הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:יהרג ואל יעבור, סנהדרין עה."

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 39: שורה 39:
פליגי בה ר' יעקב בר אידי ור' שמואל בר נחמני, חד אמר: אשת איש הייתה, וחד אמר: פנויה הייתה. בשלמא למאן דאמר אשת איש הייתה. שפיר, אלא למאן דאמר פנויה הייתה מאי כוליה האי?{=מי שאמר אשת איש הייתה אמר טוב['''שכן שייך לגזור במקרה של החולי מאהבה הנ"ל שמא יגיעו לעברת עריות מיחוד, או עמידה לפניו ערומה''' (והאופציה השלישית אסורה שכן זה עריות גופא שזה מהשלוש עברות של יהרג ואל יעבור בלא קשר למקרה שלנו) '''וכמו שכתב רש"י שיש חשש כזה בתירוץ הבא:"שלא יהו בנות ישראל פרוצות בעריות-לעמוד בפני האנשים לתת בהם עיניהם וימסרום להם לביאה".''' '''אבל בפנויה מה כל כך החמרת? שכן יש פה פיקוח נפש, וגם אם יגיעו לעבירה אין זה ביהרג ואל יעבור''']}
פליגי בה ר' יעקב בר אידי ור' שמואל בר נחמני, חד אמר: אשת איש הייתה, וחד אמר: פנויה הייתה. בשלמא למאן דאמר אשת איש הייתה. שפיר, אלא למאן דאמר פנויה הייתה מאי כוליה האי?{=מי שאמר אשת איש הייתה אמר טוב['''שכן שייך לגזור במקרה של החולי מאהבה הנ"ל שמא יגיעו לעברת עריות מיחוד, או עמידה לפניו ערומה''' (והאופציה השלישית אסורה שכן זה עריות גופא שזה מהשלוש עברות של יהרג ואל יעבור בלא קשר למקרה שלנו) '''וכמו שכתב רש"י שיש חשש כזה בתירוץ הבא:"שלא יהו בנות ישראל פרוצות בעריות-לעמוד בפני האנשים לתת בהם עיניהם וימסרום להם לביאה".''' '''אבל בפנויה מה כל כך החמרת? שכן יש פה פיקוח נפש, וגם אם יגיעו לעבירה אין זה ביהרג ואל יעבור''']}


רב פפא אמר: משום פגם משפחה.{רש"י-"משום פגם משפחה-האשה שהיו בושין בדבר". '''כלומר, גזרו חכמים גם על פנויה במקרה של החולי מאהבה הנ"ל משום פגם משפחה.''' כלומר, שהמשפחה תתבייש מהדבר['''ויש להם להתבייש שכן זה יכול להגיע אפילו למקרה של ביאה, שכן רב פפא לא חלק על רב אחא בריה דרב איקא על המציאות שהם עלולות להגיע לביאה כמו שפירש רש"י אלא רק בגלל מה גזרו(ואין כאן מחלוקת במציאות)''']}  רב אחא בריה דרב איקא אמר: כדי שלא יהו בנות ישראל  פרוצות בעריות.
רב פפא אמר: משום פגם משפחה.{רש"י-"משום פגם משפחה-האשה שהיו בושין בדבר". '''כלומר, גזרו חכמים גם על פנויה במקרה של החולי מאהבה הנ"ל משום פגם משפחה.''' כלומר, שהמשפחה תתבייש מהדבר['''ויש להם להתבייש שכן זה יכול להגיע אפילו למקרה של ביאה, שכן רב פפא לא חלק על רב אחא בריה דרב איקא על המציאות שהם עלולות להגיע לביאה כמו שפירש רש"י אלא רק בגלל מה גזרו(ואין כאן מחלוקת במציאות)''']}  רב אחא בריה דרב איקא אמר: כדי שלא יהו בנות ישראל  פרוצות בעריות.['''כלומר, גזרו חכמים גם על פנויה במקרה של החולי מאהבה הנ"ל משום(כמו שכתב רש"י:)"שלא יהו בנות ישראל פרוצות בעריות-לעמוד בפני האנשים לתת בהם עיניהם וימסרום להם לביאה"(הערה: ובמקרה של האהבה הנ"ל קרוב הדבר ש"ימסרום להם לביאה" ייותר מאשר מקרה ללא האהבה הנ"ל, ושנכנס לכך אפילו למקרה של דיבור בייחוד(כדפירשנו) בכפיה, כדיש מפרשים כך)]