הבדלים בין גרסאות בדף "מוקצה מחמת מיאוס"

נוספו 3,076 בתים ,  13:34, 28 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 18: שורה 18:


מדברי הגמרא מבואר שגם לר' שמעון אינו מותר לטלטל נר אלא אם כן ראוי הוא לכסויי מנא, אבל אם הוא מאוס באופן שאינו ראוי לתשמיש נוסף אפילו לכסויי מנא, גם ר' שמעון מודה שאסור לטלטלו.
מדברי הגמרא מבואר שגם לר' שמעון אינו מותר לטלטל נר אלא אם כן ראוי הוא לכסויי מנא, אבל אם הוא מאוס באופן שאינו ראוי לתשמיש נוסף אפילו לכסויי מנא, גם ר' שמעון מודה שאסור לטלטלו.
<BR/>ב'''רש"י''' (ד"ה אבל) כתוב שהטעם בזה הוא לפי שאינו ראוי אלא למלאכתו, ולפי זה משמע שהוא דווקא בנר וכדומה שהוא כלי שמלאכתו לאיסור, אבל בכלי שמלאכתו להיתר אף שמאוס הוא ואינו ראוי אלא למלאכתו שרי לטלטלו. אמנם ב'''ריטב"א''' (ד"ה אמר רב יהודה) משמע שהטעם שר' שמעון אוסר בנר של נפט הוא מפני שמאוס הוא טובא, ולכן אם אינו ראוי אף לכסויי מנא אסור לטלטלו. כלומר לדברי הריטב"א מה שאינו ראויי לכסויי מנא זהו רק סימן למידת מאיסותו, שאם הוא עד כדי כך מאוס, גם ר' שמעון מודה, דגם ר' שמעון אוסר מוקצה מחמת מיאוס אם הוא מאוס מאוד. אמנם לרשמה שאינו ראויי לכסויי מנא הוא הסיבה לומר שאין טעם לטלטלו, דלעולם מחמת מיאוס מתיר ר' שמעון אלא אם כן כבר אין לו שימוש היתר.
<BR/>ב'''רש"י''' (ד"ה אבל) כתוב שהטעם בזה הוא לפי שאינו ראוי אלא למלאכתו, ולפי זה משמע שהוא דווקא בנר וכדומה שהוא כלי שמלאכתו לאיסור, אבל בכלי שמלאכתו להיתר אף שמאוס הוא ואינו ראוי אלא למלאכתו שרי לטלטלו. אמנם ב'''ריטב"א''' (ד"ה אמר רב יהודה) משמע שהטעם שר' שמעון אוסר בנר של נפט הוא מפני שמאוס הוא טובא, ואם אינו ראוי אף לכסויי מנא אף לרבה ורב יוסף אסור לטלטלו. כלומר לדברי הריטב"א מה שאינו ראויי לכסויי מנא זהו רק סימן למידת מאיסותו, שאם הוא עד כדי כך מאוס, גם ר' שמעון מודה, דגם ר' שמעון אוסר מוקצה מחמת מיאוס אם הוא מאוס מאוד, ולפי זה אף במלאכתו להיתר הדין כן. אמנם אפשר שגם כוונת הריטב"א כרששמה שכותב 'דמאיס טובא' כוונתו שלכן אינו ראויי אפילו לכסויי מנא והוא סיבה לומר שאין טעם לטלטלו, כיון שאין לו מלאכת היתר, אבל בכלי שמלאכתו להיתר שרי, וראה בזה [[#לצורך גופו ומקומו או מחמה לצל|לקמן]] דעת האחרונים.


עוד מבואר בהמשך הגמרא, שדבר שהוא מאוס אף אם ראוי הוא לכסויי מנא, אם אין עליו תורת כלי אסור לטלטלו, ודינו כצרורות שאף שראויים הם לכסויי מנא כיון שאין עליהם תורת כלי אסור לטלטלם דזהו [[מוקצה מחמת גופו]].
עוד מבואר בהמשך הגמרא, שדבר שהוא מאוס אף אם ראוי הוא לכסויי מנא, אם אין עליו תורת כלי אסור לטלטלו, ודינו כצרורות שאף שראויים הם לכסויי מנא כיון שאין עליהם תורת כלי אסור לטלטלם דזהו [[מוקצה מחמת גופו]].
שורה 29: שורה 29:
כמו כן פסקו הפוסקים להלכה כרבה ורב יוסף שאף נר של נפט מותר לטלטלו. כן הוא ב'''רמב"ם''' (כה יא) וב'''רא"ש''' (ג כב) וב'''טור''' שם וב'''שלחן ערוך''' (ו).
כמו כן פסקו הפוסקים להלכה כרבה ורב יוסף שאף נר של נפט מותר לטלטלו. כן הוא ב'''רמב"ם''' (כה יא) וב'''רא"ש''' (ג כב) וב'''טור''' שם וב'''שלחן ערוך''' (ו).
ויש להעיר שה'''רי"ף''' השמיט מחלוקת זו ולא הזכיר נר של נפט כלל.
ויש להעיר שה'''רי"ף''' השמיט מחלוקת זו ולא הזכיר נר של נפט כלל.
====לצורך גופו ומקומו או מחמה לצל====
ה'''מגן אברהם''' (רעט יב) כתב שדווקא לצורך גופו ומקומו מותר לטלטל את הנר של נפט. ולמד מדבריו ה'''לבושי שרד''' (ד"ה כמ"ש) שסובר הוא שנר הוי כלי שמלאכתו לאיסור, ולכן כיון דמאוס הוא ואינו ראוי למלאכתו, שרי לצורך גופו ומקומו אבל מחמה לצל אסור (וכתב שמכאן יש להוכיח שנר שהודלק באותה שבת [[טלטול נר בשבת#לצורך גופו ומקומו|אסור אפילו לצורך גופו ומקומו]], דלהפוסקים שסוברים שנר שדלק בשבת מותר לצורך גופו ומקומו, יצא שאין חילוק בין הודלק ללא הודלק. כדבריו כתב גם הרב '''אליה רבה''' (יג) והוסיף שצריך לומר שפוסקים אלו חולקים גם כאן וסוברים שמחמת מיאוס מותר אף מחמה לצל. אלא שתמה עליהם שזה אינו מובן, שהרי נר הוא כלי שמלאכתו לאיסור.
<BR/>אמנם ה'''פרי מגדים''' (אשל אברהם יב) דייק מדברי המג"א, ממה שציין דבריו דווקא על נר של נפט ולא על שאר מוקצה מחמת מיאוס, שדווקא נר של נפט שמסריח הוא דאסור אם לא לצורך גופו ומקומו, לפי שמחמת סרחונו אינו ראוי אלא לתשמישו, אבל שאר מוקצה מחמת מיאוס מותר אף שלא לצורך גופו ומקומו, ולפי זה יש לומר שנר לא הוי כלי מלאכתו לאיסור.
<BR/>ה'''משנה ברורה''' (יט) כתב כדברי הלבושי שרד והאליה רבה, וב'''שער הציון''' (טז) הוכיח דבריו, וכתב שכן היא גם דעת ה'''גר"א'''.
על עיקר דברי המג"א יש לעורר, שמהגמרא משמע שרק בראוי לכסויי ביה מנא אמרינן דמותר לטלטלו, אבל אם אין ראוי אפילו לזה, גם ר' שמעון מודה לאיסור. וממה שלא התירה הגמרא לטלטלו לצורך מקומו אף אם אינו ראוי לכסויי מנא, מוכח שאם אין לו מלאכת היתר אסור לצורך מקומו {{קטן|(דרוש מקור)}}.
<BR/>כמו כן מדבריו ומדברי שאר אחרונים מבואר להדיא, שמוקצה מחמת מיאוס שמלאכתו להיתר מותר לטלטלו אפילו מחמה לצל, ואף שבגמרא יש מקום לפרש שלא כן, אלא שכל שאינו ראוי לכסויי מנא אסור אפילו מלאכתו להיתר, לדינא מוכח דלא כן.


====מוקצה מחמת מיאוס שאינו עליו תורת כלי====
====מוקצה מחמת מיאוס שאינו עליו תורת כלי====