הבדלים בין גרסאות בדף "קבלת כבוד מאביו או מאמו"

שורה 2: שורה 2:


==פשט הסוגייא==
==פשט הסוגייא==
בגמרא קידושין (לא:) איתא: "אמר ליה רבי יעקב בר אבא לאביי, כגון אנא דעד דאתינא מבי רב, אבא מדלי לי כסא, ואמא מזגא לי חמרא היכי אעביד?אמר ליה מאמך קביל ומאביך לא תקבל דכיון דבר תורה הוא חלשא דעתיה".ע"כ. ופי' רש"י (שם ד"ה דכיון דבר תורה הוא) וז"ל:"חלשא דעתיה אם תקבל ממנו עבודה".עכ"ל.ונראה, שמדברי אביי עולה שיסוד החילוק בין היתר קבלת הכבוד מאמו לאיסור קבלת כבוד מאביו, נובע מכך שאביו של ריב"א הוה בר-אוריין, וא"כ מימלא שמעינן דהיכא דהאבא לא הוי בר-אוריין, שפיר מצי הבן לקבל כבוד מיניה. אמנם נראה שבאמא אין בעייה לקבל. וכן הוא מדברי רש"י הנ"ל שפירש שרק באב דבר אוריין הוא אין לקבל.
בגמרא ([https://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=31b&format=pdf קידושין ל"א ב']) איתא: "אמר ליה רבי יעקב בר אבא לאביי, כגון אנא דעד דאתינא מבי רב, אבא מדלי לי כסא, ואמא מזגא לי חמרא היכי אעביד?אמר ליה מאמך קביל ומאביך לא תקבל דכיון דבר תורה הוא חלשא דעתיה".ע"כ. ופי' רש"י (שם ד"ה דכיון דבר תורה הוא) וז"ל:"חלשא דעתיה אם תקבל ממנו עבודה".עכ"ל.ונראה, שמדברי אביי עולה שיסוד החילוק בין היתר קבלת הכבוד מאמו לאיסור קבלת כבוד מאביו, נובע מכך שאביו של ריב"א הוה בר-אוריין, וא"כ מימלא שמעינן דהיכא דהאבא לא הוי בר-אוריין, שפיר מצי הבן לקבל כבוד מיניה. אמנם נראה שבאמא אין בעייה לקבל. וכן הוא מדברי רש"י הנ"ל שפירש שרק באב דבר אוריין הוא אין לקבל.


==היתר הר"ן בקבלת הכבוד מת"ח כאשר מפציר בו==
==היתר הר"ן בקבלת הכבוד מת"ח כאשר מפציר בו==
112

עריכות