554
עריכות
| שורה 21: | שורה 21: | ||
אנו מוצאים במפרשים ובמדרשים כמה טעמים למצווה זו; | אנו מוצאים במפרשים ובמדרשים כמה טעמים למצווה זו; | ||
מדברי | מדברי ה'''רמב"ם''' ('''ספר המצוות''' עשה קפט, הלכות מלכים ומלחמות ה ה) משמע שטעם המצווה הוא כדי שנעורר שנאה ואיבה לעמלק. וכעין זה כתב ה'''רמב"ן''' בפירושו עה"ת ('''דברים''' כה יז). וכן כתב ב'''ספר החינוך''' (מצווה תרג), שטעם המצווה כדי לשונאו ולהילחם איתו, ולכן כתב שנשים פטורות. ועוד כתב החינוך טעם לדבר, כדי שנראה גודל אהבת השי"ת אלינו איך העניש שונאינו (שם). | ||
וכתוב בפרקי | וכתוב בפרקי ד'''רבי אליעזר''' (מד) דטעם המצווה הוא כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך. '''רש"י''' על הפסוק ('''דברים''' כה יז) כותב שמעשה עמלק בא מפני שחטאו ישראל, ומדבריו יוצא שצוות זכור היא כדי לעורר את ישראל שלא לחטוא. ה'''סמ"ק''' (מצווה כג) מוסיף טעם לצווה, שנזכור שהקב"ה מצילינו מיד אויבינו ומתוך כך לא נחטא. | ||
ו טעם ה'''ספרי''' למצווה, הוא; כדי שנתפלל שהשי"ת ימחה את שם עמלק, כיון שאין שם ה' שלם כל עוד עמלק בעולם ('''כי תצא''' רצו. כך פירש רבי '''דוד פרדו''' על ספר ה'''ספרי'''). | |||
עריכות