הבדלים בין גרסאות בדף "טעות בתפילות שבת"

נוספו 736 בתים ,  17:17, 19 בינואר 2016
שורה 21: שורה 21:
אבל ראה ב'''מאירי''' (כא א ד"ה מי שהיה) שכתב להדיא כדעת שה"ג, שאף שהלכה כרוב הפוסקים שאמרו שבמוסף יש להפסיק באמצע ברכה, מכל מקום אם נזכר באמצע אתה חונן, אף במוסף יגמור את הברכה, והביא לזה סמך מהירושלמי הנ"ל, וכן היא גם דעת ה'''רא"ה'''.
אבל ראה ב'''מאירי''' (כא א ד"ה מי שהיה) שכתב להדיא כדעת שה"ג, שאף שהלכה כרוב הפוסקים שאמרו שבמוסף יש להפסיק באמצע ברכה, מכל מקום אם נזכר באמצע אתה חונן, אף במוסף יגמור את הברכה, והביא לזה סמך מהירושלמי הנ"ל, וכן היא גם דעת ה'''רא"ה'''.


===התחיל 'אתה חונן' אף שידע שהוא שבת===
===התחיל תיבת 'אתה' בלבד===
נשאל בעל '''תרומת הדשן''' (א יד) שאם אמר רק תיבת 'אתה' ולא המשיך 'חונן', האם נחשב לו לתפילת שבת שהרי גם תפילת ערבית מתחילה 'אתה קידשת' ומנחה מתחילה 'אתה אחד', וא"כ אינו צריך להשלים אתה חונן, אלא מיד להמשיך בתפילת שבת, או שנחשב לו הדבר לתפילה של חול שצריך לגמור את הברכה. והשיב שתלוי הדבר בכוונתו, שאם שכח שהוא שבת והתחיל תיבת 'אתה' צריך לסיים הברכה, אבל אם ידע שהוא שבת, ורק לשונו הכשילתו לקרוא כהרגלו ביום חול, אין זו טעות ולא חשיב כטעה בשל חול, ולכן ימשיך בתפילת שבת. וכתב שם שאפילו אם הוא בתפילת שחרית המתחלת 'ישמח משה', לא יסיים ברכת אתה חונן, כיון שנחשבת לו מילת 'אתה' כ[[טועה בתפילות שבת ומחליף בין זו לזו]] שאינו גומר הברכה.
נשאל בעל '''תרומת הדשן'''[http://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=1835# יד] [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45311&st=&pgnum=29 (א יד)]
שאם אמר רק תיבת 'אתה' ולא המשיך 'חונן', האם נחשב לו לתפילת שבת שהרי גם תפילת ערבית מתחילה 'אתה קידשת' ומנחה מתחילה 'אתה אחד', וא"כ אינו צריך להשלים אתה חונן, אלא מיד להמשיך בתפילת שבת, או שנחשב לו הדבר לתפילה של חול שצריך לגמור את הברכה. והשיב שתלוי הדבר בכוונתו, שאם שכח שהוא שבת והתחיל תיבת 'אתה' צריך לסיים הברכה, אבל אם ידע שהוא שבת, ורק לשונו הכשילתו לקרוא כהרגלו ביום חול, אין זו טעות ולא חשיב כטעה בשל חול, ולכן ימשיך בתפילת שבת. וכתב שם שאפילו אם הוא בתפילת שחרית המתחלת 'ישמח משה', לא יסיים ברכת אתה חונן, כיון שנחשבת לו מילת 'אתה' כ[[#החליף תפילות שבת של זו בזו|טועה בתפילות שבת ומחליף בין זו לזו]] שאינו גומר הברכה.
<BR/>וב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) העתיק דבריו, ופסקם ב'''שלחן ערוך''' (ג), וראה ב'''ביאור הגר"א''' (ג) שביאר שהחילוק הוא בין חיסרון כוונה לכוונה לדבר אחר.  
<BR/>וב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) העתיק דבריו, ופסקם ב'''שלחן ערוך''' (ג), וראה ב'''ביאור הגר"א''' (ג) שביאר שהחילוק הוא בין חיסרון כוונה לכוונה לדבר אחר.  


כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאפילו אם היה סבור שהוא חול, אם אמר רק מילת 'אתה' יסיים 'אתה קידשת' (בערבית) או 'אתה אחד' (במנחה), ורק בשחרית שצריך לומר 'ישמח משה' נחשב שדיבר שלא כהוגן.
כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאפילו אם היה סבור שהוא חול, אם אמר רק מילת 'אתה' יסיים 'אתה קידשת' (בערבית) או 'אתה אחד' (במנחה),  לפי שקיי"ל בסימן רט שאין הכוונה לדבר אחר מפסידה, ורק בשחרית שצריך לומר 'ישמח משה' אם התחיל מילת 'אתה' על דעת תפילת חול, יסיים אתה חונן. אבל ב'''אליה רבה''' חלק עליו (ה) וכתב שאין כן פשט השלחן ערוך, וגם בבית יוסף כתב להדיא דלא כן. וכן נראה שדעת ה'''גר"א''' כהאליה רבה. וראה גם במחצית השקל שיישב דברי המגן אברהם. וה'''משנה ברורה''' הכריע כהמגן אברהם, שכן גם דעת ה'''פרי מגדים''' ו'''דרך החיים'''.


==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==
==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==