הבדלים בין גרסאות בדף "כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה"

אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:


=== הרצאת מעות כנגד נר חנוכה ===
=== הרצאת מעות כנגד נר חנוכה ===
בהמשך ה'''גמרא''' (כב א) מביאה דברי רב יהודה שאסור להרצות מעות כנגד נר חנוכה. ומסבירה הגמרא, שאף שנר חנוכה אין בו קדושה, מ"מ האיסור הוא כדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו, וכשם שאומרת הברייתא לגבי [[כיסוי הדם]], ש[[אסור לכסותו ברגל]] כדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו.
בהמשך ה'''גמרא''' (כב א) מביאה דברי רב יהודה שאסור להרצות מעות כנגד נר חנוכה. ומביאה הגמרא תמיהת שמואל על דבריו, וכי נר קדושה יש בו? למה שיהיה אסור להרצות מעות כנגדו. ומתרץ שם רב יוסף  שאף שנר חנוכה אין בו קדושה, מ"מ האיסור בזה הוא כדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו, וכשם שאומרת הברייתא לגבי [[כיסוי הדם]], ש[[אסור לכסותו ברגל]] כדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו.
<BR/>בגמרא לא מבואר אם שמואל הסכים לתשובת רב יוסף וחזר בו או לא.
 
== אילו תשמישים אסורים לאור הנר ==
===שיטת בעל המאור ===
כתב '''בעל המאור''' (ט א) שיש חילוק בין הסוגיות. שלפי ר' זירא בשם רב (או רב מתנה) שאסור להשתמש לאורה, כוונתו לאסור בכל סוגי התשמישים, אפילו תשמישי מצוה ותשמישי קדושה. אמנם, רב יהודה שאוסר להרצות מעות כנגד נר חנוכה, לא כלול באיסור אלא תשמיש רשות ושל חול, אבל תשמיש של מצוה וקדושה מותר.