הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:המלאכות האסורות בשביעית"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{תחרות כתיבה}} מועד קטן ג א רמב"ם שמיטה ויובל א א ==הפסוקים== בויקרא יש שביתה שמתבטאת בארבע...")
 
שורה 38: שורה 38:
המיוחס לרש"י (על פי הבנה מסתברת) מתאר שמלאכה שהיא בשדה ושבכרם היא גם בשדה וגם בכרם, בשיטה זו הולכים '''תוספות''' ובתשובה לשאלה איך אפשר לומר על מלאכות שאינן גם בשדה וגם בכרם הם מציעים לתרץ שהמציאות השתנתה ושהמלאכות הללו היו נעשות בעבר גם בשדה וגם בכרם.  
המיוחס לרש"י (על פי הבנה מסתברת) מתאר שמלאכה שהיא בשדה ושבכרם היא גם בשדה וגם בכרם, בשיטה זו הולכים '''תוספות''' ובתשובה לשאלה איך אפשר לומר על מלאכות שאינן גם בשדה וגם בכרם הם מציעים לתרץ שהמציאות השתנתה ושהמלאכות הללו היו נעשות בעבר גם בשדה וגם בכרם.  


הבנה אחרת היא הבנה שיש הגדרה אחרת למלאכות האסורות מאשר מלאכה שיש גם בשדה וגם בכרם, על פי רש"י כתב יד – נראה שהקשר הלוגי הוא או בשדה או בכרם, הריטב"א מדבר על עבודה שצריכה לשדות להשביח, הר"י מלוניל, הר"ן, הנימוקי יוסף – עבודה שבשדה ושבכרם היא עבודה חשובה שעושים אותה פעם בשנה (אולי כמו חריש וזריעה וקצירה) , עבודה שבשדה ושבכרם – דברים מהותיים, לא דברים שוטפים, תחזוקה שוטפת היא לא עבודה.
הבנה אחרת היא הבנה שיש הגדרה אחרת למלאכות האסורות מאשר מלאכה שיש גם בשדה וגם בכרם, על פי רש"י כתב יד – נראה שהקשר הלוגי הוא או בשדה או בכרם, הריטב"א מדבר על עבודה שצריכה לשדות להשביח, הר"י מלוניל, הר"ן, הנימוקי יוסף – עבודה שבשדה ושבכרם היא עבודה חשובה שעושים אותה פעם בשנה (אולי כמו חריש וזריעה וקצירה) , עבודה שבשדה ושבכרם – דברים מהותיים, לא דברים שוטפים, תחזוקה שוטפת היא לא עבודה. הבנת רבנו יחיאל מפריז – עבודה שהיא בקרקע השדה או בקרקע הכרם (ולא בגוף האילן למשל).
רבנו יחיאל מפריז – עבודה שהיא בקרקע השדה או בקרקע הכרם (ולא בגוף האילן למשל)




חזון איש - סימן יז ס"ק יח – לא עובד את האדמה אלא עובד על האדמה, או בשדה או בכרם.  
חזון איש - סימן יז ס"ק יח – לא עובד את האדמה אלא עובד על האדמה, או בשדה או בכרם.  


על פי המיוחס לרש"י היסוד הוא השוואה לאופי החיוב בשבת, בשני המקרים נשווה למשכן ונראה אילו מלאכות היו שם ובהתאם לכך נחלק למלאכות שמתחייבים עליהן או לא .
יש הבדל בין מערכת האבות של שבת לשביעית גם לדעת רבא – לא מתחייבים על תולדה שלא כתובה בפסוק, אם יש שתי מלאכות של אב ותולדה – בשביעית יתחייבו על תולדה במקום אב.
מלאכות שהן בארץ ובאילן
בבבלי – עבודה שבשדה ושבכרם –
אולי עבודה שהיא בארץ ובאילן – עבודה שמעוררת אותם לעבודה, לעיבוד, ליצור, להצמיח (כמו שהמיוחס לרש"י אומר על אוקמי אילנא במלאכות המותרות. הכנתי את הצמח לכך שהגשם שיבוא בהמשך ישקה אותו).
מיוחס לרש"י עבודה שנעשית גם בארץ וגם באילן (לכאורה עבודה שעושים גם בשדה ובכרם, כמו תוס' אבל לא פשוט להבין את זה מרש"י) .
רש"י כתב יד – נראה שהקשר הלוגי הוא או בשדה או בכרם,
ר"ח – אולי מתכוון שעבודה שהיא לא באילן אלא בשדה עצמו, באדמה, אולי מתכוון לזה שאלו מלאכות שעושים גם באילן – בכרם וגם בשדה.
תוס' – פעולה שעושים גם בעבודה בשדה וגם בעבודה בכרם.
חידושי הריטב"א מסכת מועד קטן דף ג עמוד א - עבודה רגילה וצריכה לשדות ולהשביח (ממשיך עם ההסבר של רב חמא בר עוקבא בגמרא שהקשקוש שנאסר הוא קשקוש להשביח) (החזון איש אומר – מלאכה שהיא או בשדה או בכרם).
ר"י מלוניל, הר"ן, הנימוקי יוסף – עבודה חשובה שעושים אותה פעם בשנה (אולי כמו חריש וזריעה וקצירה) , עבודה שבשדה ושבכרם – דברים מהותיים, לא דברים שוטפים, תחזוקה שוטפת היא לא עבודה. 
רבנו יחיאל מפריז – עבודה שהיא בקרקע השדה או בקרקע הכרם (ולא בגוף האילן למשל)
חזון איש - סימן יז ס"ק יח – לא עובד את האדמה אלא עובד על האדמה, או בשדה או בכרם.
הפרשנים על הדף – המיוחס לרש"י, ר"ח, תוס' – לכאורה אומרים שמדובר במלאכות שהן גם וגם.
הפרשנים שלא על הדף לא אומרים שיש את זה גם בשדה וגם בכרם.
חזון איש – עבודה ממשית מול הכנה לעבודה, ריטב"א – עבודת ליבה ועבודות לוואי, רבינו יהונתן מלוניל, הר"ן והנימוקי יוסף – מלאכות חשובות שעושים פעם בשנה, תלמיד רבנו יחיאל מפריז (אולי קצת כמו הריטב"א) שינוי מציאות, השבחה, חילול שינוי. רש"י כתב יד – נאסרות מלאכות שמשביחות ומגדילות. העמק שאלה (שאילתא קיב ב) פעולה שקיימת דווקא במרחבים האלו ולא במרחבים אחרים , רמב"ם שמיטה ויובל א א– עבודת הארץ או האילנות.
פעולה בקרקע בדוקא ולא פעולה שעושים בקרקע במטרה להשפיע על דברים עקיפים (אולי הר"ח אומר את זה גם).
מלאכות שבת – הוצאה מרשות לרשות זו מלאכה גרועה כי אין בכך שינוי. רבנו יחיאל מפריז מסביר שהעניין זה יצירת שינוי כדי להדגיש


בפשט הספרא על ויקרא אפשר להציע שהמלאכות שהותרו- לקשקש, לעשות נקעים, לעשות עוגיות בין אילן לאילן חברו – אולי כל המלאכות האלו קשורות לזית ובזית אין את המחזור השנתי. הזית לא מבוסס עליי אלא על גשם – אני רק עוזר לו, השבתת השדה והכרם לא תלויה בכך.  
בפשט הספרא על ויקרא אפשר להציע שהמלאכות שהותרו- לקשקש, לעשות נקעים, לעשות עוגיות בין אילן לאילן חברו – אולי כל המלאכות האלו קשורות לזית ובזית אין את המחזור השנתי. הזית לא מבוסס עליי אלא על גשם – אני רק עוזר לו, השבתת השדה והכרם לא תלויה בכך.  

גרסה מ־12:28, 23 בנובמבר 2021

מועד קטן ג א רמב"ם שמיטה ויובל א א

הפסוקים

בויקרא יש שביתה שמתבטאת בארבע מלאכות בלבד, בשמות יש שמיטה כללית. בבואנו להבין את היקף המלאכות נשאל האם בציווי העשה יש יותר מאשר ארבע המלאכות שמתואארות באופן מפרש בחומש ויקרא, וכן מה תפקיד הפסוק האוסר בשבת לחרוש ולקצור. מדרשי ההלכה לומדים במכילתא דר"י יש מחומש שמות איסור נרחב על עיבוד השדה בשביעית, בלי שפה של מלאכות. ואילו במכילתא דרשב"י על חומש שמות יש הגדרה של איסורים ספציפיים –לא לקשש, לא לסקל. ומתוך כך נלמד מתוך כן תעשה לכרמך וזיתיך כל מיני איסורים נוספים.


בספרא על ויקרא – לא נאסר לעבוד בארץ שלא על מנת לגדל, נאסרת "כל מלאכה בשדה ובכרם" נאסרה רק מלאכה שהיא בארץ ובאילן. מדוע הזמירה נאסרת? האם היא נחשבת עבודה בארץ ובאילן? מותר לבצור מן המופקר או שלא כדרך הבוצרים.

הלימוד של הספרא יכול להיות מסדר המילים "שדך לא תזרע" קודם כל השדה, החשיבות היא על המרחב, והאיסור הוא כללי על המרחב ולא על המלאכות הספציפיות. למה הספרא מביא שלוש רשימות מפוצלות? אולי הראשונה היא על הקרקע ועבודת האדמה ממש, השנייה היא על הנטיעה – על האדמה והאילן, השלישית היא על האילן והיא עידון שלו (פיסול, דיוק).

הסוגיה בתלמוד

הסוגיה במועד קטן ג א המשנה מתירה להשקות שדה בית השלחין במועד ובשביעית, התמודדות עם פער בין המציאות האידיאלית לעכשיו: אביי אומר שבאופן כללי, בשביעית המקורית והאידיאלית נאסר להשקות, המציאות כרגע חסרה בחיוב של שביעית מדרבנן ולכן מותר להשקות, רבא אומר – המציאות כרגע זהה למציאות האידיאלית של שביעית, גם בשביעית המקורית מותר להשקות . הבבלי מנסה לאזן בין הלימודים של המכילתא דרשב"י ללימוד של הספרא. מצד אחד הספרא מתיר, המכילתא דרשב"י אוסר – יש הבדל אם כן בין השבחה לקיום.

רבא מציע לחלק בין אבות לתולות, ושאם יש תולדה שכתובה אז דווקא עליה חייבים ועל שאר התולדות לא. ממילא הבבלי מבין בעקבות זה שכל התולדות שמוזכרות במדרשי ההלכה שנלמדות מהפסוקים הן מדרבנן וקרא אסמכתא בעלמא. ויש מלאכות שאינן בשדה או בכרם והן מותרות. צריך לשאול מה היסוד המחייב לדעת רבא? למה הוא הולך מול מדרשי ההלכה ? מאיפה הוא מביא את החלוקה הזו? יש שם יסוד של להמעיט במלאכות, אולי קריאה של הפרשה בויקרא שיש בה מלאכות ספציפיות מאוד,

המלאכות הנוספות שאסורות מדרבנן לדעת רבא ואסורות מדאורייתא (בשביעית מדאורייתא) לדעת אביי הן מלאכות שבשדה ושבכרם.

הסוגיה בראשונים

נראה ברמב"ם שמיטה ויובל א א שיש ארבע מלאכות ספציפיות שנאסרו ועליהן לוקים וגם אם בהלכות אחרות הרמב"ם מונה איסורים שונים עם מכת מרדות, מדאורייתא נראה שיש רק את ארבע המלאכות שרבא מונה בפסוקים שאסורות. נראה שהרמב"ם פסק כרבא. הראשונים מתיחסים לפירוש הגמרא = מלאכות שבשדה ושבכרם

המיוחס לרש"י (על פי הבנה מסתברת) מתאר שמלאכה שהיא בשדה ושבכרם היא גם בשדה וגם בכרם, בשיטה זו הולכים תוספות ובתשובה לשאלה איך אפשר לומר על מלאכות שאינן גם בשדה וגם בכרם הם מציעים לתרץ שהמציאות השתנתה ושהמלאכות הללו היו נעשות בעבר גם בשדה וגם בכרם.

הבנה אחרת היא הבנה שיש הגדרה אחרת למלאכות האסורות מאשר מלאכה שיש גם בשדה וגם בכרם, על פי רש"י כתב יד – נראה שהקשר הלוגי הוא או בשדה או בכרם, הריטב"א מדבר על עבודה שצריכה לשדות להשביח, הר"י מלוניל, הר"ן, הנימוקי יוסף – עבודה שבשדה ושבכרם היא עבודה חשובה שעושים אותה פעם בשנה (אולי כמו חריש וזריעה וקצירה) , עבודה שבשדה ושבכרם – דברים מהותיים, לא דברים שוטפים, תחזוקה שוטפת היא לא עבודה. הבנת רבנו יחיאל מפריז – עבודה שהיא בקרקע השדה או בקרקע הכרם (ולא בגוף האילן למשל).


חזון איש - סימן יז ס"ק יח – לא עובד את האדמה אלא עובד על האדמה, או בשדה או בכרם.


בפשט הספרא על ויקרא אפשר להציע שהמלאכות שהותרו- לקשקש, לעשות נקעים, לעשות עוגיות בין אילן לאילן חברו – אולי כל המלאכות האלו קשורות לזית ובזית אין את המחזור השנתי. הזית לא מבוסס עליי אלא על גשם – אני רק עוזר לו, השבתת השדה והכרם לא תלויה בכך.

אולי יהיה מעניין אם כן שיהיה הבדל בין זריעה בשבת לזריעה בשביעית – זריעה שבה האדם יוצר פעולה יצרנית גדולה, וזריעה שבה שביתת האדמה מופרעת.

העובדה שהסוגיה מובאת בסדר מועד מעניינת, בירושלמי שביעית מופיעה בכלאים ובשבת, כאן לכאורה זה ניסיון למצוא את המקום הכי דומה, בסוף – שביעית היא בזמן ובמקום, המיקום בסדר מועד נוגע במימד הזמן שבה.


מחלוקת אביי ורבא הרמב"ם בפרק א' הלכה י' – מדבריהם נראה שזה כמו רבא, או אולי – האיסור מדבריהם סימן שהאיסור מדבריהם (או כי בזמן הזה האיסור מדבריהם) כי יש לנו עשה. בהלכה ד' ניכר שלוקים מכת מרדות כי אין לוקים על עשה. נראה שהרמב"ם פוסק כמו רבא ויש עשה שהוא אולי מדאורייתא (ויכול להיות שכך הרמב"ם מבין את רבא) אוקמי ואברויי – האם ההיתר לקיים הוא קיום משום דחויה או משום הותרה?