הבדלים בין גרסאות בדף "נעילת דלת בשבת"

נוספו 218 בתים ,  16:25, 15 במאי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 89: שורה 89:
לאור כל זה מתבאר שיש כאן שני פירושים שונים להסבר היחס בין דלת אלמנה לדלת שבמוקצה. <BR/>
לאור כל זה מתבאר שיש כאן שני פירושים שונים להסבר היחס בין דלת אלמנה לדלת שבמוקצה. <BR/>
לפי שיטת התוס' וסייעתו, שפירשו שודאי מדובר בדלת שיש לה ציר, שהרי בין לה ציר כל דלת אין נועלים בה, מבואר שזו אותה סוגיה, אותה בעיה של מיחזי כבונה, משום שמדובר בדלת נגררת וכאן אפילו יש לה ציר אסור משום שהיא דלת אלמנה וטפי מיחזי כבונה. וכן מבואר מדברי הב"ח שהובא לעיל, שהסביר שכל הבעיה בדלת אלמנה היא רק אם אין נכנסים ויוצאים בה תדיר, שאם לא כן הרי מבואר בסוגיה לעיל שכל דלת שנכנסים ויוצאים בה תדיר, אין בה חשש מיחזי כבונה.
לפי שיטת התוס' וסייעתו, שפירשו שודאי מדובר בדלת שיש לה ציר, שהרי בין לה ציר כל דלת אין נועלים בה, מבואר שזו אותה סוגיה, אותה בעיה של מיחזי כבונה, משום שמדובר בדלת נגררת וכאן אפילו יש לה ציר אסור משום שהיא דלת אלמנה וטפי מיחזי כבונה. וכן מבואר מדברי הב"ח שהובא לעיל, שהסביר שכל הבעיה בדלת אלמנה היא רק אם אין נכנסים ויוצאים בה תדיר, שאם לא כן הרי מבואר בסוגיה לעיל שכל דלת שנכנסים ויוצאים בה תדיר, אין בה חשש מיחזי כבונה.
<BR/>לעומת זאת דעת הרי"ף, וכן מבאר המרכבת המשנה גם בדעת הרמב"ם, היא שמדובר בדלת שאינה נגררת, ומצד זה אין חשש מיחזי כבונה, אלא שבגלל שהיא דלת אלמנה (לכל חד מן הפירושים כדאית ליה) יש חשש מיחזי כבונה אפילו שאינה נגררת. ולפי זה ענין הציר לא מעלה ולא מוריד, דהגם שיש היכר ציר, מ"מ כיון שאין דרך לנעול בדלת כזו, מיחזי כבונה.  
<BR/>לעומת זאת דעת הרי"ף, וכן מבאר המרכבת המשנה גם בדעת הרמב"ם, היא שמדובר בדלת שאינה נגררת, ומצד זה אין חשש מיחזי כבונה, אלא שבגלל שהיא דלת אלמנה (לכל חד מן הפירושים כדאית ליה) יש חשש מיחזי כבונה אפילו שאינה נגררת. ולפי זה ענין הציר לא מעלה ולא מוריד, דהגם שיש היכר ציר, מ"מ כיון שאין דרך לנעול בדלת כזו, מיחזי כבונה. ולאור זאת ייתכן שלא מדובר דווקא בדלת שנכנסים ויוצאים בה לעיתים רחוקות, אלא בכל דלת, שכיון שהיא מלוח אחד או שאין לה איסקופה התחתונה, אין נועלים בה.


===שלחן ערוך ואחרונים===
===שלחן ערוך ואחרונים===
ה'''שלחן ערוך''' כתב להלכה שדלת העשויה מלוח אחד או שאין לה איסקופה התחתונה, אין נועלים בה אפילו יש לה ציר.  וזהו כפירוש הרי"ף והרא"ש, ופסק כשתי הלישנות לחומרא ודלא כרמב"ם.
ה'''שלחן ערוך''' כתב להלכה שדלת העשויה מלוח אחד או שאין לה איסקופה התחתונה, אין נועלים בה אפילו יש לה ציר.  וזהו כדברי הרי"ף והרא"ש בפירוש המילה 'גישמא', ופסק כשתי הלישנות לחומרא ודלא כרמב"ם.


ולכאורה השו"ע מזכה שטרא לבי תרי, שהרי הוא מפרש כדברי הרי"ף לענין האיסקופה, שאם אין לה איסקופה אין נועלים בה, אבל הוסיף שזהו אפילו אם יש לה ציר, והרי כל ענין האיסקופה הוא דווקא מפני שאין לה ציר, כמו שכתב הרב מרכה"מ.
ב'''ביאור הגר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=22268&st=&pgnum=127 (ד"ה אפילו)] תמה על דברי השלחן ערוך, שפסק כדברי התוס' שאפילו יש לה ציר אסור, וזה אתיא לפי גירסת רש"י ותוס' שגורסים דלת אלמנה 'נגררת', אבל לגירסת הרי"ף שמדובר בדלת אינה נגררת ואינה קשורה (שהרי כתב שכשפותחים שומטין ועוקרין אותה), ודאי ציר אינו מעלה ואינו מוריד, שהרי ציר אינו מועיל בדלת שאינה קשורה, כמבואר בסוגיה לעיל.
 
<BR/>ותירץ הגר"א שהרי"ף לשיטתו אזיל, שדווקא ברחבה ומוקצה בעינן ציר לפי שאין נכנסים ויוצאים תדיר, אבל הכא מיירי במקום שנכנסים ויוצאים תדיר, ולכן אפילו אינה קשורה ואין לה ציר מותר, אם לא שהיא דלת אלמנה.  
ב'''ביאור הגר"א''' (ד"ה אפילו) תמה על דברי השלחן ערוך, שפסק כדברי התוס' שאפילו יש לה ציר אסור, וזה אתיא לפי גירסת רש"י ותוס' שגורסים דלת אלמנה 'נגררת', אבל לגירסת הרי"ף שאינה נגררת ואינה קשורה, ודאי ציר אינו מעלה ואינו מוריד, שהרי"ף לשיטתו אזיל שדווקא ברחבה ומוקצה בעינן ציר לפי שאין נכנסים ויוצאים תדיר, אבל הכא מיירי במקום שנכנסים ויוצאים תדיר, ולכן אפילו אינה קשורה ואין לה ציר מותר.  
 
==הערות שוליים==


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]