הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

נוספו 105 בתים ,  12:25, 4 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
== בין צפון לדרום או בין מזרח למערב ==
== בין צפון לדרום או בין מזרח למערב ==
=== שיטת רש"י ודעימיה ===
=== שיטת רש"י ודעימיה ===
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.  
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות. וכן דעת ה'''מרדכי''' (ברכות א ח).
<BR/>כן כתב גם ה'''מעדני יום טוב''' על הרא"ש (ז), והוסיף שצריך דווקא שתהיה ראש המטה לצפון ומרגלותיה לדרום, שדווקא הרוח הצפונית החמה היא גורמת ללידת זכר, ושכן מוכח מהפסוק שהביאה הגמרא שמוזכר רק צפון ולא דרום. וכן הלשון 'בין צפון לדרום' משמע שהראש יהיה לצפון.
<BR/>כן כתב גם ה'''מעדני יום טוב''' על הרא"ש (ז), והוסיף שצריך דווקא שתהיה ראש המטה לצפון ומרגלותיה לדרום, שדווקא הרוח הצפונית החמה היא גורמת ללידת זכר, ושכן מוכח מהפסוק שהביאה הגמרא שמוזכר רק צפון ולא דרום. וכן הלשון 'בין צפון לדרום' משמע שהראש יהיה לצפון.


שורה 23: שורה 23:
=== רש"י וסייעתו ===
=== רש"י וסייעתו ===
ב'''רש"י''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שאיירי דווקא באשתו עמו שכתב שמפני ששכינה נמצאת במערב, נכון בשעת תשמיש להסב לרוחות אחרות.
ב'''רש"י''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שאיירי דווקא באשתו עמו שכתב שמפני ששכינה נמצאת במערב, נכון בשעת תשמיש להסב לרוחות אחרות.
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מעמיד דווקא באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק<ref>ה'''גר"א''' הסביר שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים, שזה מוכיח שאיירי באשתו עמו.</ref>.  
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מעמיד דווקא באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק<ref>ה'''גר"א''' הסביר שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים, שזה מוכיח שאיירי באשתו עמו.</ref>.  וכן כתב ה'''מרדכי''' (ברכות א ח).
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן.
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן.