הבדלים בין גרסאות בדף "חציצה בין המתפלל לבין הקיר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:


== מהם הדברים החוצצים ==
== מהם הדברים החוצצים ==
ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה שלא יהא)] כתב שדין זה הוא דווקא בדבר קבוע כגון ארון ותיבה, אבל מיטה נראה שאין זה קבוע ולא חשיב חציצה. ב'''תוספות רא"ש''' (ד"ה שלא יהא) כתב גם כן כדברי התוספות, אלא שמציין שמודבר על ארון קודש ותיבה שמניחים עליה ספר תורה.
ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה שלא יהא)] כתב שדין זה לא נאמר במלתא דקביעא כגון ארון ותיבה<ref>ה'''גר"א''' (אורח חיים צ כא) ציין מקור לחלוקה זו, שהרי מצאנו בכמה מקומות 'העובר לפני התיבה', א"כ מוכח דלא הוי חציצה.</ref>, אבל מיטה נראה שאין זה קבוע וכן חשיב חציצה. ב'''תוספות רא"ש''' (ד"ה שלא יהא) כתב גם כן כדברי התוספות, אלא שמציין שמודבר על ארון קודש ותיבה שמניחים עליה ספר תורה.
<BR/>כן היא גם דעת ה'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=60 (עשין יט ד"ה ותניא אל יעמוד)], וכן פסק ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x212 (אורח חיים צ)]<ref>אף שאביו הרא"ש לא הזכיר הלכה זו, וצ"ע מדוע השמיטה.</ref>.
<BR/>כן היא גם דעת ה'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=60 (עשין יט ד"ה ותניא אל יעמוד)], וכן פסק ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x212 (אורח חיים צ)]<ref>אף שאביו הרא"ש לא הזכיר הלכה זו, וצ"ע מדוע השמיטה.</ref>.


שורה 29: שורה 29:
=== תפילה לפני הסטנדר ===
=== תפילה לפני הסטנדר ===
האחרונים הקשו איך אנו מתפללים לפני הסטנדר, והרי הוא אינו קבוע?
האחרונים הקשו איך אנו מתפללים לפני הסטנדר, והרי הוא אינו קבוע?
ה'''טורי זהב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x460 (ה)] כותב שכיון שהוא צורך התפילה אינו חוצץ, וזהו גדר קבע לענין חציצה בתפילה.
<BR/>אמנם ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x460 (לו)] לא מקבל הסבר זה, שהרי גם תיבה היא צורך התפילה ואפילו הכי לא שרי אלא בקבועין. והביא דברי המרדכי שספסלים אינם חוצצים כיון שאינם, ודין זה של חציצה לא נאמר אלא בעמוד סמוך לקיר, אבל אותם העומדים באמצע בית הכנסת, בלאו הכי מתפזר ראות עיניהם, ולא חיישינן להפסק<ref>על פי הסבר ה'''מחצית השקל''' שם.</ref>.


== כשאי אפשר לסלק הדברים ==
== כשאי אפשר לסלק הדברים ==

תפריט ניווט