הבדלים בין גרסאות בדף "טעות בתפילות שבת"

נוספו 314 בתים ,  13:10, 20 בינואר 2016
שורה 25: שורה 25:
שאם אמר רק תיבת 'אתה' ולא המשיך 'חונן', האם נחשב לו לתפילת שבת שהרי גם תפילת ערבית מתחילה 'אתה קידשת' ומנחה מתחילה 'אתה אחד', וא"כ אינו צריך להשלים אתה חונן, אלא מיד להמשיך בתפילת שבת, או שנחשב לו הדבר לתפילה של חול שצריך לגמור את הברכה. והשיב שתלוי הדבר בכוונתו, שאם שכח שהוא שבת והתחיל תיבת 'אתה' צריך לסיים הברכה, אבל אם ידע שהוא שבת, ורק לשונו הכשילתו לקרוא כהרגלו ביום חול, אין זו טעות ולא חשיב כטעה בשל חול, ולכן ימשיך בתפילת שבת. וכתב שם שאפילו אם הוא בתפילת שחרית המתחלת 'ישמח משה', לא יסיים ברכת אתה חונן, כיון שנחשבת לו מילת 'אתה' כ[[#החליף תפילות שבת של זו בזו|טועה בתפילות שבת ומחליף בין זו לזו]] שאינו גומר הברכה.
שאם אמר רק תיבת 'אתה' ולא המשיך 'חונן', האם נחשב לו לתפילת שבת שהרי גם תפילת ערבית מתחילה 'אתה קידשת' ומנחה מתחילה 'אתה אחד', וא"כ אינו צריך להשלים אתה חונן, אלא מיד להמשיך בתפילת שבת, או שנחשב לו הדבר לתפילה של חול שצריך לגמור את הברכה. והשיב שתלוי הדבר בכוונתו, שאם שכח שהוא שבת והתחיל תיבת 'אתה' צריך לסיים הברכה, אבל אם ידע שהוא שבת, ורק לשונו הכשילתו לקרוא כהרגלו ביום חול, אין זו טעות ולא חשיב כטעה בשל חול, ולכן ימשיך בתפילת שבת. וכתב שם שאפילו אם הוא בתפילת שחרית המתחלת 'ישמח משה', לא יסיים ברכת אתה חונן, כיון שנחשבת לו מילת 'אתה' כ[[#החליף תפילות שבת של זו בזו|טועה בתפילות שבת ומחליף בין זו לזו]] שאינו גומר הברכה.
<BR/>וב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) העתיק דבריו, ופסקם ב'''שלחן ערוך''' (ג), וראה ב'''ביאור הגר"א''' (ג) שביאר שהחילוק הוא בין חיסרון כוונה לכוונה לדבר אחר.  
<BR/>וב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) העתיק דבריו, ופסקם ב'''שלחן ערוך''' (ג), וראה ב'''ביאור הגר"א''' (ג) שביאר שהחילוק הוא בין חיסרון כוונה לכוונה לדבר אחר.  
 
<BR/>אבל כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שלפי מה שקיי"ל בסימן רט שאין הכוונה לדבר אחר מפסידה את הברכה, ודלא כדברי תה"ד, א"כ אפילו אם היה סבור שהוא חול, אם אמר רק מילת 'אתה' יסיים 'אתה קדשת' (בערבית) או 'אתה אחד' (במנחה), ורק בשחרית שצריך לומר 'ישמח משה' אם התחיל מילת 'אתה' על דעת תפילת חול, יסיים אתה חונן. וכתב שזה דלא כה'''לבוש''' שהעתיק דברי התה"ד כהווייתם.
כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאפילו אם היה סבור שהוא חול, אם אמר רק מילת 'אתה' יסיים 'אתה קידשת' (בערבית) או 'אתה אחד' (במנחה),  לפי שקיי"ל בסימן רט שאין הכוונה לדבר אחר מפסידה, ורק בשחרית שצריך לומר 'ישמח משה' אם התחיל מילת 'אתה' על דעת תפילת חול, יסיים אתה חונן. אבל ב'''אליה רבה''' חלק עליו (ה) וכתב שאין כן פשט השלחן ערוך, וגם בבית יוסף כתב להדיא דלא כן. וכן נראה שדעת ה'''גר"א''' כהאליה רבה. וראה גם במחצית השקל שיישב דברי המגן אברהם. וה'''משנה ברורה''' הכריע כהמגן אברהם, שכן גם דעת ה'''פרי מגדים''' ו'''דרך החיים'''.
<BR/>אבל ב'''אליה רבה''' (ה) חלק על המג"א וכתב שאין כן פשט השלחן ערוך, וגם בבית יוסף כתב להדיא דלא כן. וכן השיג עליו ב'''תוספת שבת'''[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=61 (ד)], וכן נראה שדעת ה'''גר"א''' כהאליה רבה. וראה גם ב'''מחצית השקל''' שכתב לבאר דעת המגן אברהם. <BR/>
וה'''משנה ברורה''' הכריע כהמגן אברהם, לפי שכן גם דעת ה'''פרי מגדים''' ו'''דרך החיים'''.


==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==
==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==