הבדלים בין גרסאות בדף "חציצה בין המתפלל לבין הקיר"

אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:


ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] כותב, שספספלי בית הכנסת אינם חוצצים, כיון שרגילים להיות שם בהתמדה, ולכן אין לבו פונה אליהם. ובאופן נוסף הגדיר, שדברים שמיטלטלים בנקל כגון בגדים שעל מהיטה וכד' הם חוצצים, אבל דברים שאינם מיטלטלים אלא בכבדות אין חשש.
ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] כותב, שספספלי בית הכנסת אינם חוצצים, כיון שרגילים להיות שם בהתמדה, ולכן אין לבו פונה אליהם. ובאופן נוסף הגדיר, שדברים שמיטלטלים בנקל כגון בגדים שעל מהיטה וכד' הם חוצצים, אבל דברים שאינם מיטלטלים אלא בכבדות אין חשש.
=== שיטת הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) אינו מזכיר ענין החציצה, אלא כותב רק יחזיר פניו אל הכותל. וזהו לכאורה כדברי הירושלמי הנ"ל.
<BR/>אמנם ב'''תשובות הרמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1731&st=&pgnum=102 (רטו)] מובא ששאלוהו לגבי חציצה זו בזמן התפילה, והשיב שארון, ארגז, שקים או כלי בית וכיו"ב, מגונה הוא שיצצו בינו לבין הקיר, לפי שזה מבלבל הכוונה.


=== גדר קבוע ===
=== גדר קבוע ===
ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x212 (צ ד"ה וצריך שלא יהא)] כתב שמה שכתבו התוספות שמיטה אין זה דבר קבוע ולכן חוצץ, הוא דווקא במיטה שבזמן חכמי התלמוד, שהיתה מיועדת לישיבה, אבל מיטה של שלנו העשויה לשכיבה, הוי קבע.
ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x212 (צ ד"ה וצריך שלא יהא)] כתב שמה שכתבו התוספות שמיטה אין זה דבר קבוע ולכן חוצץ, הוא דווקא במיטה שבזמן חכמי התלמוד, שהיתה מיועדת לישיבה, אבל מיטה של שלנו העשויה לשכיבה, הוי קבע.
<BR/>ה'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x212 (יד)] כתב שדברי הב"י תימה, כיון שמצד אחד הוא מבין שהתוספות באו לפסוק הוראה ולחלק בין מיטה לתיבה, אך אם כן מה ענין לפסוק הוראה לחכמי התלמוד. ועוד שלשון התוס' "נראה דהוי הפסק" משמע שחידשו כן מדעתם, והרי מפורש בגמרא שמיטה הוי הפסק. לכן מסביר הב"ח שהתוספות דיברו על מיטה דידן, שהוי הפסק כיון שלפעמים מזיזים אותה ממקום למקום, מה שאין כן תיבה וארון שלעולם נשארים במקומם. ואף שתיבה מוציאים לרחובה של עיר בתעניות, אין זה מוציאה מגדר קבע.
<BR/>ה'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x212 (יד)] כתב שדברי הב"י תימה, כיון שמצד אחד הוא מבין שהתוספות באו לפסוק הוראה ולחלק בין מיטה לתיבה, אך אם כן מה ענין לפסוק הוראה לחכמי התלמוד. ועוד שלשון התוס' "נראה דהוי הפסק" משמע שחידשו כן מדעתם, והרי מפורש בגמרא שמיטה הוי הפסק. לכן מסביר הב"ח שהתוספות דיברו על מיטה דידן, שהוי הפסק כיון שלפעמים מזיזים אותה ממקום למקום, מה שאין כן תיבה וארון שלעולם נשארים במקומם. ואף שתיבה מוציאים לרחובה של עיר בתעניות, אין זה מוציאה מגדר קבע.
<BR/>ה'''טורי זהב'''  
<BR/>ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x460 (לו)] חולק על הב"ח וכותב שאין דבריו מוכרחים, לפי שהתוספות לא באו לפסוק, אלא לפרש דברי המקשן.
<BR/>אמנם ה'''טורי זהב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x460 (ה)] גם הוא חולק על הב"י וכותב שכל מיטה הוי חציצה, ומסביר שהחילוק בין מיטה לתיבה, הוא שכל דבר שהוא לצורך בית הכנסת, כגון שידה וארון לא הוי חציצה, אבל מיטה וכלים שאינם לצורך תפילה, אינן נקראים קבע לענין תפילה וחוצצים.


== שיטת הרמב"ם ==
=== תפילה לפני הסטנדר ===
ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) אינו מזכיר ענין החציצה, אלא כותב רק יחזיר פניו אל הכותל. וזהו לכאורה כדברי הירושלמי הנ"ל.
האחרונים הקשו איך אנו מתפללים לפני הסטנדר, והרי הוא אינו קבוע?
<BR/>אמנם ב'''תשובות הרמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1731&st=&pgnum=102 (רטו)] מובא ששאלוהו לגבי חציצה זו בזמן התפילה, והשיב שארון, ארגז, שקים או כלי בית וכיו"ב, מגונה הוא שיצצו בינו לבין הקיר, לפי שזה מבלבל הכוונה.
 
<BR/>אמנם בסוף דבריו כותב שעצימת העיניים מועילה לדבר זה, לפי שבכך לא נפסדת הכוונה.
== כשאי אפשר לסלק הדברים ==
ב'''תשובות הרמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1731&st=&pgnum=102 (רטו)] בסוף דבריו כותב, שאם קורה לו שיש דבר החוצץ בינו לבין הקיר, הוא עוצם את עיניו, ועצימת העיניים מועילה לדבר זה, לפי שבכך לא נפסדת הכוונה.
 
ה'''טורי זהב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x460 (ה)] גם הוא הזכיר פיתרון זה של עצימת עיניים, וכן הוסיף שיכול להתפלל מתוך הסידור ובכך לא תיפסד הכוונה. וכתב עוד, שבמקום דוחק שאינו יכול ללכת לחדר אחר ולהתפלל, אין לבטל את התפילה משום זה, שאין זה אלא משום מצוה מן המובחר שלא תיבטל הכוונה ולית בה איסורא.


== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים ==
== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים ==