הבדלים בין גרסאות בדף "מוקצה מחמת חסרון כיס"

מ
אין תקציר עריכה
מ
שורה 8: שורה 8:
<BR/>בפירוש מהותם של שלושה כלים אלו נחלקו הראשונים. לדעת '''רש"י''' שם מדובר בסכין של רצענים, סכין של קצבים. אך '''תוספות''' (ד"ה וסכינא) הביא יש מפרשים שמדובר בסכין של שוחטים שמקפיד עליה שלא תיפגם, וכן כתב ה'''רא"ש''' (יז ד) והוסיף גם סכין של מילה ואיזמל של ספרים וסכין של סופרים, שכיון שמקפידים מלעשות בהם תשמיש אחר אסור לטלטלם בשבת.
<BR/>בפירוש מהותם של שלושה כלים אלו נחלקו הראשונים. לדעת '''רש"י''' שם מדובר בסכין של רצענים, סכין של קצבים. אך '''תוספות''' (ד"ה וסכינא) הביא יש מפרשים שמדובר בסכין של שוחטים שמקפיד עליה שלא תיפגם, וכן כתב ה'''רא"ש''' (יז ד) והוסיף גם סכין של מילה ואיזמל של ספרים וסכין של סופרים, שכיון שמקפידים מלעשות בהם תשמיש אחר אסור לטלטלם בשבת.


===טעם האיסור===
===טעם והגדרת האיסור===
כתב '''רש"י''' (שבת קכג ב ד"ה ויתד) על משנה זו, שכלים אלו אדם מקפיד עליהם ומייחד להם מקום, לפי שאינם ראויים למלאכה אחרת.
כתב '''רש"י''' (שבת קכג ב ד"ה ויתד) על משנה זו, שכלים אלו אדם מקפיד עליהם ומייחד להם מקום, לפי שאינם ראויים למלאכה אחרת.
<BR/>אמנם ב'''רא"ש''' (יז ד) כתב שההקפדה היא מלעשות בה תשמיש אחר, כסכין של מוהלים וכד'.  
<BR/>אמנם ב'''רא"ש''' (יז ד) כתב שההקפדה היא מלעשות בה תשמיש אחר, כסכין של מוהלים וכד'.  
<BR/>וב'''רמב"ם''' (שבת כה ט) כתב שכל כלי שמקפיד עליו שמא יפחתו דמיו, כגון כלים המוקצים לסחורה או היקרים ביותר שמקפיד עליהם שמא יפסדו אסור לטלטלם.
<BR/>וב'''רמב"ם''' (שבת כה ט) כתב שכל כלי שמקפיד עליו שמא יפחתו דמיו, כגון כלים המוקצים לסחורה או היקרים ביותר שמקפיד עליהם שמא יפסדו אסור לטלטלם.
====כלים שמלאכתן להיתר====


===טלטול לצורך גופו ומקומו===
===טלטול לצורך גופו ומקומו===
שורה 18: שורה 20:


אמנם בכל הראושנים מבואר שאינם סוברים כן, אלא כפשט הגמרא בקכג: שכל שבכלים במוקצים מחמת חסרון כיס אסור לטלטלם אפילו לצורך גופן ומקומן. כן כתבו להדיא ה'''תוספות''' (קכג ב ד"ה וסכינא), וכן הוא ב'''רא"ש''' בתשובה (כב ח), וכן דייק ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שח ד"ה) מדברי ה'''טור''' (שח) וה'''רמב"ם''' (שבת כה ט).
אמנם בכל הראושנים מבואר שאינם סוברים כן, אלא כפשט הגמרא בקכג: שכל שבכלים במוקצים מחמת חסרון כיס אסור לטלטלם אפילו לצורך גופן ומקומן. כן כתבו להדיא ה'''תוספות''' (קכג ב ד"ה וסכינא), וכן הוא ב'''רא"ש''' בתשובה (כב ח), וכן דייק ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שח ד"ה) מדברי ה'''טור''' (שח) וה'''רמב"ם''' (שבת כה ט).
<BR/>גם ה'''מהרש"ל''' (בביאורו לסמ"ג, הובאו דבריו בבגדי ישע) הוכיח דלא כדברי המרדכי, וכן כתב ה'''בית חדש''' (ב) וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (שח א).
<BR/>גם ה'''מהרש"ל''' (בביאורו לסמ"ג, הובאו דבריו בבגדי ישע) הוכיח דלא כדברי המרדכי, וכן כתב ה'''בית חדש''' (ב) וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (שח א), וכן היא הסכמת הפוסקים.


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]