הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:לפני עיוור לא תתן מכשול"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(טיוטה)
(טיוטה)
שורה 1: שורה 1:
ותמה שם המנח"ח דהלא אין מקרא יוצא מידי פשוטו (שבת סג.), ומביא מהמשנה למלך (מלו"ל ד' ו') שכתב בשם כנה"ג שקי"ל שאין בלפנ"ע איסור במכשול ממש, משום דאתקש לחרש (שלאו דוקא), וגם דכתיב ויראת מאלוקיך, וא"כ ע"כ שאי"ז כפשוטו. ובאמת בראעה"ת (פר' קדושים) כתב ג"כ שהמקור שאין לפנ"ע בכפשוטו הוא משום דאתקש לחרש, אך בספר 'קרבן אהרן' שם דחה דבריו, וכן לגבי הדרשה מ'ויראת' (שכ"כ גם בכלי יקר ובגור אריה שם), בהג' הגרי"פ פערלא לרס"ג (לאוין נ"ה, ח"ב דף נ"ד ע"ב) כתב ע"ז ששייך ציווי 'ויראת' כגון אם מפיל כביכול שלא בכוונה. (ואגב, עי' לשון החזו"א ביו"ד סי' סאות ו' "דקים להו לחז"ל").  
===מקור האיסור פירושו וגדרו===
כתוב בתורה "ולפני עור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט י"ד), ואיתא בספרא (פר' ב' פיס' י"ד) "לפני סומא בדבר, היה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו, אל יאמר אדם לחברו מכור שדך וקח חמור והוא עוקף עליו ונוטלה ממנו"{{הערה|בסהלרס"ג לא כתב זאת, ובהגהות הגרי"פ פערלא לרס"ג (ח"ב, בסוף ל"ת נ"ה) מסביר דס"ל דעצה רעה נכלל באיסור אונאת דברים, וכמ"ש בספרא פרשת בהר (פר' ד', וצע"ק שסותר ללעיל) ורש"י עה"ת שם (עה"פ לא תונו איש את עמיתו).  אמנם בתוספתא (ב"מ ג יג) ובגמ' (שם נ"ח) ל"ג בברייתא של אונאת דברים את איסור עצה רעה.}}.
'''האם יש איסור מיוחד בנתינת מכשול פיזי לפני עור ממש:'''


ובהגהות הגרי"פ פערלא לרס"ג (לאוין נ"ה) מביא מהב"ח (יו"ד של"ד) שלראב"ד (ת"ת פ"ו הי"ד) אין איסור בשׂם מכשול ממש, ועי' לשון הרמב"ם בסה"מ (לאוין רצ"ט) "ופשטיה דקרא כמו שזכרנו תחילה". ועבמנח"ח שם ובהגהות מכו"י שם.  ועי' בספר חסידים (אות ת"צ), וצ"ע שם.  
במנחת חינוך (רל"ב ה') מדייק מספר החינוך שאין איסור בנותן מכשול לפני עור, כי החינוך כותב דלפנהוי לאו שאין בו מעשה. אפשר גם לדייק כך מ"שם המצוה" שהעניק בעל החינוך לדין זה: "שלא להכשיל תם בדרך", ולשון 'תם' כוללת רק עני בדעת ולא סומא.  
ועי' בחזו"א (שביעית י"ב ט', ד"ה ונראה), שמשמע שאיסור לפנ"ע הוא גם בכפשוטו, והובאו דבריו לקמן באות י"ד, וע"ע במשך חכמה ובתורה תמימה עה"ת (ויקרא שם) שכתבו דאין מקרא יוצא מידי פשוטו, והגאון ר' אשר וייס שליט"א הביא גם מספר חסידים (אות תרע"ג) שאסור למוכה שחין לרחוץ במרחץ דרבים משום לפנ"ע.  ולכאו' גם מחי' הרמ"ה ב"ב (פ"ב אות ק"ז) שאומר שמקור האיסור להזיק הינו מלאו דלפנ"ע, רואים שיש בזה איסור זה. (שו"ר דכך דייק בקובץ שיעורים ב"ב אות ע"ז. ועיין בזה עוד מקורות ב'קהלות יעקב' ריש מס' ב"ק, ולשון הרמ"ה "אי משום לפנ"ע אי משום ואהבת לרעך כמוך").  אמנם ב'קונטרסי שיעורים' להגרי"ז גוסטמאן (ב"ב, נושא ט' שיעור א' אות ד'), הסביר את הרמ"ה דר"ל שיש לפנ"ע משום שהכשיל עצמו. ועל"ק אות ל'. 
 
ובמשנה למלך (הל' רוצח ושמיה"נ ב' ב') כתב: "ואיסור זה דמקלקל ברה"ר פשיטא דהוי מדרבנן". ובקוב"ש (שם ע"ו) הקשה ע"ד מהרמ"ה הנ"ל, וחולק שם על המשל"מ ופשיטא ליה לגרא"ו שיש איסור דאורייתא בכריית בור. וכן כתב גם הגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"א סי' ג').  ובנוב"י (קמא, אה"ע ע) ג"כ הקשה על דברי המשל"מ שלכאו' כריית בור ה"ז כמזיק בידיים , (והגריפ"פ על הרס"ג ח"ב דף נ"ה תמה ע"ז),  וכן במגיה בתשו' בשמים ראש (סי' י"ח) תמה ע"ד מגמ' בזבחים ס"ו, (והגריפ"פ שם כתב ע"ז שהגמ' שם למ"ד 'כל המותרים לקלקל והזיקו פטורין מלשלם'),  והגריפ"פ (שם) כתב על דברי המשל"מ שיש איסור דאו' משום הפס' של מעקה ו'לא תשים דמים' עי' בפתיחה. וכך גם הביא בקה"י (ב"ק ריש סי' א') מהמשך חכמה, שבור ברה"ר נלמד מלפנ"ע וברה"י נלמד מלא תשים דמים. (ועוי"ל שיהא איסור דאורייתא בכריית בור ברה"ר משום שהסברא נותנת שמעשה זה הינו בלתי ראוי, עי' בזה בשו"ת אבניו"ד סי' ש"ו אות י"ז, אם כי עיי"ש שאיסור מסברא לא מאפשר לבי"ד להוציא ממון. ועי' בהקדמת ר' נסים גאון לש"ס ובספר חובות הלבבות שכבר כתבו את יסוד זה של האבנ"ז).  אמנם במנחת אשר (ויקרא ל"ט ב') הסביר את דעת המשנה למלך, דסשאין איסור בעצם החפירה, משום שיכול לכסות.
ולעצם הדין כתב במנחת חינוך שאסור משום הפסוק של "ארור משגה עור בדרך", ופסוק זה כן מיירי במכשיל ממש, {{הערה|ויכול להיות איסור בלי שיהא "לאו", עיין כעי"ז במנחמצוה פ', ועי' סהמ"צ שרש ט' ובספר 'מעלות התורה' לר' אברהם אחי הגר"א ובספר 'עבד המלך' (הומינר). וכעיבתוס' סוכה מ:}}, אמנם המשנה למלך (מלוד' ו', ד"ה כתב הרב) אומר שאולי גם פסוק זה מדבר רק על עצה רעה או הכשלה באיסור.  
והנה, בגמ' (ע"ז ט"ו) איתא שאסור למכור לגויים כלי זיין משום לפנ"ע, וכ"פ הרמב"ם בפי"ב מהל' רוצח, ולכאו' ה"ז כמו שימת מכשול פיזי לפני עור, ועי' גם בתוס' (דף כא.) ד"ה אלפני, בתי' השני, "א"נ, כיון דאיסור שכונה (הוא כדי) שלא יבוא היזק לישראל, קרי ליה מכשול לפני עור", ומשמע לכאו' שיש לפנ"ע בכפשוטו, ודוק היטב, אמנם י"ל שזה דין דרבנן ו'משום' לפנ"ע, ולכן קוראים לזה בגמ' כך. (ולרמ"ה שמקור איסור ההיזק הוא מפס' זה, מובן יותר מדוע קוראים לזה כך).  
 
שו"ר, לעצם הדין, בסהמ"צ לרמב"ם (ל"ת רצ"ח) שכתב "הזהירנו מהניח המוקשים והמכשולות בארצנו ובבתינו... ולא תשים דמים בביתך...", וכן כתב בחלק העשין (קפ"ד) במצוות מעקה: "הוא שציוונו להסיר המכשולים והסכנות מכל מושבותינו... ועשית מעקה לגגך...", ואם צריך להסיר, כ"ש שלא לשים, אך עי' מש"כ בפתיחה שאי"ז מדין לפנ"ע ושיש נפק"מ בזה.
 
וישנו דין שלישי הכלול בלאו זה (שעליו נסוב עיקר חיבורנו), והוא שלא להכשיל אחר באיסור. ובטעם הדבר כתב החינוך (מצוה רל"ב) "שהוא מביא אותו שיתפתה בזולת זה לעבור פעמים אחרים עוד", וע"ע לקמן בסוף אות ד', משכ"ש שם מפיה"מ בשביעית.  ובשע"ת לרבינו יונה (שער ג' אות נ"ב) מוסיף, שנכלל בלאו זה שלא יורה שלא כדת וכו', ע"ש, וע"ע ברמב"ם (ת"ת ה' ד') ולקמן אות כ"ב.
 
*נתן מכשול ולא נכשלו
*חיוב מלקות
*ערבות, תוכחה, מעקה, ולא תשים דמים - מול "לפני עור"
 
*האם איסור לפנ"ע הינו איסור עצמי או שמא סניף לעבירת המכשול
 
והאם המכשיל אחר, נחשב כאילו עשה בעצמו את האיסור, בישראל ובגוי

גרסה מ־17:14, 13 באוקטובר 2021

מקור האיסור פירושו וגדרו

כתוב בתורה "ולפני עור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט י"ד), ואיתא בספרא (פר' ב' פיס' י"ד) "לפני סומא בדבר, היה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו, אל יאמר אדם לחברו מכור שדך וקח חמור והוא עוקף עליו ונוטלה ממנו"[1].

האם יש איסור מיוחד בנתינת מכשול פיזי לפני עור ממש:

במנחת חינוך (רל"ב ה') מדייק מספר החינוך שאין איסור בנותן מכשול לפני עור, כי החינוך כותב דלפנ"ע הוי לאו שאין בו מעשה. אפשר גם לדייק כך מ"שם המצוה" שהעניק בעל החינוך לדין זה: "שלא להכשיל תם בדרך", ולשון 'תם' כוללת רק עני בדעת ולא סומא.

ולעצם הדין כתב במנחת חינוך שאסור משום הפסוק של "ארור משגה עור בדרך", ופסוק זה כן מיירי במכשיל ממש, [2], אמנם המשנה למלך (מלו"ל ד' ו', ד"ה כתב הרב) אומר שאולי גם פסוק זה מדבר רק על עצה רעה או הכשלה באיסור.


  • נתן מכשול ולא נכשלו
  • חיוב מלקות
  • ערבות, תוכחה, מעקה, ולא תשים דמים - מול "לפני עור"
  • האם איסור לפנ"ע הינו איסור עצמי או שמא סניף לעבירת המכשול

והאם המכשיל אחר, נחשב כאילו עשה בעצמו את האיסור, בישראל ובגוי

  1. ^ בסה"מ לרס"ג לא כתב זאת, ובהגהות הגרי"פ פערלא לרס"ג (ח"ב, בסוף ל"ת נ"ה) מסביר דס"ל דעצה רעה נכלל באיסור אונאת דברים, וכמ"ש בספרא פרשת בהר (פר' ד', וצע"ק שסותר ללעיל) ורש"י עה"ת שם (עה"פ לא תונו איש את עמיתו). אמנם בתוספתא (ב"מ ג יג) ובגמ' (שם נ"ח) ל"ג בברייתא של אונאת דברים את איסור עצה רעה.
  2. ^ ויכול להיות איסור בלי שיהא "לאו", עיין כעי"ז במנח"ח מצוה פ', ועי' סהמ"צ שרש ט' ובספר 'מעלות התורה' לר' אברהם אחי הגר"א ובספר 'עבד המלך' (הומינר). וכעי"ז בתוס' סוכה מ: