הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 816 בתים ,  18:37, 20 באוקטובר 2021
שורה 19: שורה 19:


===טעמים למצווה===
===טעמים למצווה===
אנו מוצאים במפרשים ובמדרשים כמה טעמים למצווה זו;


מדברי הרמב"ם (ספר המצווה עשה קפט, הלכות מלכים ומלחמות ה ה) משמע שטעם המצווה הוא כדי שנעורר שנאה ואיבה לעמלק. וכן כתב בספר החינוך (מצווה תרג), שטעם המצווה כדי לשונאו ולהילחם איתו, ולכן כתב שנשים פטורות. ועוד כתב החינוך טעם לדבר, כדי שנראה גודל אהבת השי"ת אלינו איך העניש שונאינו (שם).
מדברי הרמב"ם (ספר המצווה עשה קפט, הלכות מלכים ומלחמות ה ה) משמע שטעם המצווה הוא כדי שנעורר שנאה ואיבה לעמלק. וכעין זה כתב הרמב"ן בפירושו עה"ת (דברים כה יז). וכן כתב בספר החינוך (מצווה תרג), שטעם המצווה כדי לשונאו ולהילחם איתו, ולכן כתב שנשים פטורות. ועוד כתב החינוך טעם לדבר, כדי שנראה גודל אהבת השי"ת אלינו איך העניש שונאינו (שם).


וכתוב בפרקי דרבי אליעזר דטעם המצווה הוא כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך.
וכתוב בפרקי דרבי אליעזר (מד) דטעם המצווה הוא כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך. רש"י על הפסוק (דברים כה יז) כותב שמעשה עמלק בא מפני שחטאו ישראל, ומדבריו יוצא שצוות זכור היא כדי לעורר את ישראל שלא לחטוא. הסמ"ק (מצווה כג) מוסיף טעם לצווה; שנזכור שהקב"ה מצילינו מיד אויבינו ומתוך כך לא נחטא.
ואילו בספרי כתוב שטעם המצווה הוא כדי שנתפלל שהשי"ת ימחה את שם עמלק, כיון שאין שם ה' שלם כל עוד עמלק בעולם (כי תצא רצו. כך פירש רבי דוד פרדו על ספר הספרי).
553

עריכות