הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

נוספו 210 בתים ,  13:15, 29 במאי 2018
שורה 20: שורה 20:
<BR/>מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב. וכתב ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] שהעולם נוהגים כדברי התוספות להקפיד בזה רק עם האישה, אבל זהו מפני שלא מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, אלא חד או תרי בדרא. וטוב להיזהר כדברי הרמב"ם.
<BR/>מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב. וכתב ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] שהעולם נוהגים כדברי התוספות להקפיד בזה רק עם האישה, אבל זהו מפני שלא מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, אלא חד או תרי בדרא. וטוב להיזהר כדברי הרמב"ם.


בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב בדעת הרמב"ם שכוונתו כמו שכתוב בזוהר, שראש המיטה ומרגלותיה יהיו בין מזרח למערב כך שהאדם נתון בין צפון לדרום, לפי שאם נאמר שיהיה האדם ראשו לצפון ומרגלותיו לדרום, יהיו אחוריו למזרח או למערב, שהרי אסור לשכב פרקדן אלא על אחד מצדדיו, ולפי שסתם אדם ישן ערום, הרי שערוותו כלפי שכינה ואסור כמו בעושה צרכיו. וזהו הטעם שהרמב"ם לא חילק בין אשתו עמו לאין אשתו עמו.  
בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב בדעת הרמב"ם, שכוונתו שראש המיטה ומרגלותיה יהיו בין מזרח למערב, כך שהאדם נתון בין צפון לדרום, לפי שאם נאמר שיהיה האדם ראשו לצפון ומרגלותיו לדרום, יהיו אחוריו למזרח או למערב, שהרי אסור לשכב פרקדן אלא על אחד מצדדיו, ולפי שסתם אדם ישן ערום, הרי שערוותו כלפי שכינה ואסור כמו בעושה צרכיו. וזהו הטעם שהרמב"ם לא חילק בין אשתו עמו לאין אשתו עמו. ועוד שסתם אדם מפיח בשנתו, ונמצא עושה כן כלפי שכינה ח"ו. ומזה הטעם חיבר הרמב"ם בין דין הישן לבין דין בית הכסא, שהוא אותו דין ואותו הטעם.


== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הירושלמי ==