הבדלים בין גרסאות בדף "חלקי העץ והפרי השונים לענין ערלה ונטע רבעי"

אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:


לעומת זאת, החלקים בעץ שאינם חלק מהפרי עצמו אלא שייכים הם לעץ, אין בהם איסור ערלה. וכך אומרת המשנה שם {{היברובוקס|37940|298|ערלה א ז}}, שהעלים והלולבים ומי גפנים והסמדר, מותרים בערלה וברבעי.<BR/>
לעומת זאת, החלקים בעץ שאינם חלק מהפרי עצמו אלא שייכים הם לעץ, אין בהם איסור ערלה. וכך אומרת המשנה שם {{היברובוקס|37940|298|ערלה א ז}}, שהעלים והלולבים ומי גפנים והסמדר, מותרים בערלה וברבעי.<BR/>
דין זה נפסק להלכה בראשונים ואחרונים. כן כתב ה'''רמב"ם''' בשו"ת (פאר הדור קצ) שדבר פשוט הוא שעצי ערלה אינן אסורים, שלא נאסר אלא הפרי, וכן הוא ב'''טור''' (יורה דעה רצד) וב'''שלחן ערוך''' {{היברובוקס|6813|יורה דעה רצד ב}}.<BR/>
דין זה נפסק להלכה בראשונים ואחרונים. כן כתב ה'''רמב"ם''' בשו"ת (פאר הדור קצ) שדבר פשוט הוא שעצי ערלה אינן אסורים, שלא נאסר אלא הפרי, וכן הוא ב'''טור''' (יורה דעה רצד) וב'''שלחן ערוך''' {{היברובוקס טוש"ע|6813|יורה דעה רצד ב}}.<BR/>
אמנם מצאנו דעה ב'''כלבו''' (ערלה צב ד"ה אחד הנוטע) שכתב שג' שנים ראשונות, אין בו שום היתר אכילה ואפילו העצים אסורים בהנאה. אמנם הרב '''ברכי יוסף''' {{היברובוקס|19312|107|רצד א}} שאין הכוונה לגזע והעצים, אלא הכוונה לגרעינים וקליפי הפירות, שהרי העצים עצמם וודאי מותרים, כדמוכח מדברי כל הפוסקים.
אמנם מצאנו דעה ב'''כלבו''' (ערלה צב ד"ה אחד הנוטע) שכתב שג' שנים ראשונות, אין בו שום היתר אכילה ואפילו העצים אסורים בהנאה. אמנם הרב '''ברכי יוסף''' {{היברובוקס|19312|107|רצד א}} שאין הכוונה לגזע והעצים, אלא הכוונה לגרעינים וקליפי הפירות, שהרי העצים עצמם וודאי מותרים, כדמוכח מדברי כל הפוסקים.