הבדלים בין גרסאות בדף "כחל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 271 בתים ,  18:18, 15 בנובמבר 2021
אין תקציר עריכה
(6 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב}}
{{לשכתב}}
{{איחוד|כחל|טיוטה:כחל}}
{{מקורות||חולין קט א, חולין צז ב, חולין צד ב, חולין קיא א|||יורה דעה צ}}
{{מקורות||חולין קט א, חולין צז ב, חולין צד ב, חולין קיא א|||יורה דעה צ}}


הכחל הינו עטין הבהמה אך אינו חלק שגרתי מבשר הבהמה מכיוון שבכחל ישנה בעיה טבעית הכחל הוא בעצם בשר הבהמה אך גם נוסע את חלב הבהמה ולכן טמון בבשרו של הכחל חלב.  
הכחל הינו עטין הבהמה, אך אינו חלק שגרתי מבשר הבהמה, מכיוון שבכחל ישנה בעיה טבעית, הכחל הוא בעצם בשר הבהמה, אך גם נושא את חלב הבהמה, ולכן טמון בבשרו של הכחל חלב. ומצינו בש"ס ובפוסקים שאלות רבות האם מותר לאוכלו, וכן מה היא צורת אכילתו וכו'.
ומצינו בש"ס ובפוסקים שאלות רבות האם מותר לאוכלו, וכן מה היא צורת אכילתו וכו'.


==דרך הכשרת הכחל==
==דרך הכשרת הכחל==
שורה 85: שורה 85:
'''המשך השו"ע סעיף א'''' - בין כך ובין כך אם נפלה לקדרה אחרת אוסר אותה ומשערין בשישים כבראשונה שהכחל עצמו שנתבשל נעשה כחתיכה האסורה ואין משערין בו אלא כמו שהוא בעת שנתבשל לא כמו שהיה בשעה שנפל.
'''המשך השו"ע סעיף א'''' - בין כך ובין כך אם נפלה לקדרה אחרת אוסר אותה ומשערין בשישים כבראשונה שהכחל עצמו שנתבשל נעשה כחתיכה האסורה ואין משערין בו אלא כמו שהוא בעת שנתבשל לא כמו שהיה בשעה שנפל.


==  
==נושא ד'. האם יש חנ"נ בבב"ח מדרבנן ? (ראיית הט"ז). ==
נושא ד'. האם יש חנ"נ בבב"ח מדרבנן ? (ראיית הט"ז). ==




שורה 97: שורה 96:
והרשב"א סובר שכאשר הכחל בפעם הראשונה התבשל בפחות מ60 הוא נהיה חנ"נ מן הדין ובפעם השניה אינו מצטרף ל60 וכך פסק הרמ"א כאן.  
והרשב"א סובר שכאשר הכחל בפעם הראשונה התבשל בפחות מ60 הוא נהיה חנ"נ מן הדין ובפעם השניה אינו מצטרף ל60 וכך פסק הרמ"א כאן.  
דברי הרמ"א -  דאם נפל תחילה לקדרה שאין בה שישים ונאסר הכחל אם נפל אחר כך לקדרה אחרת אין הכחל מצטרף לשישים (טור בשם הרשב"א וד"ע לר"ן דלא כב"י לר"ן)
דברי הרמ"א -  דאם נפל תחילה לקדרה שאין בה שישים ונאסר הכחל אם נפל אחר כך לקדרה אחרת אין הכחל מצטרף לשישים (טור בשם הרשב"א וד"ע לר"ן דלא כב"י לר"ן)


== נושא ה'. מנהג העולם בבישול הכחל עם בשר. ==
== נושא ה'. מנהג העולם בבישול הכחל עם בשר. ==
שורה 122: שורה 120:
   
   
'''ובדיעבד:''' שבישלו בפני עצמו וקרעו שתי וערב וטיחה בכותל יש להתיר.
'''ובדיעבד:''' שבישלו בפני עצמו וקרעו שתי וערב וטיחה בכותל יש להתיר.
'''הרש"ל'''- אוסר אפילו בדיעבד.
'''הרש"ל'''- אוסר אפילו בדיעבד.{{הערה|כ"כ ט"ז בדעתו אך לש"ך לא חולק בזה}}
 


== נושא ו' . עשיית פשטידת כחל. ==
== נושא ו' . עשיית פשטידת כחל. ==
שורה 148: שורה 145:
יש מחמירים שלא לאפות פשטידת כחל עם של בשר בתנור קטן, רק יש להניח אחד בפי התנור  
יש מחמירים שלא לאפות פשטידת כחל עם של בשר בתנור קטן, רק יש להניח אחד בפי התנור  
(ת"ה סי' קפ"ב). וטוב להזהר לכתחילה כי אינו אלא חומרא בעלמא. (ב"י וארוך)
(ת"ה סי' קפ"ב). וטוב להזהר לכתחילה כי אינו אלא חומרא בעלמא. (ב"י וארוך)
נושא ז' . מנהג צליית הכחל לבדו.
==נושא ז' . מנהג צליית הכחל לבדו.==


שו"ע (לעיל) : לכתחילה - קריעה מועטת (רק כדי להסיר את החלב המרובה כי אין האש שורפת אלא חלב מועט, ב"י ע"פ הרמב"ם).  
שו"ע (לעיל) : לכתחילה - קריעה מועטת (רק כדי להסיר את החלב המרובה כי אין האש שורפת אלא חלב מועט, ב"י ע"פ הרמב"ם).  
שורה 202: שורה 199:
   
   
'''מהרש"ל''' – אם נצלה כל צורכו אפילו ללא קריעה כלל מותר לכתחילה לחותכו עם סכין בשרית ואם לא נצלה כל צורכו אז צריך קריעה וכו' לכתחילה.
'''מהרש"ל''' – אם נצלה כל צורכו אפילו ללא קריעה כלל מותר לכתחילה לחותכו עם סכין בשרית ואם לא נצלה כל צורכו אז צריך קריעה וכו' לכתחילה.
נושא י' האם מותר לאכול את הכחל בכלי בשרי ?
==נושא י' האם מותר לאכול את הכחל בכלי בשרי ?==


'''המשך השו"ע סעיף ג'''' - וכן הדין לאכול זה בכלי שאכלו בו זה...
'''המשך השו"ע סעיף ג'''' - וכן הדין לאכול זה בכלי שאכלו בו זה...
שורה 211: שורה 208:
בסעיף ב' הרמ"א אוסר כחל שנצלה עם בשר ללא קריעה וטיחה (כשיטת התוס' והרא"ש) אפילו בדיעבד וא"כ גם לתיתו בכלי עם בשר אחר היה ראוי לאסור אף בדיעבד ?  
בסעיף ב' הרמ"א אוסר כחל שנצלה עם בשר ללא קריעה וטיחה (כשיטת התוס' והרא"ש) אפילו בדיעבד וא"כ גם לתיתו בכלי עם בשר אחר היה ראוי לאסור אף בדיעבד ?  
וצ"ל- שדווקא שבא לצלותו ולא עשה קריעה וכו' יש בו הרבה חלב ולכן אם צלאו עם בשר אחר יאסר הבשר מריבוי החלב שהיה בכחל אך אחרי הצליה רק לכתחילה אסור שמא עדיין נשאר חלב אך בדיעבד סמכינן שהצלייה עצמה שרפה את כל החלב שנשאר
וצ"ל- שדווקא שבא לצלותו ולא עשה קריעה וכו' יש בו הרבה חלב ולכן אם צלאו עם בשר אחר יאסר הבשר מריבוי החלב שהיה בכחל אך אחרי הצליה רק לכתחילה אסור שמא עדיין נשאר חלב אך בדיעבד סמכינן שהצלייה עצמה שרפה את כל החלב שנשאר


== נושא י"א שפוד. ==
== נושא י"א שפוד. ==
שורה 260: שורה 256:


[[קטגוריה:בשר בחלב]]
[[קטגוריה:בשר בחלב]]
[[קטגוריה:יורה דעה סימן צ]]
[[קטגוריה:חולין קט.]]
[[קטגוריה:חולין קט:]]
[[קטגוריה:חולין קי.]]
391

עריכות

תפריט ניווט