הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

נוספו 13 בתים ,  21:53, 21 במאי 2018
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
<BR/>וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".  
<BR/>וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".  


=== בזמן תשמיש ===
=== שיטת רש"י ותוספות ===
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שהטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שהטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק (כנראה כוונתם על ההבטחה לבנים).
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק (כנראה כוונתם על ההבטחה לבנים).


=== האם זהו חיוב או מעלה ===
=== שיטת הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט)
 
== האם זהו חיוב או מעלה ==
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הרמב"ם ==
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט)
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
[[קטגוריה: ברכות ה:]]
[[קטגוריה: ברכות ה:]]
[[קטגוריה: בית הבחירה פרק ז]]
[[קטגוריה: בית הבחירה פרק ז]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ג]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ג]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן רמ]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן רמ]]