חישוב שנת השמיטה

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-emblem-development-2.svg הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

מחלוקת התנאים בזמן בית המקדש השני

בתורה נכתב:"וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים, והיו לך ימי שבע שבתות השנים תשע וארבעים שנה... וקדשתם את שנת החמישים שנה", בתלמוד (מסכת נדרים, דף ס"א, עמ' א) נחלקו חכמים ורבי יהודה בקשר לחישוב שנת השמיטה:

  • לדעת חכמים:כל שבע שנים שמיטה, ולאחר השמיטה השביעית חל שנת היובל, ולאחר מתחיל שוב מחזור השמיטה. לשיטה זו יש סימוכין בספר "סדר עולם"[1] שמונה את השמיטין והיבולות כפי שיטת חכמים.
  • לדעת רבי יהודה:כל שבע שנים שמיטה, ולאחר השמיטה השביעית חל שנת היובל שהוא גם השנה הראשונה במחזור השמיטה. לדיטה זו יש סימוכין מהספר "ספר היובלים"[2] שמונה את השמיטין והיובלות כפי שיטת רבי יהודה.

הרמב"ם (משנה תורה לרמב"ם, הלכות שמיטה ויובל, פרק י', הלכה ז') פסק כשיטת חכמים, בעוד הגאונים כרבי יהודה.

המחלוקת בימינו

בימינו נחלקו הפוסקים בעניין קביעת שנת השמיטה, מכיוון שבימינו לא מונים יבולים אזי מחלוקת התנאים לא רלוונטית. המחלוקת נעוצה בשני הנחות:א. באיזה שנה חרב הבית. ב. האם מונים את השנים מבריאת האדם או מיצירת העולם:

שיטת הרמב"ם

שיטת רש"י

שיטת הר"י והר"ח

הלכה למעשה

הערות שוליים

  1. ^ חיבור מתוקפת התנאים, שעוסק בהסיטורייה, ובמדרשי אגדה והלכה.הספר במהדורת טקסט בויקיטקסט.
  2. ^ חיבור עתיק המתאר את קורות האבות, הספר במהדורת טקסט בויקיטקסט.