הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:איתן ברוך/קריאת שמע מול ערווה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 4: שורה 4:
{{גמרא|ברכות|כד|א|כד.}} - קריאת שמע על המיטה, (אשתו, בניו (קטנים/גדולים), , טפח באשה ערווה, קול באישה ערווה, [[שוק באישה ערווה|שוק באשה ערווה]].  
{{גמרא|ברכות|כד|א|כד.}} - קריאת שמע על המיטה, (אשתו, בניו (קטנים/גדולים), , טפח באשה ערווה, קול באישה ערווה, [[שוק באישה ערווה|שוק באשה ערווה]].  


רב יהודה אמר <u>שמואל</u> - מחזיר פניו וקורא, אשתו וגם כולם.
==שניים שישנים במיטה אחת==


<u>רב יוסף</u> - מחזיר פניו וקורא - דווקא אשתו.  
===גמרא===
ב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|כד|א|כד.}} הובאה מחלוקת לגבי קריאת שמע של שניים שישנים במיטה אחת (וללא בגדים)


=== בריתות ===
רב יהודה אמר '''<u>שמואל</u>''' - מחזיר פניו וקורא, '''באשתו וגם כולם'''.{{ש}}'''<u>רב יוסף</u>''' - מחזיר פניו וקורא - '''דווקא באשתו'''.{{ש}}הגמרא מביאה סתירה בין שתי בריתות שדנות 


# מחזיר פניו וקורא (לא צריך טלית)  
#מחזיר פניו וקורא (לא צריך טלית)
# אדם ובניו ובני ביתו - לא יקרא אלא אם כן ישים טלית שתחצוץ.
#אדם ובניו ובני ביתו - לא יקרא אלא אם כן ישים טלית שתחצוץ.


רב יוסף מעמיד שהברייתא הראשונה היא דווקא על אשתו, והברייתא השנייה היא על כולם.
לרב יוסף לא קשה מעמיד שהברייתא הראשונה היא דווקא על אשתו, והברייתא השנייה היא על כולם, לכן קשה על שמואל, אבל שמואל עונה שגם על שמואל קשה: שהרי יש ברייתא נוספת שאומרת שאסור לקרוא קריאת שמע אלא אם כן היתה טלית מפסקת ביניהם.


(קושיה)
<br />
 
===פסיקה===
'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|טו|א|טו.}} - פסק כרב יוסף, כי הסברא שדווקא באשתו שהיא כגופו הקלו היא סברא חזקה יותר. והקושיות על רב יוסף פחות רציניות.
 
'''תוספות -''' מחמירים אפילו יותר
 
אבל התוס' מחמיר במקרה של בני ביתו - שצריך טלית שתפסיק. והפסיקה הזו קשה - כי לא היתה דעה כזו באמוראים?
 
== ליבו רואה את הערווה ==
ה'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|כד|ב|כד:}} שואלת האם מותר לקרוא ק"ש כשראשו מחוץ לטלית, ונחלקו הראשונים לגבי גרסת הגמרא.
 
* טלית בצווארו - ליבו רואה את הערווה מותר.
* מתחת לליבו - ליבו רואה את הערווה.


{{גמרא|ברכות|כד|:|כד:}} כד: - כה. - דין ליבו רואה את הערווה.


כה: - צואה וערווה מול עששית.
כה: - צואה וערווה מול עששית.

גרסה אחרונה מ־13:59, 8 בדצמבר 2021

"וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר" (דברים כ"ג ט"ו)

גמרות[עריכה | עריכת קוד מקור]

(כד.) - קריאת שמע על המיטה, (אשתו, בניו (קטנים/גדולים), , טפח באשה ערווה, קול באישה ערווה, שוק באשה ערווה.

שניים שישנים במיטה אחת[עריכה | עריכת קוד מקור]

גמרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגמרא (כד.) הובאה מחלוקת לגבי קריאת שמע של שניים שישנים במיטה אחת (וללא בגדים)

רב יהודה אמר שמואל - מחזיר פניו וקורא, באשתו וגם כולם.
רב יוסף - מחזיר פניו וקורא - דווקא באשתו.
הגמרא מביאה סתירה בין שתי בריתות שדנות

  1. מחזיר פניו וקורא (לא צריך טלית)
  2. אדם ובניו ובני ביתו - לא יקרא אלא אם כן ישים טלית שתחצוץ.

לרב יוסף לא קשה מעמיד שהברייתא הראשונה היא דווקא על אשתו, והברייתא השנייה היא על כולם, לכן קשה על שמואל, אבל שמואל עונה שגם על שמואל קשה: שהרי יש ברייתא נוספת שאומרת שאסור לקרוא קריאת שמע אלא אם כן היתה טלית מפסקת ביניהם.


פסיקה[עריכה | עריכת קוד מקור]

רי"ף (טו.) - פסק כרב יוסף, כי הסברא שדווקא באשתו שהיא כגופו הקלו היא סברא חזקה יותר. והקושיות על רב יוסף פחות רציניות.

תוספות - מחמירים אפילו יותר

אבל התוס' מחמיר במקרה של בני ביתו - שצריך טלית שתפסיק. והפסיקה הזו קשה - כי לא היתה דעה כזו באמוראים?

ליבו רואה את הערווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא (כד:) שואלת האם מותר לקרוא ק"ש כשראשו מחוץ לטלית, ונחלקו הראשונים לגבי גרסת הגמרא.

  • טלית בצווארו - ליבו רואה את הערווה מותר.
  • מתחת לליבו - ליבו רואה את הערווה.


כה: - צואה וערווה מול עששית.