הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

נוספו 546 בתים ,  10:16, 5 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||ברכות ה ב||בית בחירה ז ט|אורח חיים ג ו; רמ יז}}
{{מקורות||ברכות ה ב||בית בחירה ז ט|אורח חיים ג ו; רמ יז}}
הכיוון שבו צריך להניח את המטה וטעם הדבר, ואם זהו דווקא בשעת תשמיש או גם כאשר ישן לבד.
== סוגיית הגמרא ==
== סוגיית הגמרא ==
ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ברכות ה ב)] מובאים דברי אבא בנימין, המעיד על עצמו שכל ימיו היה מצטער על כך שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ברכות ה ב)] מובאים דברי אבא בנימין, המעיד על עצמו שכל ימיו היה מצטער על כך שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
שורה 11: שורה 12:
== בין צפון לדרום או בין מזרח למערב ==
== בין צפון לדרום או בין מזרח למערב ==
=== שיטת רש"י ודעימיה ===
=== שיטת רש"י ודעימיה ===
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.  
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות. וכן דעת ה'''מרדכי''' (ברכות א ח).
<BR/>כן כתב גם ה'''מעדני יום טוב''' על הרא"ש (ז), והוסיף שצריך דווקא שתהיה ראש המטה לצפון ומרגלותיה לדרום, שדווקא הרוח הצפונית החמה היא גורמת ללידת זכר, ושכן מוכח מהפסוק שהביאה הגמרא שמוזכר רק צפון ולא דרום. וכן הלשון 'בין צפון לדרום' משמע שהראש יהיה לצפון.
<BR/>כן כתב גם ה'''מעדני יום טוב''' על הרא"ש (ז), והוסיף שצריך דווקא שתהיה ראש המטה לצפון ומרגלותיה לדרום, שדווקא הרוח הצפונית החמה היא גורמת ללידת זכר, ושכן מוכח מהפסוק שהביאה הגמרא שמוזכר רק צפון ולא דרום. וכן הלשון 'בין צפון לדרום' משמע שהראש יהיה לצפון.


שורה 23: שורה 24:
=== רש"י וסייעתו ===
=== רש"י וסייעתו ===
ב'''רש"י''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שאיירי דווקא באשתו עמו שכתב שמפני ששכינה נמצאת במערב, נכון בשעת תשמיש להסב לרוחות אחרות.
ב'''רש"י''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שאיירי דווקא באשתו עמו שכתב שמפני ששכינה נמצאת במערב, נכון בשעת תשמיש להסב לרוחות אחרות.
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מעמיד דווקא באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק<ref>ה'''גר"א''' הסביר שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים, שזה מוכיח שאיירי באשתו עמו.</ref>.  
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מעמיד דווקא באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק<ref>ה'''גר"א''' הסביר שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים, שזה מוכיח שאיירי באשתו עמו.</ref>.  וכן כתב ה'''מרדכי''' (ברכות א ח).
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן.
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן.


שורה 39: שורה 40:
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] בדבריו.
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] בדבריו.


== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הזוהר והמקובלים ==
== שיטת הזוהר והמקובלים ==
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43168&st=&pgnum=5 (קיז א)], שהנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43168&st=&pgnum=5 (קיז א)], שהנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.
<BR/>ובתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=14 (ג ד"ה וכן משמע)] ביאר לדעת הזוהר, שצריך הראש להיות לצד מערב והרגלים לצד מזרח. ועל פי הפסוק 'שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני', צריך שיהיה האיש בצד דרום והאישה בצד צפון, וכך שמאלו של האיש תחת ראש האשה.
אמנם בשו"ת '''בנין של שמחה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=20&hilite= (ג)] כתב שמהזוהר מוכח שמדובר דווקא באשתו עמו (ודלא כהשב יעקב שאיירי אפילו לבד). והוסיף שגם לא מוכח מהזוהר כלל כמו שהבינו המג"א והשב יעקב, שהרי גם בזוהר כתוב 'בין צפון לדרום' וכלשון הגמרא, ואם כן שפיר יש לפרש כרש"י, שמרגלותיה וראשה לצפון ודרום. ובהמשך דבריו הוסיף [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=23 (ד"ה והנה זה רבות)], ששמע מ'''ר' חיים מוולאז'ין''' שכן אמר לו ה'''גר"א''' שאין הפשט בזוהר כמו שפירשו המקובלים והרמ"ע מפאנו, אלא שלא פירש לו הפירוש הנכון. וברור לו שהפירוש הוא בין צפון לדרום כפשוטו וכמ"ש רש"י.


בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=14 (ג ד"ה וכן משמע)] ביאר לדעת הזוהר, שצריך הראש להיות לצד מערב והרגלים לצד מזרח. ועל פי הפסוק 'שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני', צריך שיהיה האיש בצד דרום והאישה בצד צפון, וכך שמאלו של האיש תחת ראש האשה.
<BR/>בשו"ת '''בנין של שמחה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=20&hilite= (ג)] כתב שמהזוהר מוכח שמדובר דווקא באשתו עמו (ודלא כהשב יעקב שאיירי אפילו לבד). והוסיף שגם לא מוכח מהזוהר כלל כמו שהבינו המג"א והשב יעקב, שהרי גם בזוהר כתוב 'בין צפון לדרום' וכלשון הגמרא, ואם כן שפיר יש לפרש כרש"י, שמרגלותיה וראשה לצפון ודרום. ובהמשך דבריו הוסיף [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=23 (ד"ה והנה זה רבות)], ששמע מ'''ר' חיים מוולאז'ין''' שכן אמר לו ה'''גר"א''' שאין הפשט בזוהר כמו שפירשו המקובלים והרמ"ע מפאנו, אלא שלא פירש לו הפירוש הנכון. וברור לו שהפירוש הוא בין צפון לדרום כפשוטו וכמ"ש רש"י.
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' הזכיר הלכה זו של כיוון המיטה פעמיים. פעם אחת בהלכות השכמת הבוקר (אורח חיים ג ו), שם כתב שאסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו, ושנכון להיזהר אף כשאין אשתו עמו. וכן להלן בהלכות צניעות (אורח חיים רמ יז), כתב שמטה שישן בה עם אשתו צריך שתהיה ראשה ומרגלותיה כלפי צפון ודרום.
ה'''שלחן ערוך''' הזכיר הלכה זו של כיוון המיטה פעמיים. פעם אחת בהלכות השכמת הבוקר (אורח חיים ג ו), שם כתב שאסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו, ושנכון להיזהר אף כשאין אשתו עמו. וכן להלן בהלכות צניעות (אורח חיים רמ יז), כתב שמטה שישן בה עם אשתו צריך שתהיה ראשה ומרגלותיה כלפי צפון ודרום.
שורה 53: שורה 53:
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.  
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.  


ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] הביא דברי הזוהר והרמ"ע מפאנו, אך כתב שטוב יותר לכתחילה לנהוג כהשלחן ערוך<ref>כוונתו כפי שפירש בסי' ר"מ, וכשיטת רש"י והלחם חמודות, שהרי מדברי השו"ע כאן אין הכרע כנ"ל.</ref>, מפני דברי ה'בנין של שמחה' הנ"ל בשם הגר"א, שכוונת הזוהר היא כהגמרא.
ב'''ערוך השלחן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7705&st=&pgnum=9 (ג יג)] כתוב שלא נהגו להיזהר בדבר זה, מפני שתופסים כהטור לדינא שאין זו אלא מעלה, ועוד כיון שיש מחלוקת מה הכוונה בין צפון לדרום, שוב אין הכרע בדבר.
<BR/>אמנם ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] כתב שטוב יותר לכתחילה לנהוג כהשלחן ערוך<ref>כוונתו כפי שפירש בסי' ר"מ, וכשיטת רש"י והלחם חמודות, שהרי מדברי השו"ע כאן אין הכרע כנ"ל.</ref>, מפני דברי ה'בנין של שמחה' הנ"ל בשם הגר"א, שגם כוונת הזוהר היא כהגמרא.


=== ראשו לצפון דווקא ===
=== ראשו לצפון דווקא ===