף''' וכן פסקו כל הפוסקים.
==== אינה ניתרת אלא בצורת הפתח ====
'''רש"י''' (ד"ה אמר רבא) מסביר שהכוונה שצריך שהטפח יהיה גם צורת הפתח, דהיינו שמניח חצי טפח בצד אחד וחצי טפח בצד שני וקנה על גביהם, ואז נחשב כאילו כל הדופן סתום.
==== וניתרת נמי בצורת הפתח ====
הכוונה שיכול לעשות צורת הפתח במקום אותו הטפח, לפי שאפשר להכשיר את הדופן השלישית או בשיעור טפח או בצורת הפתח על פני כולה.
==== שצריכה נמי צורת הפתח ====
היינו שצריך גם טפח וגם צורת הפתח, כלומר שמניח קנה בצד שני של הדופן, ומניח עוד קנה על גביהם מהטפח ועד לקנה שבצד השני.


== הערות שוליים==
== הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}