הבדלים בין גרסאות בדף "נטילת שכר עבור לימוד תורה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 6: שורה 6:
הסוגיה עוסקת בשאלה האם מותר לאדם להתפרנס או ליטול שכר על לימוד תורה
הסוגיה עוסקת בשאלה האם מותר לאדם להתפרנס או ליטול שכר על לימוד תורה
==פירוש המשניות לרמב"ם==
==פירוש המשניות לרמב"ם==
"רבי ישמעאל בנו אומר הלומד על מנת ללמד מספיקין בידו ללמוד וללמד והלומד על מנת לעשות מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
"רבי ישמעאל בנו אומר הלומד על מנת ללמד מספיקין בידו ללמוד וללמד והלומד על מנת לעשות מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות,
רבי צדוק אומר אל תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם  
רבי צדוק אומר אל תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם  
וכך היה הלל אומר ודישתמש בתגא חלף הא למדת כל הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן העולם" (אבות ד, ה)
וכך היה הלל אומר ודישתמש בתגא חלף הא למדת כל הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן העולם" (אבות ד, ה).
   
   
הרמב"ם כותב בפתח דבריו שהוא יודע שדבריו "לא ימצאו חן בעיני רוב גדולי התורה, ואולי אף כולם" אך בכל זאת הרמב"ם בוחר להגיד את דבריו   
הרמב"ם כותב בפתח דבריו שהוא יודע שדבריו "לא ימצאו חן בעיני רוב גדולי התורה, ואולי אף כולם" אך בכל זאת הרמב"ם בוחר להגיד את דבריו,  
וכותב: אסור לאדם ליהנות בעולם הזה מהתורה ומי שעושה כך הכרית את נפשו מהעולם הבא ,ולצערנו אנשים מתרשלים בדבר זה וקבעו שחובה על האדם לפרנס  
וכותב: אסור לאדם ליהנות בעולם הזה מהתורה ומי שעושה כך הכרית את נפשו מהעולם הבא, ולצערנו אנשים מתרשלים בדבר זה וקבעו שחובה על האדם לפרנס  
תלמידי חכמים הנהגה זאת טעות מוחלטת ואין לה מקור בתורתנו.
תלמידי חכמים, הנהגה זאת טעות מוחלטת ואין לה מקור בתורתנו.
ובנוסף לא ראינו מקור בחז"ל לכך שהם קבצו נדבות לישיבה או למרביצי תורה אלא כל אחד חי על ידי מעשה ידיו אחד העשיר ואחד העני  
ובנוסף לא ראינו מקור בחז"ל לכך שהם קבצו נדבות לישיבה או למרביצי תורה, אלא כל אחד חי על ידי מעשה ידיו אחד העשיר ואחד העני.
ולא חס וחלילה שאנשי דורם לא היו מתנדבים אלא אותו תלמיד חכם העני ידע שאסור לא לקחת מהציבור אלא היה מתפרנס מכוחות עצמו.
ולא שחס וחלילה אנשי דורם לא היו מתנדבים אלא אותו תלמיד חכם העני ידע שאסור לא לקחת מהציבור אלא היה מתפרנס מכוחות עצמו.
הרמב"ם מביא כמה וכמה ראיות לכך -
הרמב"ם מביא כמה וכמה ראיות לכך -




א.הלל הזקן היה חוטב עציים במקצועו וגם למד אצל שמעיה ואבטליון -(יומא לה ב)
א. הלל הזקן היה חוטב עציים במקצועו וגם למד אצל שמעיה ואבטליון -(יומא לה ב).


ב.חנניה בן דוסא שבת כל מעידה עליו שכל העולם ניזון בזכותו היה מסתפק בקב חרובים מערב שבת עד ערב שבת ולא ביקש מאף אחד -(ברכות יז ב')
ב. חנניה בן דוסא שבת-קול מעידה עליו שכל העולם ניזון בזכותו, היה מסתפק בקב חרובים מערב שבת עד ערב שבת ולא ביקש מאף אחד שיפרנסו -(ברכות יז ב').


ג.קרנא היה דיין באר"י והיה דולה מים וכשהיו באים לפניו בעלי הדינים היה אומר להם או שתביאו מישהו שידלה במקומי
ג. קרנא היה דיין בא"י והיה דולה מים, וכשהיו באים לפניו בעלי הדינים היה אומר להם או שיביאו מישהו שידלה במקומו
או שתתנו לי שכר בטלה על זה שאני לא עובד (כתובות קה א')
או שיתנו לו שכר בטלה על זה שהוא לא עובד (כתובות קה א').


ד.לא מצינו מקור לתלמיד חכם עני שגער על אנשי דורו שלא מפרנסים אותו  
ד. לא מצינו מקור לתלמיד חכם עני שגער על אנשי דורו שלא מפרנסים אותו.
   
   


יש כאלו שיבוא ויטענו על ידי סיפורים או פסוקים ששם יראה שאולי יהיה מותר ליטול שכר על לימוד תורה
יש כאלו שיבוא ויטענו על ידי סיפורים או פסוקים ששם יראה שאולי יהיה מותר ליטול שכר על לימוד תורה,
אך ראיות אלו אינם ראיות הם מדברים על בעלי מומים או תלמידי מבוגרים שאין להם דרך אחרת לחיות אלא על ידי לקיחת ממון ומאחר שרצון התורה שיחיו ולא שימותו  
אך ראיות אלו אינם ראיות מפני שהם מדברים על בעלי מומים או תלמידי חכמים מבוגרים שאין להם דרך אחרת לחיות אלא על ידי לקיחת ממון, ומאחר שרצון התורה שיחיו ולא שימותו  
לכן הותר להם להתפרנס מהציבור והן:
לכן הותר להם להתפרנס מהציבור, וההוכחות הן:


ה. הפסוק "הייתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה"(משלי לא יד')-התורה נמשלה לאונית סוחר וכבר היא תדאג לפרנסה" פסוק זה חל רק על תלמידי חכמים זקנים ובעלי מומים  
ה. הפסוק "הייתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה"(משלי לא יד')-התורה נמשלה לאונית סוחר, כלומר שהיא כבר תדאג לפרנסה. פסוק זה חל רק על תלמידי חכמים זקנים ובעלי מומים  
אך לא על תלמידי חכמים שיכולים להתפרנס בכוחות עצמם ,גם בעלי מומים אם הם יכולים להתפרנס בכוחות עצמם חייבים להתפרנס בכוחות עצמם  
אך לא על תלמידי חכמים שיכולים להתפרנס בכוחות עצמם, גם בעלי מומים אם הם יכולים להתפרנס בכוחות עצמם חייבים להתפרנס בכוחות עצמם.
ואת זה למדנו  
ואת זה למדנו