הבדלים בין גרסאות בדף "כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה"

אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
== אילו תשמישים אסורים לאור הנר ==
== אילו תשמישים אסורים לאור הנר ==
===שיטת בעל המאור ===
===שיטת בעל המאור ===
כתב '''בעל המאור''' (ט א) שיש חילוק בין הסוגיות. שלפי ר' זירא בשם רב (או רב מתנה) שאסור להשתמש לאורה, כוונתו לאסור בכל סוגי התשמישים, אפילו תשמישי מצוה ותשמישי קדושה. אמנם, רב יהודה שאוסר להרצות מעות כנגד נר חנוכה, לא כלול באיסור אלא תשמיש רשות ושל חול, אבל תשמיש של מצוה וקדושה מותר.
כתב '''בעל המאור''' (ט א) שיש חילוק בין הסוגיות. שלפי ר' זירא בשם רב (או רב מתנה) שאסור להשתמש לאורה, כוונתו לאסור בכל סוגי התשמישים, אפילו תשמישי מצוה ותשמישי קדושה. אמנם, רב יהודה שאוסר להרצות מעות כנגד נר חנוכה, לא כלול באיסור אלא תשמיש רשות ושל חול, אבל תשמיש של מצוה וקדושה מותר. וכתב בעה"מ שכן הלכה, שמותר להשתמש בנר חנוכה תשמיש של מצוה, אבל תשמיש רשות אסור משום בזויי מצוה. ומ"מ צריך נר אחרת להשתמש לאורה כדברי רבא, מפני הרואים שלא יאמרו לצרכו הוא מדליקה.
 
=== שיטת הרמב"ו במלחמות וסייעתו ===
ה'''רמב"ן''' במלחמות (ט א) חלק על בעה"מ וכתב שמה שאסר רב אסי להרצות מעות כנגד הנר, אין לדייק מזה שתשמיש מצוה מותר, אלא רבותא קאמר, שאפילו תשמיש עראי כמו הרצאת מעות שאינו דורש אלא עיון קל אסור, וכל שכן תשמיש אחר אפילו של מצוה וקדושה. וגם שמואל לא חלק אלא על הרצאת מעות לפי שאינו תשמיש גמור אלא הנאה בלבד, אבל שאר תשמישים גם הוא מודה דאסור.