הבדלים בין גרסאות בדף "נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 20: שורה 20:


רש"י (חולין קי"א.ב) '''ד"ה נ"ט בר נ"ט-''' "אם היו מבושלים עם בשר ממש היה אסור לאוכלן בכותח אי נמי מודה שמואל שאסור לאכול חלב רותח בקערה... אבל קערה זו היא עצמה אינה בשר אלא על ידי נותן טעם ואינה כבשר." כלומר רב ושמואל חולקים רק כשהדגים נגעו בקערה שקיבלה טעם מהבשר
רש"י (חולין קי"א.ב) '''ד"ה נ"ט בר נ"ט-''' "אם היו מבושלים עם בשר ממש היה אסור לאוכלן בכותח אי נמי מודה שמואל שאסור לאכול חלב רותח בקערה... אבל קערה זו היא עצמה אינה בשר אלא על ידי נותן טעם ואינה כבשר." כלומר רב ושמואל חולקים רק כשהדגים נגעו בקערה שקיבלה טעם מהבשר


=== שיטת ריב"ן בשם חותנו (רש"י) ===
=== שיטת ריב"ן בשם חותנו (רש"י) ===
שורה 27: שורה 26:
=== הבנת תוס' ברש"י ===
=== הבנת תוס' ברש"י ===
פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר.  
פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר.  
== חייב ==
== שיטת הרא"ש ובעל התרומה ==
 
הרא"ש מסביר(כל הבשר, כ"ט-ל') שהמקרה הוא ש
 





גרסה מ־11:52, 3 באפריל 2016

תבנית:סוגיה בבניה

מה הדין במקרה של נ"ט בר נ"ט = כלומר דבר אחד נתן טעם במאכל ואותו מאכל נתן טעם במאכל אחר

מקורות
בבלי:חולין קיא.ב
רמב"ם:הלכות מאכלות אסורות פרק ט. כג
שולחן ערוך:יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן צה א

מקור הדין בגמ'

גמ' (חולין קי"א.ב) נחלקו רב ושמואל במקרה של דגים שעלו בקערה בשרית האם מותר לאׂכלם בכותח (במאכל חלבי).

רב אמר אסור- משום שנותן טעם.

שמואל אמר- מותר משום נותן טעם בן נותן טעם (נ"ט בר נ"ט).

הכרעת הגמ' כדעת שמואל.

רש"י

המקרה הוא שבישלו בשר בסיר ואחר כך העבירו אותו לקערה, אחרי ניקיון הקערה הכניסו לתוכה דגים שגמרו להיצלות (חמים).

צמצום מחלוקת רב ושמואל

רש"י (חולין קי"א.ב) ד"ה נ"ט בר נ"ט- "אם היו מבושלים עם בשר ממש היה אסור לאוכלן בכותח אי נמי מודה שמואל שאסור לאכול חלב רותח בקערה... אבל קערה זו היא עצמה אינה בשר אלא על ידי נותן טעם ואינה כבשר." כלומר רב ושמואל חולקים רק כשהדגים נגעו בקערה שקיבלה טעם מהבשר

שיטת ריב"ן בשם חותנו (רש"י)

כל מה שהגמ' התירה הוא רק לעלות לקערה אבל לבשל בסיר בשרי (בלי בשר) אסור.

הבנת תוס' ברש"י

פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר.

שיטת הרא"ש ובעל התרומה

הרא"ש מסביר(כל הבשר, כ"ט-ל') שהמקרה הוא ש